Boek: David Gilbert - Onder Normalen

Mariët (Meiske78)
Billy Shine's hoge IQ en Harvard-diploma hebben hem nog niet ver gebracht in het leven. Sterker nog, om aan zijn problemen te ontkomen - in de gedaante van Ragnar, die vanwege de 60.000 dollar die Billy hem nog moet terugbetalen aan Harvard serieuze dreigementen uit - reageert hij op een advertentie voor vrijwilligers die willen participeren in een medicijnenonderzoek. Kost en inwoning zijn gratis, en er staat een genereus salaris tegenover. Billy komt terecht in een bonte groep proefkonijnen, onder normalen zogezegd, op wie het medicijn Allevatrox (een antipsychoticum ter bestrijding van schizofrenie) wordt uitgetest.

Ik moest er echt even inkomen bij dit 432 pagina's tellende boek. Vanaf de flaptekst weet je als lezer al dat het grootste deel van het verhaal zich afspeelt in een kliniek. Het is dan ook erg vermoeiend dat de eerste 100 pagina's bestaan uit het scheppen van een achtergrondverhaal. Bij alles dat Billy doet of tegenkomt op weg van zijn huis naar de kliniek, heeft hij allerlei gedachten en herinneringen en het verhaal vlot in het begin dan ook totaal niet.

Eenmaal in de kliniek zijn de observaties door Billy van zijn mede-testers de voornaamste dragers van het verhaal. Soms zijn dat grappige observaties, maar het gros is nogal vervreemdend. Ik voel totaal niet met deze vreemde vogels mee en mijn interesse in deze personages wordt ook niet echt gewekt.

Als je het geheel als een beschrijving van een groepsproces bekijkt, kun je zeggen dat David Gilbert een heel aardig beeld schept van hoe mensen kliekjes vormen en hoe mensen kunnen reageren als je ze opsluit met vreemden in een totaal oninspirerende omgeving. Het is een gezapig zooitje dat de dagen slijt met tv-kijken en de vaste maaltijden en bloedafname-momenten. Ik kan me zo voorstellen dat dat zo gaat in een kliniek waar medicijnen getest worden.

Al met al is Onder Normalen bij vlagen vlot leesbaar en leuk, maar een groot deel van het boek heb ik als log en traag ervaren. Als David Gilbert de helft van de gedachtengangen (vooal aan het begin) had geschrapt, had ik het waarschijnlijk best een leuk boek gevonden, maar helaas is dat niet gebeurd. Ik kan er dan ook niet meer dan twee sterren aan toekennen.

Uitgever: Vassallucci ISBN: 9050005888 Waardering: