CD: Clark - Ted EP

Harry (Dinosaur_Sr)
Eind vorig jaar verscheen het album 'Body Riddle' van de band Clark. De geluidscollages op dit album werden erg positief ontvangen door pers en publiek. Ted herbergt het nummer 'Ted' van dit voorgaande album, plus een remix van het nummer, en tenslotte ook nog vier nieuwe nummers.

Dit alles is goed voor ruim twintig minuten electronische muziekcollages die doen denken aan Aphex Twin cq. Boards of Canada; bedacht, ontworpen en opgenomen door Chris Clark. De twee tracks zijn beiden 'Ted', eerstmaals in de oorspronkelijke uitgave, gevolgd door een verrassende remix. Hetzelfde nummer in een totaal andere sfeer. Stiekum had ik het idee van een album van alleen maar 'Ted' in verschillende vermommingen wel leuk gevonden.

Ondanks de korte duur van het album heeft de muziek iets hypnotiserends. Omgeven door zweverige tegentonen, hebben de tracks wel degelijk structuur. Dat voorkomt dat de tracks zich verliezen in het mystieke, de rode draad blijft de controle over het nummer houden. Een mooi, maar fragiel evenwicht dus. Waar stopt spanning en begint neuzeligheid? Ted blijft aan de veilige kant. Bijna zonder gesproken woord, met genoeg maar ook niet te veel detail. Gevaar van dit soort albums en muziek is dat het te uitsponnen en ongefocussed is, waardoor het gaat vervelen. Of juist te gedetailleerd om nog van samenhang te kunnen spreken. Ted blijft hierin recht overeind.

Dat maakt Ted een geslaagd album in haar genre, een EP die naar meer doet smaken. Voorproefjes zijn bijvoorbeeld te vinden in de vorm van de video die door 1stAveMachine gemaakt is van 'Ted', of op Chris Clarks plekje op Myspace.

Label: Warp Records Releasedatum: 5 maart 2007