Film: The Notebook

SunChaser
Nee, The Notebook is geen cyberthriller over een zoekgeraakte laptop. The Notebook is een van de mooiste liefdesverhalen die sinds een hele lange tijd in de bioscoop is verschenen. De zeventienjarige Allie wordt verliefd op Noah. Er is alleen een groot probleem. Zij is rijk en hij is arm. Afgezaagd. Ja, behoorlijk. Maar het is zo mooi verteld en zo mooi in beeld gebracht. Dit is een van de mooiste films van dit jaar!

Het verhaal

Een bejaarde man heeft er zijn dagtaak van gemaakt om een dementerende vrouw in het verzorgingstehuis voor te lezen uit een notitieboek. Daarin staat het verhaal van de zeventienjarige Allie die tijdens haar vakantie verliefd wordt op Noah. Het begint allemaal pril en leuk, maar er is een groot probleem: Allie is van rijke komaf en Noah heeft geen cent te makken. En Allies ouders vinden alles best, maar de toekomst van Allie gaat voor, dus zodra de vakantie over is, moet de liefde ook over zijn. En mama is er niet te beroerd voor hen daarin een handje te helpen.

Sun

Als Noah na 365 brieven te hebben geschreven nog niets van Allie heeft gehoord, laat hij de liefde voor wat het is en gaat hij het leger in. Allie vindt een man die haar ouders wel zien zitten en zo lijken de twee verder van elkaar verwijderd te raken dan ze ooit hadden gedacht.

De film

The Notebook is een film die met erg veel liefde is gemaakt. Dat zie je al vanaf het moment dat de credits worden getoond. We zien een roeiboot tegen de achtergrond van een prachtige zonsondergang. De sfeer is meteen gezet en wordt twee uur lang vastgehouden. Er is enorm veel aandacht besteed aan details: de decors, de kleding, de dialogen, de sfeer; alles klopt.

De film is gebaseerd op een boek van Nicholas Sparks, die ook de verfilmde boeken 'Message in a Bottle' en 'A Walk to Remember' schreef.
'Message in een Bottle' was een draak, 'A Walk' was aardig, maar The Notebook steekt er met kop en schouders bovenuit.
Om te beginnen zijn de acteurs subliem. Rachel Adams als de rijke zeventienjarige Allie en Ryan Gosling als de arme arbeider Noah konden niet beter gekozen worden. Beiden zijn uitmuntende acteurs in het begin van hun carrière en halen alles uit de kast om het verhaal tot leven te laten komen. Bovendien is de chemie tussen beide spelers perfect. Je voelt de liefde die tussen hen opbloeit van het scherm spatten.

Sun

Maar ook de bijrollen mogen er wezen. Veteranen James Garner en Gena Rowland zijn ontroerend in hun rol als bejaarden in een tehuis. Wat dit subplotje in de film doet kun je wellicht zelf snel raden, maar dat doet er niet toe. Het is relevant, tot in de laatste scène.

Het grootste gedeelte van de film spitst zich toe op Allie en Noah. Terzijde over hun tijd in de Tweede Wereldoorlog wordt slechts kort aangestipt. In het notitieboek staat alleen dat waar het om draait: de onmogelijke liefde tussen de twee jonge mensen.

Het decor is prachtig. Tegen de achtergrond van het Zuiden in de jaren ’40 wordt het verschil tussen de arbeidersklasse en de gegoede burgers prachtig neergezet. We zien een stoffige houtzagerij, een prachtig huis met tuin, een ouderwetse kermis: alsof we er zelf bij zijn.

Dan tot slot de dialogen. Die zijn nooit zoetsappig of zijig, maar geloofwaardig en sterk. Bovendien is er aandacht besteed aan kleine grapjes en speldenprikjes. De grappen zijn geen dijenkletsers, maar leuke uit het leven gegrepen one-liners.

Sun