DVD: LOST - Het complete eerste seizoen

Mariët (Meiske78)
Vorig jaar werd met veel bombarie een nieuwe televisieserie geïntroduceerd: LOST. Een nieuwe serie van de schrijver van onder andere het zeer succesvolle Alias. De plot in één zin: 48 mensen stranden na een vliegtuigcrash op een eiland vol met geheimen. Inmiddels is in Nederland de laatste aflevering van het eerste seizoen op televisie uitgezonden en sinds 1 december zijn alle afleveringen van dit eerste seizoen op DVD te verkrijgen. In een box met 7 DVD's zijn 25 afleveringen terug te vinden en een bonus, bestaande uit onder andere een 'making of' van de pilot en niet eerder vertoonde scènes.

Maar eerst iets meer over de serie zelf. Al meteen bij de eerste aflevering wordt duidelijk dat de crew van LOST nieuwe manieren aan het zoeken is om een verhaal te vertellen. Met een close-up van een man met schrammen in zijn gezicht word je de serie ingetrokken. Even later draait de camera naar een strand vol met mensen die in paniek zijn en een vliegtuigwrak dat gedeeltelijk in brand staat. Meteen wordt duidelijk dat deze serie je graag verrast. En dat blijft het hele seizoen zo. Steeds wordt geprobeerd om je op het verkeerde been te zetten. Bloedstollende gebeurtenissen worden niet uitgelegd en eindjes niet aan elkaar geknoopt. Slechts beetje bij beetje kom je meer te weten over het wonderlijke eiland waar vlucht 815 neerstortte en over de overlevenden van deze ramp.

De afleveringen zijn veelal opgebouwd volgens een vast stramien. Eén van de hoofdrolspelers staat centraal en aan de hand van zijn of haar herinneringen wordt duidelijk wat voor iemand deze persoon is, en hoe hij of zij op vlucht 815 terecht gekomen is. Het lijkt namelijk lang niet altijd toeval te zijn dat ze die bewuste vlucht namen. We maken bijvoorbeeld kennis met de arts Jack Sheppard, de zwangere Claire Littleton, voormalig popster Charlie Pace en met Sayid Jarrah, die deel uitmaakte van de Republikeinse Garde in Irak tijdens de Golfoorlog.

De beelden van het landschap dat LOST je voorschotelt, zijn prachtig. Vooral de kleuren spatten bijna van je scherm. De planten en bomen zijn zo groen als je je maar kunt wensen op een (sub)tropisch eiland. Ook op het acteerwerk is weinig aan te merken. De cast bestaat voor een groot deel uit onbekende namen - op Matthew Fox (oa Party of Five) na - maar iedereen is behoorlijk overtuigend in zijn of haar rol. Het bonusmateriaal op de zevende DVD van de box bevat een item waarin verteld wordt over de castingperiode. Daarin wordt duidelijk dat sommige personages geschreven zijn op een bepaalde acteur, die eigenlijk kwam auditeren voor een andere rol. Soms, bijvoorbeeld in het geval van Sawyer, is het personage aangepast aan de acteur; in dit geval Josh Holloway. Aan de Canadese actrice Evangeline Lilly was de rol van Kate bijna voorbij gegaan. Haar naar de set in Hawaï krijgen, bleek nog heel wat voeten in de aarde hebben; pas op de laatste dag voor het begin van de opnames kreeg ze de benodigde werkvergunning.

De DVD-box LOST - Het complete eerste seizoen is goed voor zo'n 15 uur kijkplezier. Wie de serie niet of slechts gedeeltelijk gevolgd heeft, kan de verloren schade inhalen met deze uitgave. LOST - niet voor niets winnaar van een Emmy Award - is een serie die je eigenlijk niet half kunt bekijken. Vrijwel iedere aflevering draagt bij in het verhaal van de 8 overlevenden op dit eiland. En hoe verder je de serie volgt, hoe waardevoller het wordt om afleveringen nog eens terug te kunnen zien. De extra's zijn bovendien een ware aanvulling op de serie, al onthullen ze verder geen mysteries. In de winkel kun je LOST - Het complete eerste seizoen kopen voor zo'n 50 euro. Een flink bedrag, maar daar krijg je meer dan genoeg voor terug, want deze DVD is wat mij betreft echt een aanrader!

In verband met het uitkomen van de DVD LOST - Het complete eerste seizoen, geeft FOK! een unieke parachutesprong weg. Ga naar de prijsvraag voor meer informatie.

Label: Buena Vista Home Entertainment Releasedatum: 1 december 2005
Kijkwijzer: Waardering: