DVD: Marie Antoinette

Lars (detulp050)
Wie ooit in Versailles is geweest weet hoe imposant de gebouwen en tuinen van het Franse hof zijn. Versailles kent een geweldige architectuur, oneindige landschappen en de meest luxe ingerichte vertrekken. De laatste koninklijke bewoners waren koning Louis XVI en zijn vrouw Marie Antoinette, die na de Franse revolutie door het volk werden geëxecuteerd. Tijdens haar leven bemoeide ze zich vaak met politieke zaken en ze stond bekend om haar luxe leventje. Genoeg stof voor een boeiende film over het leven van Marie Antoinette, totdat Sofia Coppola besloot die film te gaan maken.

Marie Antoinette, ruilhandel voor diplomaten

Marie Antoinette is nog maar veertien jaar als ze wordt uitgehuwelijkt aan de kroonprins van Frankrijk, Louis XVI. Het is traditie om een vriendschap tussen twee verschillende landen kracht bij te zetten door een gemengd huwelijk op te zetten. Marie Antoinette moet al haar bezittingen en vrienden achterlaten en maakt van de ene op de andere dag deel uit van het Franse hof in Versailles. Ze moet vreselijk wennen aan het strikte hofleven en is dan ook verre van gelukkig. Ook haar band met haar kersverse echtgenoot is niet wat het zou moeten zijn. Marie Antoinette wordt onder grote druk gezet om te zorgen voor een troonopvolger, maar ze wil liever eerst emotionele toenadering zoeken tot Louis. Het wordt een helse taak voor haar om te voldoen aan alle verwachtingen en dat de vonk tussen haar en haar man ook niet snel wil overslaan helpt haar niet echt om gelukkig te worden.

Historisch beperkt, visueel vuurwerk

Eerlijk is eerlijk, Marie Antoinette is een prachtige film om te zien. Niet alleen de schitterende setting (ondanks renovatiewerkzaamheden kreeg Coppola het voor elkaar om zo'n beetje overal in Versailles te mogen filmen), maar ook de prachtige kostuums zorgen ervoor dat je regelmatig je ogen uitkijkt. Dat is maar goed ook, want op andere vlakken laat de film het erg afweten. Vooral het verhaal stelt danig teleur. Coppola had twee wegen kunnen bewandelen: óf Marie Antoinette neerzetten als losgeslagen puber óf een waarheidsgetrouw beeld neerzetten van het leven van de laatste Franse koningin. Zo te zien heeft Coppola geen keuze kunnen maken, want door een mix van beide mogelijkheden is de film verzand in een oneindig geneuzel zonder doel. Er is te weinig aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling, te weinig sprake van een verhaal met een doel en het ontbreekt de film al helemaal aan snelheid.

Princess Diaries voor volwassenen

Een film zonder geweldig verhaal, over een prinsesje dat moet wennen aan het hof en met als hoogtepunt de prachtige setting. Het klinkt als een nieuw deel van The Princess Diaries, maar dan voor een andere doelgroep. Het is bijzonder teleurstellend om te vast te moeten stellen dat een film met zoveel potentie zo jammerlijk heeft gefaald. De teleurstelling zet zich voort in de extra's op de dvd, waarbij er jammer genoeg maar weinig interessants te zien is. De 'making of' geeft in ieder geval een verklaring voor het magere historisch perspectief. Ook het grappig bedoelde Cribs of Louis XVI is dermate flauw dat het weinig toevoegt. Op slechts twee vlakken is Coppola in ieder geval wel geslaagd: het vrouwelijk schoon in de vorm van Kirsten Dunst en het overbrengen van de verveeldheid van Marie Antoinette op de kijker.

Label: A-film Releasedatum: 22 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: