The Expanse seizoen 4

Een beetje Game of Thrones in space, dat is waar in de eerdere seizoenen The Expanse mij aan deed denken. En terwijl iedereen op zoek is naar de opvolger van die fantasy-serie, is daar gewoon al enige tijd The Expanse. In Nederland eerst op Netflix maar na het cancelen van de reeks gered door Amazon. En met goede reden, want dit is een te weinig bekeken pareltje.

Het is lastig uit te leggen waar The Expanse over gaat. Het speelt zich af in de toekomst en de mensheid heeft de aarde verlaten en is de ruimte aan het koloniseren. Mars is een onafhankelijke kolonie en in het buitengebied, de Belt, wonen veelal arme arbeiders. Deze Belters willen graag betere leefomstandigheden. In de eerste seizoenen werd de spanning tussen deze facties langzaam opgebouwd, wat leidde tot een episch verhaal over gewone mensen in bijzonder omstandigheden. In het midden van dit alles staat de crew van de Rocinante, aangevoerd door kapitein James Holden. Ze staan midden in dit conflict en vormen de sleutel tot vrede.

Expanse seizoen 4 cast

In dit vierde seizoen wordt de bemanning van de Rocinante op een nieuwe missie gestuurd. Ze gaan naar Ilus, een nieuw ontdekte planeet waar eeuwenoude ruïnes worden gevonden. Aan de bemanning van de Rocinante om dit mysterie op te lossen, terwijl ondertussen kapers op de loer liggen. Dit 4e seizoen van de serie is gebaseerd op het boek Cibola Burn, het vierde boek in de SF-reeks van James Corey (een synoniem). Omdat dit vierde boek een stand-alone in het grotere verhaal is, hebben de schrijvers ook wat onderdelen van boek 5 en een los boek erin verwerkt om de connectie met de rest van het universum te houden.

Voor deze recensie bekeken we de eerste drie afleveringen. In tegenstelling tot de eerdere seizoenen heeft dit seizoen een duidelijke start. Waar je meestal midden in een lopende verhaallijn valt, maken we hier eerst rustig opnieuw kennis met de belangrijkste karakters. Dat geeft het seizoen een fijn, rustig en ook goed te volgen begin nadat er weer een jaar tussen de seizoenen heeft gezeten. Het mysterie wordt snel duidelijk en in een zeer explosieve eerste aflevering wordt al weer snel duidelijk hoe goed deze serie is.

Expanse seizoen 4 crew in action

Maar wat maakt dit nou zo goed? Zijn het de in grote getale aanwezige goede visual effects die een volkomen fictief universum levensecht doen overkomen? Of is het toch de actie die je door je lijf voelt gieren? Mogelijk dat de sympathieke hoofdrolspelers je volledig overtuigen. Of ben je liefhebber van het mysterie en het hoge sci-fi gehalte. Er is in ieder geval genoeg te halen voor iedereen. Omdat de hoofdpersonages ook in dit seizoen weer hun eigen, maar toch verbonden, verhaallijnen hebben heeft iedereen wel een favoriet. Tevens geeft het de serie een lekker tempo, zeker omdat er iedere aflevering ook echt iets gebeurt.

Nieuw dit seizoen is dat een groot deel van het seizoen op een planeet plaats vindt. Dat geeft ruimte voor buitenopnames waar het in eerdere seizoenen allemaal op sets gefilmd werd. Dat lijdt tot een interessant uitgangspunt (hoe reageert het lichaam op de verandering in de zwaartekracht) maar men heeft dit ook creatief opgelost. De serie maakt namelijk gebruik van twee verschillende beeldformaten. Voor de scènes op de planeet Ilus wordt namelijk gebruik gemaakt van een breder, meestal gebruikt in de bioscoop, beeld. Dat maakt de scope van de landschappen interessanter. Dit leidt wel tot balken boven en onder bij deze momenten maar dit is de moeite meer dan waard.

Concluderend: ik hou de recensie lekker kort zodat ik snel verder kan kijken. Alle afleveringen van seizoen 4 zijn namelijk reeds beschikbaar op Amazon Prime, net als de eerste drie seizoenen. Tip: ga er eens lekker voor zitten. Je zal er geen spijt van krijgen!