CD: Natalie Imbruglia - Counting down the days

Mariët (Meiske78)
Ze is allang niet meer het meisje uit Neighbours, en ook zeker niet 'de vrouw van' Silverchair-zanger Daniel Johns: Natalie Imbruglia. Het is alweer bijna tien jaar geleden dat ze stopte met de Australische soap die haar in haar thuisland beroemd maakte. In 1997 brak ze door als zangeres met de cover Torn, en ook het album Left of the middle werd goed ontvangen.

Haar tweede album White lilies island (2001) lijkt echter aan de meeste mensen voorbij te zijn gegaan. Alleen de single That Day scoorde nog een bescheiden hitje. Natalie Imbruglia vind het blijkbaar erg prettig om er vier jaar voor uit te trekken, want haar derde album Counting down the days is wederom uitgekomen na een stilte van die lengte.

Het album bevat twaalf tracks en duurt bij elkaar een kleine drie kwartier. Het grootste deel van de nummers heeft Imbruglia zelf (in samenwerking met anderen) geschreven, alleen Satisfied - over er meer willen zijn voor je liefste - werd geschreven door Daniel Johns.

Counting down the days is een wat commerciëler album dan zijn voorganger. Het is een verzameling van toegankelijke, rustige, mooie liedjes, maar hier en daar zijn de onverwachte zanglijnen die zo typerend zijn voor Natalie Imbruglia nog wel terug te vinden. Een goed voorbeeld van de volwassen popliedjes die de Australische zangeres maakt is de single Shiver. Een sterk refrein zorgt voor het tempo in dit aanstekelijke nummer, maar ook de tekst van de coupletten spreekt erg aan.

Opener Starting Today is ook zeker het vermelden waard. Het is een aanstekelijk nummer, dat je meteen mee wilt zingen (gelukkig zitten de teksten erbij) en waarbij je bijna niet stil kunt blijven zitten. Dit geldt trouwens ook voor het nummer Perfectly. Uiteraard ontbreken de ballads op dit album ook niet, zoals bijvoorbeeld het ontroerende I won't be lost.

Counting down the days is voor liefhebbers van het singer-songwriter genre zeker een aanrader. Natalie Imbruglia heeft een prachtige stem en weet gevoel in haar nummers te leggen. Het album is weliswaar wat commerciëler dan de voorgaande twee, het is wel écht en puur en verdient het om gehoord te worden.

Label: Sony Music Releasedatum: 22-april-2005 Waardering: