CD: George Michael - Patience

Eind 2003 tekende George Michael een contract bij Sony Music en keerde derhalve terug op het nest waar hij zijn grootste successen heeft behaald. Zijn gloednieuwe single 'Amazing' ging op 23 januari jl. in première op radio en is op 1 maart op single verschenen. Op 15 maart is het album 'Patience' uitgekomen en dat is het eerste album met compleet nieuw werk sinds het in ’96 verschenen 'Older'.

'Amazing' is een up-tempo popsong die onmiskenbaar George Michael is. George nam zelf de productie en arrangementen voor zijn rekening en schreef 'Amazing' met Johnny Douglas, met wie hij eerder de hits 'Outside' en 'Fastlove' componeerde. De videoclip is geregisseerd door Vaughn Arnell, die heeft gewerkt met Jamiroquai, Robbie Williams en Texas en tevens de videoclip van 'Outside' regisseerde.

George Michael werd als Georgios Kyriacos Panayiotou op 25 juni 1963 geboren in Noord-Londen. Na het megasucces met Wham! ging George solo en groeide uit tot een van de succesvolste en meest gerespecteerde artiesten uit de muziekindustrie. Hij verkocht van al zijn soloalbums wereldwijd ruim 80 miljoen exemplaren, scoorde talloze nummer 1 hits en won diverse prestigieuze muziekprijzen waaronder een Grammy Award en drie American Music Awards voor het album Faith in 1988. In thuisland Engeland stond hij elf keer op nummer 1 in de singlelijst en wist zes keer op de bovenste positie in de albumlijst te komen. Dit zijn bekende feiten, maar er zijn ook een aantal dingen die je, waarschijnlijk, nog niet wist over George Michael.

Zo heeft hij een hekel aan Amerikaanse kranten, maar is groot fan van de series 'Sex And The City' en 'The Sopranos'. Met politici heeft hij niet zoveel. George schreef de superhit 'Careless Whisper' toen hij zeventien jaar was en werd de eerste blanke zanger die met legende Aretha Franklin een duet opnam, 'Knew You Were Waiting'. Voor de videoclip van 'Freedom 90' huurde George supermodellen Christy Turlington, Naomi Campbell, Linda Evangelista en Cindy Crawford in en was zelf niet te zien. Gouden Labradors zijn George’s favoriete honden. Zijn hond Hippy heeft hij bijna zijn hele leven.

Om onder zijn contract uit te komen, klaagde George in ‘93 Sony Music aan. De jury stelde Sony Music in het gelijk. George Michael protesteerde min of meer door in zijn clip een koptelefoon te dragen met de tekst 'Fony' In 2003 tekende George toch een nieuw contract bij Sony. 'Older' werd goud in vierendertig landen en vijf keer platina in Engeland. Na een seksuele uitspatting werd George in 1998 gearresteerd in een openbaar toilet. 'Outside' was zijn commentaar. De clip is nooit gedraaid in de V.S. De verzamelaar 'Ladies And Gentlemen' werd in Engeland acht keer platina en ging in Nederland ruim 350.000 keer over de toonbank. In de clip van 'As' zagen we in elk shot ontelbare George Michaels en Mary J Blige’s. De single 'Freeek' haalde de nummer 1 positie in zes landen. De clip van de single 'Shoot The Dog' werd, op z’n zachtst gezegd, niet op prijs gesteld door leden van de Britse regering.