Boek: Stad der Dieven - David Benioff

Stad der Dieven is de tweede roman van David Benioff. Benioff is beter bekend als filmscenarioschrijver van de films The Kite Runner en X-men Origins: Wolverine. Zijn eerste boek Het 25ste uur werd over het algemeen goed ontvangen door de lezers. Kan Benioff dit met zijn tweede roman ook waarmaken?

Over het boek
Stad der Dieven neemt ons mee naar het jaar 1942 waar in de stad Leningrad de 17-jarige Lev de oorlog meemaakt. Wanneer er een dode, Duitse parachutist op straat terecht komt, plunderen Lev en zijn vrienden het lijk. Dan worden zij gesnapt door het Russische leger. Lev probeert te vluchten, maar wanneer zijn vriendin Vera ten val komt gaat hij terug om haar te redden. Vera weet zich in veiligheid te brengen, maar Lev wordt door de soldaten meegenomen en vastgezet in de gevangenis. Hier ontmoet hij de 20-jarige Kolja, die gezien wordt als deserteur. Samen worden zij naar een kolonel gebracht en allebei denken ze de doodstraf te krijgen. De kolonel heeft echter heel andere plannen met de jongens. Zijn dochter gaat trouwen en op die bruiloft moet er volgens de traditie een bruidstaart zijn om het huwelijk te laten slagen. Er is echter één probleem, in heel Leningrad zijn geen eieren meer te krijgen. Lev en Kolja krijgen de opdracht om binnen vijf dagen een dozijn eieren bij elkaar te sprokkelen. Als ze hierin slagen, zijn ze vrij. Slagen ze niet, dan zullen ze alnog geëxecuteerd worden. Het is hartje winter wanneer Lev en Kolja aan dit avontuur beginnen. Een avontuur vol ontberingen, gruwelijkheden en het begin van een vriendschap.

Deze roman leg je, eenmaal begonnen, niet snel weg. Niet alleen omdat het boek je pakt, ook vanwege de makkelijke schrijfstijl. Het boek begint met een jonge schrijver die zijn opa vraagt om over de oorlog te vertellen. Dit begin is eigenlijk overbodig, het voegt niets toe aan het boek. Ook zonder dit begin spreekt het verhaal al voor zich. De avonturen van Lev en Kolja worden op een levendige manier beschreven, waarbij je de gebeurtenissen zo voor je ziet gebeuren. In Stad der Dieven wordt met humor beschreven hoe de genegenheid van twee mensen voor elkaar uit kan groeien tot een hele diepe vriendschap.

Uitgever: Signatuur ISBN: 978 90 567 2290 6 Pagina's: 319

Kijk voor meer boeken in FOK! boekenforum.