Halo: the Master Chief Collection (pc)

De wens van velen is eindelijk in vervulling gegaan: Halo is nu ook te spelen op de pc. De aankondiging van de Master Chief Collection voor pc heeft voor veel hype en pizza's gezorgd voor de ontwikkelaars, maar we weten nog allemaal hoe rampzalig de launch van de Master Chief Collection voor console was. 343 Industries moet dus bewijzen dat de launch toen een eenmalig iets was.

Halo1

De Master Chief Collection begint op pc met Reach (de prequel voor de eerste Halo) en werkt dan vervolgens Halo: Combat Evolved en deel 2, 3, en 4 af. Volgend jaar moeten alle delen uitgekomen zijn: niet heel toevallig ook wanneer het volgende deel Halo Infinite uitkomt. Dat de campaign met reguliere intervallen uitkomt is niet zo’n heel groot probleem, want de meeste lol zullen mensen toch hebben aan de multiplayer. Het is jammer dat met die pacing ook de multiplayer maps worden achtergehouden. Alle Halo-games bij elkaar hebben zo’n 120 multiplayer maps: het voelt nu alsof je een fractie daarvan speelt.

Al snel wordt tijdens de campaign van Reach duidelijk dat er heel veel zorg in de pc-port is gestoken. De game mag dan al bijna tien jaar oud zijn, de framerate zit consistent boven de 60 en dat hebben we wel eens anders gezien bij ports. De FOV sliders zijn een zegen, zeker omdat Halo altijd koppig heeft vastgehouden aan het idee dat een geweer minimaal 25 procent van het scherm in beslag moet nemen.

Mocht je echt retro willen gaan: The Master Chief Collection biedt de mogelijkheid om zowel met originele als met enhanced graphics te spelen. Ik heb het grootste gedeelte van de tijd op enhanced gespeeld, maar echt grote verschillen zie je niet. De planten zijn wat minder korrelig, de rotsen zien er wat beter uit en de explosies zijn wat spectaculairder, maar een complete grafische make-over is het niet. De game doet absoluut geen pijn aan je ogen maar ik had wel wat meer verwacht van een grafische oppoetsbeurt, zeker omdat bij Reach al de jaren beginnen te tellen. Qua models ziet de game er nog heel goed uit, maar vooral bij de omgevingen merk je dat de game niet meer zo visueel indrukwekkend is als voorheen. Mijn vermoeden is dat de grafische verbeteringen straks duidelijker te zien zijn bij Halo: Combat Evolved en Halo 2, die een stuk ouder zijn dan Reach.

Halo2

Grafisch is de game dus oké, maar wat betreft audio mag er nog flink aan de Master Chief Collection gesleuteld worden. De omgeving, de geweren, de dialogen: alles klinkt op hetzelfde volume, waardoor het lastig is om te bepalen uit welke richting bepaalde geluiden komen. Dit is vooral irritant tijdens de multiplayer, omdat je niet kan horen vanaf welke richting je tegenstander schiet – en als je het uiteindelijk hebt uitgevogeld kan je al wachten op je respawn.

343 industries heeft toegezegd de game zo authentiek mogelijk te houden, en dat heeft zowel zijn voor- als nadelen. De campaign is nog altijd pittig (ik was vergeten hoeveel one-shots er in Halo zaten) en de elites gaan zeker niet zonder slag of stoot neer. Dat je nu met muis en toetsenbord kan schieten voelt geweldig: je kan makkelijker headshots plaatsen en ondanks dat elites alle kanten oprollen kan je ze nu makkelijker volpompen met kogels. Het is jammer dat het “bloom”-effect (waarbij je geweer minder nauwkeuriger wordt naarmate je langer schiet) het hele idee van meer nauwkeurigheid met de muis tegen lijkt te werken. Je kunt preciezer mikken dan ooit op pc door de toevoeging van de muis, waarom zou je bloom er dan in houden? Gelukkig is dit alleen echt een probleem bij de campaign, want bij multiplayer is bloom sterk gereduceerd of staat het uit.

Halo3

Over de multiplayer gesproken, vergeleken met de console-launch van de Master Chief Collection is de lancering van de game op steam redelijk vlekkeloos verlopen. De game kwam tijdens de launch gelijk de top vijf binnen van meeste spelers op één moment, en ik moet nog lag meemaken. De matchmaking up multiplayer laat af en toe te wensen over (af en toe zit er iemand bij die duidelijk meer ervaring heeft dan de rest en de helft van de kills op Slayer bij elkaar sprokkelt), maar iedereen is redelijk aan elkaar gewaagd en zal dit waarschijnlijk beter worden wanneer de MMR voor iedereen redelijk precies is.

Met de port naar PC heeft de Master Chief Collection een tweede kans gekregen na de rampzalige launch op console, en de launch of pc gaat 343 industries een stuk beter af. De Master Chief Collection speelt niet zo soepel als een moderne shooter zoals Destiny of Battlefield, maar alle nostalgiebellen gaan rinkelen wanneer je door de gangen van MLG Zealot loopt en met een DMR mensen omlegt in multiplayer. Daarnaast is de Master Chief Collection ook ontzettend veel waar voor je geld: je krijgt vijf games, plus de multiplayer en alle modi zoals Firefight en Spartan Ops voor 40 euro. Mocht je die prijs wat te gortig vinden, dan kan je er ook voor kiezen om een tientje neer te leggen waarmee je alleen de content van Reach krijgt: naar mijn mening de beste Halo-campaign. De collectie heeft nog wat kinderziektes en het achterhouden van zoveel content is een gemis, maar de port is fantastisch gedaan en voor de niet-hardcore spelers komt er met regelmaat nieuwe content waardoor het loont om af en toe weer een kijkje te nemen in de Master Chief Collection. En kom op, het is Halo op pc: wat wil je twaalfjarige ik nog meer?