Boek: John Grisham - De Getuige

Al ruim 20 jaar staat de schrijver bovenaan de lijst van succesvolste thriller-auteurs. Zijn eerste boek, De Jury, betekende niet meteen een wereldwijde doorbraak. Deze kwam pas met de tweede thriller van zijn hand, Advocaat van de Duivel. Het noemen van deze twee titels is al genoeg om er meteen een naam bij te bedenken: John Grisham. Inmiddels zijn we 20 titels verder en ligt zijn 21ste in de schappen, genaamd De Getuige. Het prijken op de eerste positie van de lijst met succesauteurs brengt ook een druk met zich mee. Je kunt het je als schrijver nauwelijks veroorloven om met een nieuw boek te komen dat niet aan de overbekende kwaliteiten voldoet waar al zijn voorgangers ook aan voldeden. Met een geheel nieuw uiterlijk moet De Getuige ervoor zorgen dat Grishams naam in de toplijst gehandhaafd blijft. Geen makkelijke opgave, maar al wat uit Grishams pen komt, lijkt in goud te veranderen, dus waarom deze dan niet.

Spionage
Kyle McAvoy is laatstejaars rechtenstudent en heeft het al helemaal uitgestippeld. Hij wil na zijn advocatenexamen een paar jaar in de sociale advocatuur. Op deze manier wordt zijn studielening kwijtgescholden en kan hij zijn kennis inzetten om de minderbedeelden te helpen. Het is nobel en meteen ook een goede werkervaring. Helaas verloopt het allemaal net even anders. Vlak voor zijn afstuderen wordt Kyle benadert door Bennie Wright. Deze Bennie doet zich voor als FBI-agent (al snel zal blijken dat dat maar een 'vermomming' is) en rakelt bij Kyle een oude zaak op uit zijn studententijd. De tijd van bier, drugs en seks. Kyle en zijn vrienden hielden wel van een feestje op zijn tijd en één van de demonen uit die tijd duikt nu ineens weer op.

Elaine, een medestudent, komt na jaren worstelen met de hernieuwde beschuldiging dat zij verkracht is door twee van de vier drinkenbroers. Hiervan zouden videobeelden zijn gemaakt en Bennie heeft deze in handen gekregen. Ze vormen voor hem de basis om Kyle mee te chanteren. Wat wordt er van hem verwacht? Simpel. Kyle wordt geacht bij één van de grootste advocatenfirma's te gaan werken als medewerker. Eenmaal binnen moet hij documenten stelen die Bennie vervolgens aan zijn client kan overdragen. Wie dit is blijft in het duister. Kyle merkt al snel dat hij klem zit en als hij zijn toekomst ooit nog verder wil zonder deze beschuldigingen zal hij mee moeten werken, zij het met tegenzin.

Kyle slaagt erin bij de firma binnen te komen en ook nog eens betrokken te raken bij de betreffende zaak. Ondertussen heeft hij echter zelf ook het nodige onderzoek verricht en een advocaat in de arm genomen. Dag en nacht achtervolgt door Bennie's medewerkers weet hij toch af en toe aan de aandacht te ontsnappen om zijn toekomst te redden. Zal het hem uiteindelijk lukken om aan Bennie en zijn geheimzinnige opdrachtgever te ontkomen en zijn leven weer op te pakken?

Glossy
Er kan niet anders dan gesteld worden dat de nieuwste Grisham-thriller er weer één is van formaat. Je vraagt je als lezer af hoe een schrijver dat toch keer op keer weer doet. Meer dan 20 boeken en nagenoeg allemaal even goed... dat kan alleen maar een gave zijn. Voor de liefhebbers van Grisham is het een must dit boek in de collectie te hebben. Voor de mensen die nog nooit een Grisham hebben gelezen (bestaan die?), is dit een hele goede start. Niet dat de schrijver weg is geweest, maar toch zou je wel kunnen zeggen 'Grisham is back and better than ever!'

Met het uitgeven van zijn nieuwste boek, en daarmee meteen ook de introductie van de nieuwe stijl, kwam er een Glossy uit van/over de schrijver. Naast Jan, Rik, Linda en Catherine heeft nu ook John zijn eigen glossy. In het magazine treffen we een interview met de auteur aan. Dit is zeldzaam, want de schrijver heeft het niet zo op dit soort gesprekken en heeft het vaak ook veel te druk om hier tijd voor te maken. Verder is er ook een vraaggesprek met onze Nederlandse Grisham, Geert-Jan Knoops. Met zijn nieuwste boek, Advocaat van de vijand hoopt hij net zo te kunnen gaan scoren als zijn grote voorbeeld John Grisham. De glossy is geen must, het is een leuke aanvulling op een boek dat op zichzelf al een dijk is en zeker weer een bestseller gaat worden. Grisham is steviger dan ooit terug en elke zichzelf respecterende legal-thriller-auteur die ook maar even dacht aan hem te kunnen tippen zal toch weer achter de computer moeten kruipen en moeten gaan werken aan een nieuw meesterwerk. De Getuige is namelijk geen boek om mee te spotten. Het zou me niets verbazen als we over een paar jaar een verfilming van dit verhaal terug zien in de bioscoop.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 9582 2 Pagina's: 351