DVD: Het Bernini Mysterie

Mariët (Meiske78)
Dan Brown is zonder twijfel één van de hotste schrijvers van de afgelopen paar jaar. Zijn boeken 'De Da Vinci Code', 'Het Bernini Mysterie' en - in mindere mate - 'Het Juvenalis Dillemma' zijn in vele - vele! - boekenkasten terug te vinden. Historicus Simon Cox springt handig op dit succes in met boekjes als 'De geheimen van de Da Vinci Code' en nu dan een DVD met een documentaire over de 'echte feiten rond de Illuminati en de andere geheimen van het Vaticaan'.

De DVD bestaat uit ongeveer 90 minuten materiaal over geheime genootschappen, het Vaticaan en wetenschap en kunst in de 17e en 18e eeuw. Simon Cox vertelt zelf het een en ander over de historische feiten rond welke Dan Brown zijn verhaal heeft opgebouwd. Beelden van Rome en het Vaticaan worden afgewisseld met de (niet altijd even aantrekkelijke) hoofden van deskundigen. Bij gebrek aan beeldmateriaal over bijvoorbeeld de Tempeliers zijn er scènes toegevoegd waarin zwijgende mannen met een kenmerkend schild lopen door een groene omgeving. Het komt op me over als beeldvulling terwijl de commentaarstem vertelt over historische geheime genootschappen.

Inhoudelijk is de informatie die op deze DVD verzameld is zeker interessant. De Illuminati hebben echt bestaan, daar zijn alle deskundigen het zonder twijfel over eens. Andere gegevens die in 'Het Bernini Mysterie' gebruikt worden, zoals wat er in de catacomben van het Vaticaan te vinden is, zijn aan meer discussie onderhevig. De manier waarop de informatie gebracht wordt, is echter te saai om anderhalf uur geboeid te blijven. Aan het einde van de DVD zit nog wel een stukje over de Bilderberg Groep waarin onze eigen Prins Bernhard als stichter van dit moderne geheime genootschap genoemd wordt. Dat maakte het uiteindelijk toch nog de moeite waard om de documentaire uit te kijken.

Bij de DVD zit een klein boekje waarin aan de hand van thema's nogmaals verteld wordt wat waar en wat niet waar is over de Illuminati, Bernini, de Vrijmetselaars, CERN etcetera. Niet alleen een leuke bonus, maar ook een zeer praktische extra. De DVD zul je niet even opzetten als je je afvraagt 'hoe iets ook alweer zat'. Dit boekje is dan een handige naslag. Heb je 'Het Bernini Mysterie' gelezen, en wil je meer weten? Dan is deze DVD een aardige manier om dat te doen, maar vaker dan één keer zul je deze documentaire waarschijnlijk niet kijken.

Label: Lime-lights Releasedatum: 6 oktober 2005 Kijkwijzer: