Patapon 2 Remastered

Patapon 2 Remastered is al twee jaar geleden aangekondigd. Eindelijk is de game er nu dan en kunnen we weer aan de "pata pata pata pon". Dit keer op het grote scherm op PlayStation 4 in plaats van de oude draagbare PlayStation Portable.

Voor spelers die de franchise nog niet kennen, even in het kort het verhaal. De patapon zijn een stam van, uh, patapons die het einde van de aarde willen vinden. In Patapon 2 begint het spel waar het eerste deel stopte. In de intro worden de patapon op hun schip aangevallen door een Kraken. Dat loopt niet goed af en stranden op een onbekend land. Daar zijn er allerlei beesten die de patapon als hapje zien. Jij, de speler, bent hun god jij moet ze door het land leiden en hun helpen de gevaren te trotseren.

Patapon 2 Remastered (Foto: Sony)

Dat doe je door combinatie van ritmes op heilige trommels te spelen. Dat klinkt makkelijker dan dat het is. Je moet het ritme volgen van de achtergrondmuziek, en daar de juiste combinatie op trommelen. Er zijn vier trommels die elk achter een actieknop zitten. Er zijn uiteindelijk zes verschillende ritmecombinaties uit te voeren die elk vier toetsen nodig hebben om een actie uit te voeren. De klanken “Pata Pata Pata Pon” zorgt er bijvoorbeeld voor dat je legertje gaat of blijft lopen. Pon Pon Pata Pon zorgt er voor dat ze aanvallen. Als je de ritmes steeds goed volgt en geen enkele beat mist dan raken je patapon in Fever-modus, waardoor ze meer sneller lopen en meer damage doen. Er is nog een bonus: ze zingen mee met de waardoor het een stuk eenvoudiger wordt om in het ritme te blijven.

Aan het begin van elk level kun je je troepen uitrusten met wapens en helmen die je in je vorige missies hebt gevonden. Als je verder komt in het verhaal, ontgrendel je ook verschillende troepen met verschillende sterktes en zwaktes. Tijdens het spel zul je eindbazen, minigames, side-quests en andere uitdagingen tegenkomen. Wil je wat mee materialen vinden dan kun een missie opnieuw spelen om extra loot te vinden.

Patapon 2 Remastered - Fever (Foto: Sony)

Mijn PSP heeft alle drie de delen van Patapon overleefd. Dus ik was zeker blij dat Patapon 2 Remastered nu eindelijk eens in 4K te zien en te spelen was. Mijn vrouw wat minder, want de muziek is een oorwurm en die had ze al genoeg gehoord op de PSP. Het is alleen jammer dat er eigenlijk niet heel veel aangepast is. De hub en de levels zijn in 4K te bewonderen en zien er goed uit. Maar de filmpjes zijn minder goed aangepakt en dat is wel te zien aan het korrelige beeld. Een grotere irritatie is dat je de filmpjes niet kunt skippen, dat moet toch een kleine moeite zijn om toe te voegen.

Patapon 2 Remastered is precies wat de de titel doet vermoeden. Ken je het origineel, dan heb je nu alleen betere graphics. Een gemiste kans vind ik zelf. Er hadden wat kleine verbeteringen in gemogen. Ik speel best veel ritmespellen en de meeste hebben wel een mogelijkheid op de input te syncen. Op de PSP was dat geen issue, maar een console met een draadloze controller en een televisie met allerlei postprocessing kan wat lag hebben. Nu kun je de controller natuurlijk met draad koppelen en de postprocessing van de televisie uitzetten, maar dat is een workaround voor iets dat er niet hoeft te zijn.

Patapon 2 Remastered is precies wat je verwacht. De patapon zijn kawaii, de gameplay verslavend en de muziek is een oorwurm. Het is nog niet zo erg als de Efteling-deuntjes, maar de soundtrack blijft zeker wel een paar uur hangen na het spelen. De meeste remasters gooien toch wat verbeteringen er in, maar de developers van Patapon 2 hadden daar geen zin in. Ik had gehoopt op of wat extra levels, of wat kleine technische verbeteringen zodat het op console zonder inputlag-problemen kan worden gespeeld. Vooral dat laatste vind ik zwaar meewegen in het cijfer. Ben je een ritme-game fanatic dan kun je, nadat je je tv op gaming mode hebt gezet en de controller weer aan een draad hebt hangen, je lol op. FEVER!

Exclusief beschikbaar voor PlayStation 4.