Overpass

Af en toe komt er wel eens een game langs waarvan je denkt: waarom hebben anderen er nooit aan gedacht hier een game van te maken? Overpass laat zich wellicht het beste omschrijven als een kruising tussen Spintires: Mudrunner en Trials. Je mag hopen dat ontwikkelaar Zordix heeft gekeken naar hoe eerstgenoemde de offroad physics heeft aangepakt, en hoe de game Trials een vrij obscure sport heeft omgetoverd tot een leuke game. Helaas lijkt dat in beide gevallen niet het geval te zijn.

Hillclimb dus. Het doel is nog steeds om zo snel mogelijk van A naar B te komen, maar in Overpass is het niet simpelweg de snelste lijnen rijden om bij de finish te komen. Je zal moeten letten op welk soort ondergrond je rijdt, en je zal gedurende je 'race' er voor moeten zorgen dat je buggy in de optimale instellingen staat om de helling op te kunnen komen. Zo ben je in staat om op ieder moment je voertuig om te zetten tussen twee- en vierwielaandrijving en kan je bovendien je differentieel openen en blokkeren, om een balans te krijgen tussen tractie en wendbaarheid, precies op het moment dat jij het nodig hebt.

Helemaal nieuw is dat niet. Spintires heeft deze mechaniek al geïntroduceerd en beter gemaakt sinds 2014, dus je mag hopen dat Overpass dat op zijn minst kan evenaren of verder evolueren, maar dat is simpelweg niet het geval. Sterker nog, je kan je afvragen of Zordix dit wel heeft geprobeerd. Een game als deze leunt natuurlijk enorm op de physics, hoe reageert de auto op verschillende ondergronden? Maar ook andersom, hoe beïnvloedt de auto het terrein? Waar in voldoende andere games je omgeving zich aanpast aan jou, lijkt hier in Overpass geen sprake van te zijn. Je graaft jezelf niet in als je vast komt te zitten, en er vormen zich geen zicht- of voelbare sporen achter je. De physics en het rijgedrag zijn ook op andere punten niet om over naar huis te schrijven. Je voertuig lijkt te draaien om een niet-bestaand middelpunt in plaats van gewoon de voorwielen en zeker op lage snelheid voelen gripniveaus erg onwennig en onrealistisch.

Onvermijdelijk is het natuurlijk dat je ooit een keer vast komt te zitten en dat je even terug moet om het opnieuw te proberen. Als je op een steile helling staat lijkt de meest inventieve optie om je buggy in neutraal te zetten en de zwaartekracht zijn werk te laten doen. Eén probleem echter, neutraal bestaat niet écht in deze game. Je kan wel een hele mooie grote N bij je toerenteller zien, maar je buggy blijft doodleuk staan alsof de handrem er nog op staat. Je wordt dus geforceerd de achteruit versnelling te gebruiken, maar doordat je de koppeling niet handmatig kan gebruiken sta je vrijwel altijd verder onderaan de heuvel dan dat je intentie was. Het is hopeloos frustrerend en niets anders dan beledigend voor een game met een adviesprijs van €60. Wat het nog erger maakt is dat je in de instellingen handmatige versnellingen wel aan kan zetten, maar het letterlijk niets uitmaakt. De enige 'versnellingen' die je hebt blijven, op zijn volledig Amerikaans, D, N en R, en zelfs die kan je, ongeacht je preferenties, niet handmatig wisselen.

Dan is er nog wel een optie die je enige frustratie kan besparen, de respawn. Het is al vreemd dat je deze optie zonder enige vorm van straf kan gebruiken, een simpel fault-systeem zoals in Trials lijkt niet moeilijk om te implementeren, maar ik dwaal af. Eén van de sterke punten van Overpass is wel dat een heuvel op verschillende manieren te benaderen is. Veel diepgaander dan links- of rechtsom die grote steen in het midden is het vaak niet, maar het is iets om afwegingen over te maken. Stel, je hebt links gekozen maar het wil maar niet lukken. Dan ga je terug en probeer je rechts, toch? Echter, als je respawnt wordt je constant weer aan die linkerkant geplaatst alsof de game je aan het uitlachen is en je keer na keer de helling laat zien die maar niet wil lukken. Het gaat ook de andere kant op, soms helpt een respawn enorm door je op een gunstige plaats neer te zetten waardoor het soms loont om een helling niet eens te proberen, maar gewoon op respawn te rammen.

Ik denk dat de boodschap duidelijk is dat ik niet onder de indruk ben van Overpass, maar om toch volledig te zijn wil ik nog een aantal andere dingen benoemen: de soundtrack lijkt niet meer dan twee liedjes te bevatten, de textures zouden niet misplaatst zijn in een Xbox 360-launchgame en ondanks dat bevat de game zelfs op Xbox One X een gigantische hoeveelheid screen tearing dat het bijna onspeelbaar is. Het motorgeluid heeft overigens veel weg van het monotone geluid dat door de muren galmt als de buurvrouw aan het stofzuigen is. Er schijnt een online mode te zijn, maar ik heb niet de kans gekregen die te testen door gebrek aan andere spelers. Ik kan het ze niet kwalijk nemen.

Gespeeld op Xbox One X. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.