Star Trek: Picard

Space... the final frontier! Hoe vaak heb ik hem die woorden wel niet horen zeggen in mijn jeugd? Op zaterdagavonden. Uiteindelijk op doordeweekse dagen in de herhaling. En wat was ik er verzot op. De avonturen van de Enterprise, met LaForge, Data, Worf en natuurlijk de meest Britse Fransman die er ooit heeft rondgelopen: captain Jean-Luc Picard. En nu, 18 jaar na zijn laatste avontuur in Star Trek: Nemesis is hij terug.

Voor deze recensie hebben we de eerste drie afleveringen mogen bekijken, die de komende weken ook op Amazon Prime verschijnen. We proberen de spoilers tot een minimum te beperken, maar als je écht nog niks wilt weten kan je beter over twee weken even terugkomen.

Star Trek is er voor zover ik kan heugen altijd geweest. Ooit een vrij korte run op TV gehad in de jaren '60, maar door de vele herhalingen ook in de jaren '70 populair gebleven. Na het succes van Star Wars kon een film over Kirk, Spock en Bones niet uitblijven en een succesvolle franchise volgde. Dit alles resulteerde in de hoogtijdagen van Star Trek in de jaren '80 en '90, met Star Trek: The Next Generation aan het roer. 7 seizoenen, 178 afleveringen, 4 bioscoopfilms en aan het roer van meerdere spin-offs. Hoewel de franchise wat mindere jaren heeft gekend, is de Federation de laatste paar jaar weer met een opmars bezig. Star Trek: Picard is de tweede serie die nu loopt, tegelijk met Star Trek: Discovery. Maar vangt Picard de sfeer van vroeger weer?

Star Trek Picard smile

Voordat ik begon te kijken stelde ik mezelf eerst de vraag: verwacht ik wel een nieuwe Next Generation? De serie is al bijna 30 jaar van de buis en we hebben al 178 (niet allemaal even goede) afleveringen. Het antwoord was al gauw: nee. Maar wil ik meer weten over Picard? Wil ik meer weten over de Federation ná de gebeurtenissen die we in de jaren '90 gezien hebben. Let wel: sindsdien hebben we alleen reboot en prequels gehad. Eindelijk zien we meer van de Federation ná de Dominion War. Ik was er klaar voor. Ik start de eerste aflevering en gelijk zie ik daar sterren. Een oneindigheid aan sterrenstelsels. De Enterprise. Data. Picard. Ze doen een potje kaarten. De nostalgie voel ik door mijn lichaam stromen.

En dan schrikt Picard wakker. Op een Franse wijnboerderij. Inmiddels 93 jaar oud (Patrick Stewart is inmiddels 80). We ontdekken dat Picard niet zijn pensioen heeft gehaald bij Starfleet maar eerder zijn ontslag heeft ingediend. Echt kunnen verwerken heeft hij dit nooit, zeker niet na traumatische gebeurtenissen op Mars. Wat die precies zijn kan de kijker zelf ontdekken. Na jaren van rust (feitelijk onrust) roept iemand de hulp van Picard in. Nog voor we het doorhebben worden we meegesleurd in een web van intriges, politieke macht en mysterie. De afleveringen eindigen met een cliffhanger. En geloof me: je kijkt graag door.

Star Trek Picard back in business

Het is een interessant avontuur waarin Picard verzeild raakt. De serie verzandt niet in reünies en terugblikken met oude bekenden. Nee, de serie kiest duidelijk voor een nieuwe richting. Alleen Picard hebben we nog. De eerste afleveringen bevatten wel een aantal vertoningen van bekende karakters maar die vloeien organisch in de serie door en horen ook echt op die plek in het verhaal thuis. Ook Picard is nog altijd de Jean-Luc die we kennen. Eerlijk, trouw en hij stelt alle levensvormen boven alles. Die laatste karaktereigenschap maakt juist hém de persoon om dit avontuur aan te gaan. En er is nog een belangrijke gebeurtenis in het leven van Picard die een grote rol in deze serie lijken te gaan spelen...

De nieuwe cast heeft na drie afleveringen nog onvoldoende indruk gemaakt om een oordeel over te geven. Santiago Cabrera speelt Cristobal Rios en in de weinige momenten die hij heeft intrigeert hij me wel het meeste. Alison Pill komt voorbij als Dr. Agnes Jurati (wat is een Star Trek-serie zonder dokter?) maar krijgt vooralsnog te weinig te doen. Gelukkig zijn er nog 7 afleveringen om deze karakters verder uit te diepen.

Star Trek: Picard new crew

Al met al geven de eerste drie afleveringen een meer dan puike start aan deze nieuwe serie, die iets compleet anders is als een trip down memory lane. Ik kan alvast niet wachten op de nieuwe afleveringen.

Vanaf 24 januari zal Amazon Prime iedere vrijdagochtend een aflevering van Star Trek: Picard online plaatsen op hun streamingdienst. Een tweede seizoen is reeds aangekondigd. Er rest me nog maar één ding te zeggen en dat is mijn advies... Engage!