Boek: Chelsea Cain - Hartendief

Chantal (rocha01)
Sinds kort ligt de opvolger van de eerder zeer goed ontvangen thriller Hartzeer van schrijfster Chelsea Cain in de schappen. Hartendief gaat verder waar Hartzeer ophield. Maar om even geruststellend te zijn: je hoeft niet per se het eerste boek gelezen te hebben om het tweede te kunnen volgen. De boeken staat goed op zichzelf. Spannende thrillers die je helemaal mee nemen in het verhaal zijn er vele en het is dan ook moeilijk om in dit genre juweeltjes neer te zetten. Cain slaagt hier wonderwel al voor de tweede keer in. Hartendief is zo'n aanrader die je als thrillerliefhebber gewoon móet lezen.

Obsessie
Rechercheur Archie Sheridan is, na jarenlang aan de zaak van de Beauty Killer gewerkt te hebben, eindelijk weer zo ver dat zijn leven een beetje op de rails staat. Na een scheiding woont hij weer samen met zijn ex-vrouw Debbie en hun twee kinderen. De medicatie die hij neemt, zorgt ervoor dat hij redelijk kan functioneren. Tot die ene dag...

Er duikt weer een lijk op en het brengt Archie meteen terug bij zijn obsessie: Gretchen Lowell. Deze seriemoordenaar houdt hem al jaren in haar greep. Als de Beauty Killer heeft ze vele doden op haar geweten en ze lijkt Archie te hebben gekozen als enige uitlaat om deze moorden te bekennen. Voor al haar eerder gepleegde moorden zit Gretchen in de gevangenis, maar door een slinks plan weet ze te ontsnappen. Ook hierbij mis/gebruikt ze Archie. Een nieuwe reeks moorden lijkt onvermijdelijk.

Naast Archie Sheridan en zijn gezin maakt ook Susan Ward in dit deel weer haar opwachting. De journaliste is nog altijd uit op nieuws en haar betrokkenheid bij Archie is groot. Dit wordt ingegeven door het feit dat zij eerder een artikelenreeks over de politieman heeft geschreven en daardoor zeer geïntrigeerd is geraakt. Wederom raakt ze betrokken bij de zaak rond Gretchen Lowell. Zal ze dit keer wel door kunnen breken en een beroemd journaliste kunnen worden met haar verhaal over de zaak rond deze meedogenloze seriemoordenaar?

Inspiratiebron
Chelsea Cain is afkomstig uit Portland waar jarenlang jacht werd gemaakt op de seriemoordenaar Gary Ridgway. Het vormde voor Cain de inspiratie om Hartzeer en nu ook Hartendief te schrijven. De Nederlandse uitgever bedient de lezer op zijn wenken. Duurt het normaal soms jaren voor een tweede boek, in dit geval zelfs opvolger, in een Nederlandse vertaling op de markt komt. Luitingh-Sijthoff heeft heel goed begrepen dat het in dit geval beter was de vertaling vrij snel uit te geven. Smeed het ijzer als het heet is. Met de spanning van het eerste verhaal nog in je lijf, kun je nu als lezer door met het vervolg van het leven van Archie Sheridan en Gretchen Lowell.

In dit tweede boek komen nagenoeg alle personages uit Hartzeer weer langs. Toch slaagt Cain erin het verhaal zo op te zetten dat je niet per se het eerste boek gelezen hoeft te hebben, zoals al even in de inleiding aan werd gehaald. Hartendief laat zich heel goed op zichzelf lezen, al kun je wel stellen dat wanneer je het eerste boek hebt gelezen de personages meer diepgang krijgen. Toch zijn beide boeken goed uit elkaar te trekken. Dat is prettig, want niet iedereen zal de voorganger hebben gelezen en wil dit niet alsnog eerst doen voor ze aan de opvolger beginnen.

Hartendief is een boek dat van plotwendingen aan elkaar hangt. Vaak werkt dit niet positief, te veel plotwendingen kunnen behoorlijk irritant worden en ook kan het de geloofwaardigheid van het verhaal behoorlijk aantasten. In dit geval is hier zeker geen sprake van. De vele plotwendingen dragen stuk voor stuk bij aan de spanning van het verhaal en houden je als lezer goed vast. Het is moeilijk het boek weg te leggen, advies is dan ook dit gewoon niet te doen... lekker doorlezen.

Chelsea Cain heeft aardig voet aan de grond gekregen binnen het populaire thrillergenre. Na het lezen van haar debuut wilde je als lezer al meer, de opvolger maakt dat verlangen alleen maar groter. Hopelijk komt er snel weer een nieuwe thriller van haar hand.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff ISBN: 9789024560820 Pagina's: 302