Boek: Lisa Unger - Mooie leugens

Tanja (FEE_sT)
Ridley Jones, een zelfbewuste jonge vrouw uit New York, denkt een normaal leven te leiden. Ze heeft liefdevolle ouders, die echter bepaalde levensmotto's hebben die ze zelf niet kan onderschrijven. Haar broer is drugsverslaafd, maar ze houdt van hem. Ridley weet zeker dat er niets in dit leven zomaar gebeurt, en dat alle gebeurtenissen voortkomen uit de keuzes die je maakt. Ingewikkelde en zwaarwegende keuzes, maar ook de simpele alledaagse keuzes zoals; ga ik een krant kopen, of blijf ik lekker op de bank hangen. Dan maakt ze een keuze waardoor haar hele leven als een kaartenhuis in elkaar lijkt te storten.

Wanneer Ridley op een bepaald moment haar woning verlaat weet ze een jongetje te redden van de dood. In ieder geval van een ernstig ongeluk. Natuurlijk geniet ze van de aandacht die ze krijgt na haar heldendaad, maar niet alle reacties zijn positief. Wie stuurt haar die foto met een briefje: "Ben jij mijn verloren dochter"? Waar moet ze beginnen met haar zoektocht, en wie kan ze ooit nog vertrouwen? En hoe zit het met Jake, die aantrekkelijke man die haar helpt met haar zoektocht?

Deze literaire thriller is gevuld met complot na complot. De eerste bladzijden zijn nog vrij relaxed om te lezen, daarna worden je hersenen als een gek aan het werk gezet. Theorieën worden uiteengezet, waarbij de ene te belachelijk en voorspelbaar is, de ander doet je een geniaal stukje schrijfwerk zien. Goed uitgedacht en zeer gedetailleerd.

Ridley verklaart zichzelf en haar daden door het hele boek heen. Lisa Unger, schrijfster van dit boek gebruikt herhaaldelijk de gespreksvorm, waardoor Ridley een levende persoonlijkheid wordt. Je kunt je voorstellen dat je haar zou ontmoeten. Je leert Ridley werkelijk kennen, al is het natuurlijk een fictief persoon.

Als ik een term moet bedenken om dit boek te omschrijven, zou ik kiezen voor veelzijdig. Niet alleen de liefhebber van spanning/thriller zou zich hierin kunnen verliezen, ook de romanticus, de denker en de humorist komen aan hun trekken. Het is Unger gelukt een boek te schrijven met voldoende spanning, drama, romantiek en lichtzinnigheid, zonder het ene het andere te laten ondersneeuwen.

Niet vaak zeg ik dat het jammer is een boek uit te hebben. Een boek uitgelezen hebben wil zeggen dat je aan het volgende kan beginnen. In dit geval denk ik, zonder van mening te zijn dat dit boek iets mist, dat het verhaal te snel uit was. Het is dan ook goed nieuws om te lezen dat de schrijfster op dit moment bezig is met een vervolg op dit boek.

Uitgever: 521 Uitgeverij Sirene ISBN: 90 5831 387 5 Pagina's: 333