Theater: Alex Klaasen - Eindelijk Alleen

Alex Klaasen is bekend van zijn imitaties van Herman van Veen, Ramses Shaffy en de Paus in het programma Kopspijkers (later Koppensnellers op Talpa). Voor de fans van Wie is de Mol? zal zijn gezicht zeker bekend zijn, hij deed namelijk in 2006 mee aan het AVRO-programma. Alex was niet de Mol. De echte cabaretkenners kennen hem misschien van zijn show Volgend Jaar Lach Je D'r Om samen met Kopspijkerscollega Martine Sandifort. Toen eind 2005 de voorstellingen van het duo afgelopen waren was het even een tijdje stil rond Alex Klaasen met zijn optredens. Totdat vorig jaar een aankondiging kwam van Alex Klaasen met zijn soloprogramma Eindelijk Alleen.

In zijn soloprogramma is Alex eindelijk alleen, maar eigenlijk ook weer niet. Klaasens show is vol met aparte typetjes. Zo is hij op het ene moment een trotse moeder die haar zoon opgeeft voor het WK Fistfucken. Het andere moment is hij een ongemotiveerde paaldanseres die een workshop weggeeft op een kinderfeestje. Iedere keer weet Alex het publiek te verrassen met zijn typetjes en onverwachte grappen. Zo is het wisselen tussen de fan en de ex-fan van Mariska van Kolck erg leuk gedaan, om te zien hoe hij dat invult zul je toch echt naar een show van hem gaan. Ander hoogtepunt is het cursus lachen, waar Klaasen acht verschillende lachen voordoet aan het publiek. De lach van de 'hysterische huisvrouw' kwam wel heel erg overeen met een mevrouw vooraan, die vervolgens ontzettend hard moest lachen. Enig minpuntje was dat de enige keer dat hij wel zichzelf is en een grap verteld over een suïcidale zwaan, dat hij dan niet echt leuk is.

Alex Klaasens nieuwste voorstelling is zeker een aanrader voor iedereen die de imitaties van Kopspijkers hilarisch vond en de mensen die de DVD's van Koefnoen en/of Draadstaal grijs hebben gedraaid. Klaasen is zeker een bezoek waard in het theater.

Theater: De Skâns Theater Gorredijk Gezien op: 27 maart 2009