The Alliance Alive HD Remastered

The Alliance Alive lanceerde laat voor Nintendo 3DS. In 2018 werd de game wereldwijd uitgegeven, toen de ogen allemaal al gefocust waren op Nintendo Switch. Een HD-remaster was dan ook een logische stap en een welkome, want anders had ik deze game gemist.

The Alliance Alive HD Remastered Daemon

In The Alliance Alive HD Remastered is de wereld overgenomen door Daemons uit een ander rijk. De mensheid is onderdrukt door deze Daemons en de wereld is gedompeld in een eeuwigdurende regenbui. In het geheim werken mensen samen aan een revolutie, uiteraard waar jij als speler een centrale rol in speelt. In de game onderzoek je de wereld, vorm je allianties en moet je de Daemons uitdrijven en een blauwe lucht terugtoveren.

Het mooie aan de game is dat het een RPG is die de dingen net even wat anders doet. Er zijn geen random battles in de game, maar vijanden in de overworld die je kunt zien. Lok je er meer van ze samen, dan ontstaat er een chain battle die je meer bonussen geeft als je wint. Of neem het feit dat je niet per se level-up gaat, maar skills en betere stats krijgt door een specifiek wapen regelmatig te gebruiken en simpelweg te vechten. Je kunt een gevecht winnen en wat bonus SP krijgen, iets meer health of ineens een compleet nieuwe skill gebruiken voor je wapen. Je hebt hierdoor een constant gevoel van progressie en echt het idee dat je team sterker wordt.

Een mooie tijdsbesparing (en een pure QoL-verbetering) is het feit dat je team na elk gevecht compleet wordt gehealed. Het enige wat niet wordt hersteld is SP, wat op natuurlijke wijze terugkomt tijdens gevechten door een ronde geen SP te gebruiken. Ook iets waar ik aan moest wennen is dat je niet vrij bent om items te gebruiken tijdens gevechten. In plaats daarvan moet je voor een gevecht items equippen om de optie te krijgen ze te gebruiken. Dit betekent wel dat je minder accessoires met bonuseffecten kunt equippen, want die gebruiken dezelfde slots. Het is dus een afweging die je voor bijvoorbeeld bazen of moeilijke gevechten steeds moet maken.

The Alliance Alive HD Remastered Combat

Gevechten zijn hierdoor leuk, want het moedigt aan steeds iets nieuws te proberen en toch die willekeurige vijanden in de wereld af te maken, zonder dat je het gevoel krijgt overrompeld te raken met irritante gevechten. Neem hier de mooie soundtrack bij en je hebt een prima balans tussen een te verkennen wereld, toffe gevechten en progressie van je team. Eigenlijk het enige waar het misgaat bij de game is voor mij de presentatie.

Het design van de personages vind ik enigszins teleurstellend. Een standaard chibi-stijl die nergens echt het gevoel geeft van een toffe epische RPG. Het helpt ook niet mee dat er totaal geen voiceacting zit in de game, wat de presentatie enigszins vlak maakt. Elke keer dat je een klein mondje ziet bewegen in een cutscene zonder zelfs een geluidseffect doet echt af van de ervaring. Dat de 3DS-versie dat budget misschien niet had begrijp ik, maar voor een HD Remaster had die moeite wel genomen mogen worden. Ook had de game van mij wat uitdagender gemogen, want ik ben nergens echt in de problemen gekomen. Het positieve is dat ik nergens echt heb moeten grinden, grotendeels door het goed uitgewerkte progressie-systeem, maar iets van uitdaging was welkom geweest.

Uiteindelijk is The Alliance Alive HD Remastered een leuke game om te spelen. De combat en het progressie-systeem maken de game interessant en het feit dat je continue doorkunt zonder al teveel downtime is erg aangenaam. Het is echter geen RPG die je opzuigt in het verhaal of je echt laat opgaan in de personages. Als je dat zoekt, is de game waarschijnlijk niet voor jou. De game is eigenlijk een lekker tussendoortje mocht je een laagdrempelige, maar vermakelijke RPG zoeken.