Film: Harry Potter and the Half-Blood Prince

Na twee jaar wachten is er dan eindelijk weer een Harry Potter-film in de bioscoop. Ook dit deel is weer geregisseerd door David Yates (Harry Potter and the Order of the Phoenix). De verwachtingen bij de fans zijn hoog gespannen; zal de film net zo goed zijn als het boek en op welke manier wordt het boek op het witte doek gepresenteerd?

In deel zes, Harry Potter and the Half-Blood Prince, heeft Voldemort zowel de Dreuzelwereld als de tovenaarswereld in zijn greep. Zweinstein is niet meer de veilige thuishaven. Harry vermoedt dat er zelfs gevaar schuilt binnen de muren van Zweinstein, maar Perkamentus is meer bezig met Harry voor te bereiden op de laatste strijd die snel nadert. Samen proberen ze een manier te vinden om de verdediging van Voldemort te doorbreken. Perkamentus schakelt hiervoor zijn oude vriend en collega in; de argeloze bon vivant Professor Hildebrand Slakhoorn, die goede connecties heeft en mogelijk over cruciale informatie beschikt.

Intussen krijgen de studenten met een tegenstander van een heel andere orde te maken. Hun hormonen spelen hen namelijk parten. Harry voelt zich steeds meer aangetrokken tot Ginny, maar heeft een concurrent in Daan Thomas. Belinda Broom heeft besloten dat Ron de ware voor haar is, maar ze heeft alleen geen rekening gehouden met de chocolaatjes van Regina Valster. Dan is er natuurlijk ook nog Hermelien, die groen ziet van jaloezie, maar vastbesloten is haar gevoelens te verbergen. Terwijl de romantiek in de lucht hangt, houdt één student zich op de vlakte. Hij wil koste wat kost zijn eigen plan trekken, al is dat een zeer duister plan. De liefde kleurt Zweinstein roze, maar een grote tragedie ligt op de loer. Zweinstein zal nooit meer hetzelfde zijn.

Zoals gezegd is dit deel vrij duister en dat zie je ook terug in de manier waarop ze het gefilmd hebben. De beelden hebben bijvoorbeeld een donkere tint meegekregen. Grafisch ziet het er weer goed uit en sommige scènes zijn met hun achtergrond en landschappen mooi om te zien. De openingsscène in Londen, die niet in het boek zit, is zeker de moeite waard.

Het rare is dat er uit deel 5 een heleboel mensen niet meer terugkomen. Wie dat allemaal zijn, valt wel op als je de film gezien hebt. Ook gaat er een heel belangrijk persoon uit het verhaal dood. En zoals het in het boek beschreven wordt, zo wordt het helaas niet in de film getoond. Dan is er nog de liefde die heel Zweinstein in zijn greep houdt. Na een paar scènes met dit thema erin geloof je het wel, maar daar blijft het helaas niet bij. Het gaat de hele film, die tweeënhalf uur duurt, door. En daar heb je op het laatst wel genoeg van. Ook Hij-die-niet-genoemd-mag-worden heeft een zéér minieme rol in deze film, wat erg jammer is. De gevechten tussen de tovenaars zijn in deze film ook zeer miniem. Je kan merken dat echt de nadruk legt op het verleden van Voldemort en de invloed op Zweinstein. Na het zien van dit deel kan je je afvragen hoe het nu zit met de aankomende twee delen. Daarin zal een hele hoop actie en verhaal verwerkt moeten zitten om deze film-saga toch een waardig einde te geven.

Label: Warner Bros Releasedatum: 15 juli 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.