DVD: An Inconvenient truth

Lars (detulp050)
Trek eens een lekker warme trui aan en zet een dagje de verwarming uit. Of schakel alle lichten eens een paar minuten uit. Niet dat je daarmee flink geld bespaart of het klimaat echt helpt, het is bedoeld om je aandacht te vestigen op de invloed die we hebben op het klimaat. Acties waarmee milieuorganisaties, politieke partijen en bezorgde burgers aandacht vragen voor het veranderende klimaat. Een onderdeel van dat bewustwordingsproces is een documentaire die vorig jaar veel bezoekers naar de bioscopen trok, An inconvenient truth. Hele scholen konden de film, waarin Al Gore ons vertelt over veranderende klimaat, zelfs gratis bezoeken en nu is de film ook op dvd verschenen.

An inconvenient truth is niet alleen een film over het veranderende klimaat, maar ook over de persoonlijke strijd van Gore om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de klimaatverandering. Het levert een merkwaardige combinatie op. Aan de ene kant zien we Gore een lezing geven over de uitstoot van CO2, de stijgende gemiddelde temperatuur en de invloed van mens op ons klimaat. Aan de andere kant zien we korte persoonlijke filmpjes van de man die de race om het Amerikaans presidentschap nipt verloor van de zittende president George Bush. We zien hoe Gore zo gecommiteerd is geraakt aan het verspreiden van het slechte nieuws en hoe persoonlijke ervaringen hem hebben gemaakt tot wie hij nu is. De lezing is in filmisch opzicht niet spectaculair te noemen, maar het gaat hier dan ook om de boodschap. Toch hebben de regisseur en Gore flink hun best gedaan om de lezing visueel interessant te maken. De teksten worden ondersteund door interessante grafieken, filmpjes en animaties, die op een beeld van bioscoopformaat aan het publiek worden getoond.

De release op dvd zal nog meer mensen in staat stellen om de boodschap van Gore te zien te krijgen. Als film is An inconvenient truth weinig interessant; de stof is vrij droog, de beelden niet zo dramatisch over als verwacht. Als je echter kijkt naar de inhoud van de film, dan komt de boodschap goed over. De sprekende grafieken en het charismatische voorkomen van Al Gore zorgen ervoor dat je als kijker wordt aangesproken. Op de dvd wordt dit ook toegelicht door de regisseur Davis Guggenheim. Hij geeft aan welke keuzes er gemaakt zijn om de relatief droge materie tot leven te wekken voor het publiek, zonder er te veel kermis van te maken. De mix van een alarmerende boodschap en de beelden van Gore's verleden zijn volgens Guggenheim bedoeld om het geheel meer cachet te geven. Gelukkig wordt het nergens sentimenteel of overdreven. De release op dvd bevat overigens ook nog een update met nieuwe informatie over de klimaatwijziging. Al Gore belicht hierin nieuwe initiatieven, vertelt over het succes van de film en geeft adviezen. Ook hier geldt: het gaat niet zozeer om de vorm, maar echt puur om de inhoud. Tot slot bevat de dvd een muziekvideo van Melissa Etheridge's nummer I Need to Wake Up. De release op dvd is daarmee redelijk uitgebreid.

Als je een beetje geïnteresseerd in het nieuws, dan is de meeste informatie uit An inconvenient truth niet echt schokkend en nieuw voor je. Misschien dat het Amerikaanse publiek wat minder meekrijgt van alle klimaatproblematiek, maar in Nederland kun je het onderwerp bijna niet vermijden. Tel daarbij op dat de lezing van Gore niet erg recent is en An inconvenient truth is niet heel erg vernieuwend. Gelukkig bevat de dvd wat dat betreft een update met Gore. Heb je een buurman die zijn terrasverwarmer ook 's nachts flink laat branden of denkt je collega ook dat 'global warming' alleen maar leidt tot palmbomen in Zandvoort? Geef ze deze disk maar eens mee om te kijken! Al blijft het de vraag of mensen die de boodschap niet al kennen, überhaupt het geduld ervoor kunnen opbrengen om anderhalf uur lang naar Gore te luisteren. Een gedeelte van de opbrengst van de dvdverkoop gaat naar de Alliance for Climate Protection, een partijoverstijgende organisatie in Amerika die zich voor klimaatbescherming inspant.

Label: Warner Bros Releasedatum: 15 februari 2007 Kijkwijzer: