CD: Krezip - Plug it in

Phedre77
Zeven jaar na hun geweldig populaire eerste album (demo-cd Run Around niet meegerekend) komt Krezip met hun vierde studio-album: Plug it in. De destijds piepjonge rockertjes (ze bestaan zelfs al vanaf 1997) zijn nog steeds vrij jong, maar hebben al een behoorlijke carrière opgebouwd. Ze zijn één van Nederlands bekendste bands en zijn te vinden op allerlei feestjes en festivals. Concerten zijn vaak snel uitverkocht en hun cd's doen het over het algemeen gewoon goed, net als hun singles.

Roots
Het zal best moeilijk of onmogelijk zijn om dat eerste succes van de cd Nothing less en de hitsingle 'I would stay' te evenaren, maar Krezip doet haar best. De zeskoppige band, bestaande uit de zussen Jacqueline (zang, piano) en Anne (gitaar) Govaert, Jan Peter Hoekstra (gitaar), Annelies Kuijsters (toetsen, achtergrondzang), Joost van Haaren (basgitaar) en Bram van den Berg (drums) probeert met deze cd terug te gaan naar hun roots van ongedwongen muziekmakerij. Dat is deels wel gelukt, maar de rauwe kwaliteiten die Nothing less had, zijn ingeruild voor een absoluut fris, maar ook strak geproduceerd geheel. Het mooie artwork van de cd is volledig in stijl met de website, met een roze Jacqueline tussen haar grijs/zwarte bandgenoten. De eerste single van de cd is 'Plug it in and turn me on', een ondeugende titel die we misschien niet direct verwachten van deze band, maar het toont juist dat Krezip nu echt volwassen is. Het nummer heeft flink wat toetsen in zich en een spannende zanglijn. Die volwassenheid merken we ook in de zang van Jacqueline. Het is absoluut geen straf om naar haar mooie stem te luisteren. Hij is iets minder uniek dan vroeger, wat waarschijnlijk ook te maken heeft met haar sterk verbeterde uitspraak van het Engels, maar wellicht ook met gewoon veel zangervaring en -training. Ze heeft zelfs af en toe het lef om sensueel te klinken.

OnKrezips
De elf nummers zijn minder rock en meer pop en zeker ook lekker dansbaar en meezingbaar. Na een wat doorsnee openingsnummer ('Play this game with me') is 'Life is sweet' een lekker vlot nummer. De snelle nummers worden afgewisseld met leuke ballads, zoals 'Ordinary day' en 'Not tonight', die evenwel een tikje minder in staat zijn de aandacht vast te houden. Een van mijn favorieten is het onweerstaanbare 'Can't you be mine', dat lekker weer een beetje de rockkant op gaat. Het eveneens erg prettig in het gehoor liggende 'Easy way out' heeft een opzwepend deuntje, dat absolute hitkwaliteiten bezit. Op het nummer 'Bored' horen we een verrassende Jacqueline, die laat zien dat ze heel onKrezips kan klinken. Het langzamer 'Hey there love' is een ballad die wel boeit en zelfs wat kippevel oproept. Jammer dat de cd eindigt met nog een ballad ('All my life'). Er is niets mis met het nummer, maar Krezip overtuigt toch meer met de uptempo-nummers. De cd bevat een 'opendisc' mogelijkheid, die op de website toegang geeft tot vele extra's, die ook nog regelmatig worden aangevuld met nieuw materiaal.

Met Plug it in heeft Krezip een professioneel album gemaakt met hitgevoelige nummers, die absoluut niet misstaan in de internationale popwereld. Het is werkelijk een prima popplaat, maar stiekem heb ik wat heimwee naar de ongecontroleerde energie van zeven jaar geleden. De cd hangt tegen de vier sterren aan, maar omdat ik niet vind dat er iets heel unieks op de cd staat, blijft het bij drie. Toch is het een gevarieerd album waar ik me prima mee vermaakt heb en dat zeker nog vaker mijn cd-speler mag bezoeken.

Label: Sony BMG Releasedatum: 11 mei 2007 Waardering: