DVD: De legende van de bokkerijders

Frank (DeGaldeano)
In het Zuid-Limburg van de 18e eeuw was er nauwelijks vrijheid. Boeren stonden onder controle van de schout, die op zijn beurt weer verantwoording moest afleggen aan vertegenwoordigers van de keizerin van Oostenrijk. Daarnaast was er de grote invloed van de katholieke kerk die controle had over de lokale mijnen om de armen daar hun brood te laten verdienen. Door middel van hoge belastingen werden alle lokale mannen min of meer gedwongen het zware werk te verzetten in de donkere ondergrondse schachten.

Er bestaat een legende dat er een bende was die opkwam tegen deze onderdrukking: de legende van de bokkerijders. Midden jaren negentig zond de KRO een internationale coproductie uit die het verhaal van de jonge Martien vertelt, die zijn ernstig zieke zusje naar de Witte Bergen moet brengen om haar van de dood te redden. Hiervoor is geld nodig en daarom steelt de jongen, met medeweten van de pastoor, het goud uit de kerk om deze reis te betalen en de boeren het goud te doen toekomen. Helaas kan de jonge Martien alle volgende ontwikkelingen niet alleen aan en krijgt hij ondersteuning van de bokkerijders. Dit alles is gebaseerd op het boek 'Ontsnapt aan de galg' van Ton van Reen, die zich door waargebeurde feiten liet inspireren tot dit fictionele verhaal.

Destijds was deze serie, de laatste productie van regisseur Karst van der Meulen, een absolute hit onder de jeugdige kijkers. Na aandringen van velen die de sfeervolle afleveringen toen gezien hebben, heeft men besloten om twaalf jaar na dato een 3-disc DVD box uit te brengen met daarin de complete miniserie. Prachtige locaties, ondersteund door een interessante en onderhoudende verhaallijn, maken deze box zeker de moeite waard. Dat het acteerwerk soms te wensen over laat; vooral de jongere acteurs brengen hun tekst vaak alsof ze in het kerstspel van de basisschool spelen; is niet dermate irritant dat het de kwaliteit van de serie echt kwaad doet. Overigens halen andere acteurs, zoals Joost Prinsen, Gène Bervoets en Hugo Metsers wel een hoog niveau. Een ander minpuntje is het geluid dat wisselt van mono naar stereo en weer terug. Daarbij valt het vooral bij 'de pastoor' op dat zijn mond niet helemaal met de tekst meebeweegt. Toch draagt dit op de een of andere manier alleen maar bij aan de sfeer die wordt opgeroepen bij het kijken.

In de binnenzijde van de box wordt informatie gegeven over de bokkerijders; dit moet maar gezien worden als de extra's, want die zijn er verder niet. Naar mijn mening had men best wat informatie over het productieproces mogen geven en wellicht zou het voor de kijker leuk zijn enkele acteurs twaalf jaar na de opnames terug te zien blikken op de productietijd. Desalniettemin is deze serie een aanrader, met name voor kinderen en mensen die de serie destijds gevolgd hebben. De adviesprijs van 19,99 euro voor 325 minuten materiaal zal de aankoop waarschijnlijk niet in de weg staan.

Label: Video Film Express Releasedatum: 14 november 2006
Kijkwijzer: Waardering: