Boek: Asterix en zijn vrienden

Patrick (maduropa)
Asterix Een van "stripwereld's" bekendste tekenaars is tachtig jaar geworden en zoiets dient gevierd te worden. Het gaat hierbij om Albert Uderzo, de tekenaar (en sinds de dood van Goscinny ook scenarist) van de zeer succesvolle reeks Asterix de Galliër. De grote Alb-Err, zoals hij een aantal malen wordt genoemd in de verhalen in dit album, wordt in ieder geval door zijn collega's op handen gedragen als je het album doorneemt. Ruim zestig pagina's, geschreven en getekend door vierendertig collega's. Albert Uderzo, geboren op 25 april 1927 in het Franse plaatsje Fismes, is overigens ook benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw tijdens de "lintjesregen" van 2006. Deze onderscheiding kreeg hij op dinsdag 6 maart 2007 uitgereikt door de Nederlandse Ambassadeur in Parijs. Onlangs werd nog de film "Asterix en de vikingen" op dvd uitgebracht. Tijdens de productie van deze film hield Albert een stevig oogje in het zeil.

Albert en zijn collega
Getekend door Laudec & Cauvin. Albert praat over zijn oud-collega en vriend en over zijn werk

Vierendertig collega's
Het album zelf is dus gemaakt door vierendertig collega's en dat levert naast veel leesgenot ook een stevige diversiteit aan stijlen op. Zo plaatsen enkele schrijvers hun eigen karakters naar het knotsgekke dorpje, waarbij onze helden al dan niet in de eigen tekenstijl worden neergezet. Zo maakt stewardess Natasha een noodlanding vlak bij het dorp van de gekken. Tevens stelt Titeuf een vraag die de Galliërs meer angst lijkt aan te jagen dan dat de hemel op hun hoofd zal vallen. Maar ook het omgedraaide wordt gedaan. Jidehem geeft ons een Guust Flater die o.a. Heroix (Abraracourcix) via een alchemieset tevoorschijn tovert, nou moe. Daarnaast toont Baru een politiemacht in de plaats van de Romeinen en zijn Kaderix en Abdelix twee relschoppers, waarbij Abdelix te horen krijgt dat hij niet inhalig moet zijn en eerst de rest van de groep moet halen. De oudgediende politieagenten kaarten rustig door: "Het is die dikke... Als de helmen door de lucht vliegen, is het die dikke... ".

Oordopjes bij Kakafonix
Getekend door Carrère. Albert was voorbereid op het "muzikale" onthaal in zijn dorpje

Lofzang
De tekeningen zijn leuk en mooi gemaakt en het is goed te merken dat de schrijvers allen goed op de hoogte zijn van wat er allemaal omgaat in de strips van Asterix & Obelix. Net zoals de originele verhalen zit het hier ook vol met grapjes en verwijzingen, al dan niet naar de wereld van onze helden. Maar overigens mag Albert Uderzo ook meerdere malen ten tonele komen, een enkele keer vergezeld door Goscinny. De lofzang aan Uderzo moge duidelijk zijn, zonder zijn fantastisch tekenwerk hadden we nooit kunnen genieten van de avonturen van Asterix de Galliër en zijn vrienden. Het is overigens ook een leuk album voor liefhebbers van de meewerkende tekenaars zelf. Het enige minpunt is dan misschien dat ze de naamsaanpassing van enkele jaren terug vast blijven houden. Een album wat zeker een aanrader is voor de liefhebbers van Asterix. Voor de overigen geldt hier een driewerf broeva, haro !

Uitgever: Uitgeverij Les Éditions Albert René ISBN: 978-2-86497-217-4 Pagina's: 64