Cuphead - The Delicious Last Course

Laat de schattige tekenstijl je niet verrassen: Cuphead en Cuphead - The Delicious Last Course zijn moeilijk. En nu kun je het spel fysiek door de kamer gooien. De Delicious Last Course-uitbreiding van Cuphead bestaat uit tussen vijf en zeven nieuwe levels, afhankelijk van hoe je speelt. Een level is verborgen en het andere is niet toegankelijk als je op Simple-moeilijkheidsgraad speelt. Elke boss-fight is weer even episch vergeleken met de originele game.

Cuphead - The Delicious Last Course (Foto: StudioMDHR Entertainment Inc)

Als je de run 'n' gun-secties uit het hoofdspel leuk vond heb je wel pech: van de zeven levels in deze DLC beginnen er zes meteen met een eindbaasgevecht. Een level begint met een vliegtuigschietfase. Dit betekent ook dat spelers geen munten kunnen verzamelen op de gebruikelijke manier in die run 'n' gun-fasen. Nu is er een reeks van vijf nieuwe uitdagingsgevechten met een nieuw personage genaamd de King of Games die kan worden gebruikt om munten te verdienen voor de nieuwe beschikbare power-ups.

De grote nieuwe toevoeging in Cuphead - The Delicious Last Course is Ms. Chalice, een derde personage die je kunt gebruiken in plaats van Cuphead of Mugman. Zij heeft de Astral Cookie-charm. Dit betekent dat je geen van de andere charms, zoals Heart of Smoke Bomb, kunt toepassen terwijl je speelt als Chalice. Toch maakt ze de levels ietsje makkelijker. Ze begint elk gevecht meteen met vier gezondheidshartjes in plaats van drie, waardoor de Heart-charm sowieso onbruikbaar wordt.

Ze heeft ook een dubbele sprong. Cuphead en Mugman kunnen alleen een tweede sprong maken als ze een roze object in de lucht parryen, maar Chalice kan dubbelspringen wanneer ze daar zin in heeft. Ze pareert roze objecten door er simpelweg tegenaan te rennen, wat een minder nauwkeurige timing vereist. Voeg daar haar rolbeweging aan toe, die haar tijdelijk onoverwinnelijk maakt, en je hebt een nieuw personage dat het spel makkelijker maakt, zonder meteen naar Simple-mode te gaan. Laat ik duidelijk zijn, het maakt de bosses niet meteen een eitje, maar je mag wat meer fouten maken en minder op je timing letten.

En natuurlijk kun je in plaats daarvan alle nieuwe levels als Cuphead of Mugman spelen als je de boosts van Ms. Chalice niet wilt. Voor degenen die niet per se als Ms. Chalice willen spelen, maar misschien wel een beetje hulp willen, voegt de DLC ook een nieuwe talisman genaamd Heart Ring toe, die je een gezondheidspunt teruggeeft wanneer je je eerste, derde en zesde parry uitvoert uit tijdens een gevecht.

Cuphead - The Delicious Last Course is misschien een beetje aan de korte kant, maar kwaliteit boven kwantiteit geldt hier als nooit tevoren. Als je het basisspel hebt, dan is dit een no-brainer en haal je deze. Mocht je Cuphead nog nooit gespeeld hebben, en heb je zin in een lastige game met een fantastische tekenstijl dan is er een fysieke bundel met beide games op disc te koop.

Gespeeld op Switch. De fysieke versie is ook verkrijgbaar voor Xbox One en PlayStation 4.