Film: Duplicity

Duplicity is een film van regisseur Gilroy en is eindelijk weer een lekker spionageverhaal in de lijn van de Ocean's-reeks. Met rollen van Clive Owen en Julia Roberts hebben de makers in ieder geval ook twee grote namen binnen gehaald, zoals in de Sodorberghs Oceans films ook het geval is. Maar hier laten we de vergelijking bij, want Duplicity verdient het op zichzelf beoordeeld te worden.

In het kort
Clive Owen speelt MI-6 agent Ray. Op een cocktailparty in Dubai heeft hij de CIA-diplomate Claire (Julia Roberts) ontmoet en de twee eindigen daar waar veel mannen en vrouwen samen belanden, in bed. MI-6 en de CIA op één kussen, je zou zeggen: Daar slaapt de duivel tussen! Dat dit nooit goed kan komen, voel je wel aankomen. Claire steelt namelijk geheime documenten van Ray om deze tegen zijn werkgever te gebruiken. Wanneer de twee elkaar jaren later weer ontmoeten, is er wederom sprake van een seksuele aantrekkingskracht, maar Ray is nu wel wat meer op zijn hoede. Ondanks dat hij niet meer bij MI-6 werkt, weet hij toch dat hij Claire in de gaten moet houden.

De beschrijving van de film is hier wat summier, waar bewust voor gekozen is. Elk woord dat er meer over gezegd wordt. zou de spanning weghalen en het is beter dat te voorkomen. Het is van belang dat de kijker met een fris hoofd naar de bioscoop gaat om Duplicity te gaan bekijken; het aantal plotwendingen is legio en vereist de nodige aandacht om het allemaal bij te houden. Flashbacks keren regelmatig terug en dat vergt concentratie, daarnaast zitten er veel twists in het verhaal die de kijker vasthouden. Het verhaal voelt aan als een magische goochelaarstruc, er gebeurt iets, maar hoe het gebeurde is niet altijd even duidelijk. Tip: probeer het pas ná de film uit te vogelen, want doe je dat tijdens het kijken dan mis je de volgende plotwending.

Duidelijke chemie tussen Owen en Roberts

Owen en Roberts zijn een perfecte match, je voelt continu de spanning tussen de twee, zowel seksueel als intelligent. De twee zijn aan elkaar gewaagd en vormen het ideale spionagepaar. Deze casting komt de film zeer zeker ten goede en zorgt er in de hoofdmoot voor dat het een dikke vier sterren krijgt. Een thriller met romantische insteek, het lijkt zoetsappig, maar dat is het absoluut niet. De spanning in het verhaal wordt goed vastgehouden en de romantiek neemt nergens irritant de overhand, het is een aanvullend gegeven, geen overheersend element. Met parallellen naar films als de eerder genoemde Ocean's-reeks en ook wel Mr. and Mrs. Smiths is Duplicity zeer zeker een aanrader in deze aankomende premièrelijst. Je zult niet teleurgesteld worden. Gilroy doet zijn naam eer aan... Ga dat zien, ga dat zien!

Label: Universal Pictures Releasedatum: 28 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.