TV: Weeds

Afgelopen week is op tv de serie Weeds gestart. Comedy Central heeft aan de start van deze hitserie zelfs een 'Weedsweek' gekoppeld om zo meteen goed kennis te maken met deze nieuwe, in Amerika bewezen, hitserie. Hét taboe van Amerika, drugs, heerlijk vergroot in beeld gebracht. Afleveringen vol zwarte humor en opmerkelijke karakters. Zou Weeds ook in ons land kunnen rekenen op deze hitstatus?

Drugsdealende moeder
De hoofdrol in Weeds is weggelegd voor Mary-Louise Parker (bekend van onder andere The West Wing). Zij speelt Nancy Botwin, een moeder van twee kinderen (Silas en Shane) die onlangs weduwe is geworden. Haar man is aan een hartaanval overleden en Nancy moet het nu zonder hem zien te redden, woonachtig in een Amerikaanse 'suburb'. In haar 'nieuwe' leven draait alles om drugs. Om haar kinderen de levensstijl te geven die zij gewend waren, besluit Nancy wiet te gaan dealen. Omdat de concurrentie groot is, gaat ze op zoek naar een dekmantel. Deze vindt ze in een bakkerij waar ze haar 'waar' weet te verwerken in zogenaamde homemade 'space-brownies' (knipoog naar de 'space-cake'). Onder haar clientèle kan ze rekenen op niet zomaar de losers van de maatschappij, maar menig upper-classer raakt verslaafd aan haar handeltje.

Alexander Gould als Shane Botwin

De serie is in de V.S. al in 2005 gestart, maar is hier nog niet eerder volledig uitgezonden. Talpa heeft er ooit eens een blauwe maandag iets mee gedaan, maar we weten allemaal hoe het met die zender afliep. Nu heeft Comedy Central, hét station voor comedyseries, de afleveringen van de plank gehaald en er groots op ingezet, getuige de 'Weeds-week' om het seizoen een mooie kick-off te geven.

Wat vooral een leuke insteek is, is het feit dat drugs en 'the war on drugs' in Amerika een mega-taboe is en dat juist daarover dan een serie wordt gemaakt waarin het dealen wordt neergezet als een alledaagse handelings, net als tanden poetsen, boodschappen doen en slapen gaan. Hoe hypocriet zijn de Amerikanen dat zij altijd de mond vol hebben van ons gedoogbeleid, maar een serie als deze gretig bekijken...

Marie-Louise Parker als Nancy Botwin

Succes
De humor zit op een leuke manier verwerkt in de verhaallijn. Het komt niet overdreven of geforceerd over, maar lijkt van nature in de karakters te zitten. Hoofdrolspeelster Marie-Louise Parker heeft voor haar rol van Nancy Botwin al een Golden Globe in ontvangst mogen nemen en de serie heeft daarnaast een aantal Emmy-nominaties in de zak zitten. Allemaal bewijs dat Weeds de moeite van het kijken waard is.

Voorlopig kan Comedy Central nog vooruit, want er zijn tot nu toe vijf seizoenen van de serie gemaakt. De eerste tekenen zijn dat Weeds zeker binnen de content van de zender past en een hit kan worden in ons land. De humor is vermakelijk zonder te dik aangezet te zijn, de verhaallijn is leuk en goed te volgen, niet te diepgaand, maar er zit wel enige doorloop in de afleveringen. Kortom: Weeds is de aanrader van de week!

Voor de liefhebbers, de eerste aflevering (en daaropvolgende) kun je hier bekijken.

Zender: Comedy Central Gezien op: 17 mei - 21 mei Waardering:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.