Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack

Ontwikkelaar Gust heeft het er maar druk mee: de Atelier-franchise. Ze blijven maar games kort achter elkaar maken. Er verschijnen zo in een jaar in ieder geval een nieuw deel en minimaal een oude trilogie in een nieuw jasje. Dat is nu ook niet anders. We zijn net klaar met Atelier Ryza en nu verschijnt er alweer een herziene bundel van de Atelier Dusk Trilogy.

De Atelier Dusk Trilogy kwam voor het eerst in losse delen uit op PlayStation 3. Later verschenen er Plus-versies van de games op PlayStation Vita. De Plus-versies bevatten alle DLC, wat verbeterde gameplay-elementen, meer personages, meer kostuums en meer van dat alles. Daar is Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack dan ook op gebaseerd, je krijgt alles wat er ooit uitgekomen is aan DLC en verbeteringen, maar er zijn nog wat nieuwe features in de Switch-versies van de games.

Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack (Foto: Koei Tecmo)

De trilogie bestaat uit Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk, Atelier Escha and Logy: Alchemists of the Dusk Sky en Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea. Er is een veel minder strenge tijdslimiet aanwezig dan voorgaande Atelier-games. In die voorgaande games kreeg je ook eerst een hele bak tutorials naar je hoofd geslingerd voordat je aan het verhaal begon. Deze trilogie doet dat anders en komt met een tutorial wanneer het nodig is, tijdens het verhaal. Mocht je eens een Switch-versie willen uitproberen zonder meteen de complete collectie te kopen, dan is het laatste deel de beste van de drie. Elk deel heeft weer geleerd van het voorgaande, waardoor de combat en het alchemie-gepuzzel in het laatste deel een stuk uitgebreider is geworden. Ook kun je de game twee keer spelen omdat je twee hoofdrolspelers met elk een verhaal hebt.

De belangrijkste toegevoegde Switch-feature in Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack is een welkome fast-forward knop bij dialogen en combat. Je gaat sneller over de map omdat er een sprint-knop is toegevoegd. Een andere verbetering is te vinden in het tweede deel van de trilogie, Atelier Escha and Logy: Alchemists of the Dusk Sky. Deze had nogal wat framerate issues. Het probleem is niet helemaal weg in deze Switch-versie, maar wel een stuk minder aanwezig. Grafisch zie je wel dat de games ondertussen van een eerder generatie consoles zijn. Alles is wel high-res, maar vooral de omgevingen zijn weer een flinke stap terug. Zeker na ik Atelier Ryza net gespeeld heb, dan zie je dat de franchise grafisch ondertussen echt wel verbeterd is. Qua animaties en stijl is het allemaal nog steeds prima. Dit keer is er ook dual-audio, dus je mag kiezen of je Engelse of Japans gesproken dialogen wil horen.

Helaas zijn er wel problemen te vinden. Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk is de slechtste game van deze drie ports. Hier zijn namelijk wat performance-problemen te vinden. In sommige gebieden loopt het spel niet lekker. Het lijkt wat op lag, iets dat je alleen zou verwachten in een online game. Het moet haast wel een bug zijn, want het oorspronkelijke deel had dit probleem niet en de twee andere geporte games hebben er geen last van. Een tweede probleem is de prijs. Je kunt elk deel los kopen voor 40 euro. Een bundel kost 90 euro, dus dat is bijna drie halen, twee betalen. Nu is het de vraag wie ze hier mee willen overhalen. De mensen die de serie al kennen hebben deze al eens gespeeld, dus dan is een fast-forward nou niet bepaald zoveel geld waard. Voor nieuwkomers die eens een Atelier-game willen uitproberen is zo’n bundel wel erg veel geld, zeker als blijkt dat het niet helemaal je ding is.

De Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack voor Nintendo Switch is zeker een aanrader als je wel fan bent, maar deze trilogie nooit gespeeld hebt. Het zijn de definitive versies van de games, en ondanks een flinke performance bug in de eerste game is het wel een sterke trilogie. Heb je alle games al eens gespeeld dan is er minder reden om meteen naar de eShop te gaan. Er zijn maar enkele verbeteringen die ik het prijskaartje niet waard vind. Heb je nog nooit een Atelier-game gespeeld dan zijn er wel ondertussen betere games, zoals het onlangs verschenen Atelier Ryza. Dan kan deze trilogie nog wel even wachten.