CD: Damien Jurado - Caught In The Trees

Nog nooit had ik van de goede man gehoord, Damien Jurado. Toen in een persaankondiging echter de namen Elliott Smith en Bruce Springsteen voorbij kwamen, gingen mijn echter nekharen overeind staan. Zo'n combinatie, zou dat kunnen? En waarom was zo iemand dan niet wereldberoemd? Een nieuweling misschien? Een snelle blik in de geschiedenis van Jurado toonde een behoorlijke lijst aan albums die op zijn naam staan. Geen beginneling dus, integendeel zelfs, Caught In The Trees is zijn negende plaat en de muzikant uit Seattle timmert al sinds 1997 aan de weg.

Zijn laatste werk ziet er op het eerste oog rustgevend uit. De cover en inlay bestaan uit foto's van NASA die groene stukjes aarde en sluiers dunne wolken weergeven. Muzikaal gezien krijgt de luisteraar ook een droomwereld voorgeschoteld. Composities waar bezinning in gevonden kan worden en teksten die direct je bewustzijn aanspreken. Jurado opereert samen met zijn bandleden Eric Fisher en Jenna Conrad. Hij deed ongeveer een jaar over de opnames, wat redelijk lang voor hem schijnt te zijn.

Caught In The Trees is een filmisch geheel, waarin teder ('Sorry Is For You'), spontaan ('Gillian Was A Horse'), fragiel ('Caskets'), weemoedig ('Coats Of Ice') en dramatisch ('Go First') een cocktail van emoties vormen. Folk-rock met een eerlijke en pretentieloze verschijning. Arcade Fire, Elliott Smith en Bruce Springsteen komen muzikaal soms heel even om de hoek kijken, maar Jurado lijkt toch vooral zichzelf te zijn en zijn eigen weg te volgen. Tokkelende akoestische gitaren, strijkers en low-tempo kunstgrepen begeleiden zijn oprechte en vaak fluisterende stemgeluid. Damien Jurado heeft helemaal geen referenties nodig, zijn liedjes doen het werk zelf wel. Prachtig herfstplaatje!

Label: Secretly Canadian Datum: Oktober 2008 Waardering: