Gemini Man

Will Smith. Will Smith. Je ziet niet dubbel. Will Smith gaat op de dubbele koers in technologisch innoverende film Gemini Man van Ang Lee. De techniek moet dan ook de belangrijkste reden zijn geweest om deze film te gaan maken. De film is in alle nieuwe technieken te zien (IMAX, 3D+ (60 FPS), Dolby Cinema (120 FPS), ScreenX, MX4D en ga maar door). Voor deze recensie bekeken wij de 3D+ versie in 60 FPS.

Smith speelt huurmoordenaar Henry Brogan, die al snel na zijn pensioen opgejaagd wordt door zijn eigen mensen. Dit omdat hij vermoedelijk net iets te veel weet over zijn laatste opdracht. Maar Henry is de beste dus hij weet te ontkomen. Er zit maar één ding op: send in the clones! Henry wordt vervolgens opgejaagd door Junior, een jongere kloon van hemzelf.

Gemini Man heroes

Het verhaal klinkt net zo idioot als dat het ook eigenlijk is. Laten we er niet te veel woorden aan vuil maken: het is een reden om de technologische vooruitgang te laten zien. De jonge versie van Will Smith wordt namelijk niet tot leven gebracht door middel van verjongingstechnieken (zoals eerder dit jaar gebeurde bij Samuel L. Jackson in Captain Marvel) maar door een volledig in de computer tot leven gebracht CGI-model. Will Smith deed wel de motion-capture (waarbij de acteur in een pak met vol met herkenningspunten de performance geeft) maar de rest van de performance komt uit de computer. En man, wat is dát overtuigend gedaan. Waar men met digitale acteurs nog weleens de mist in ging is deze versie van Will Smith zo goed als overtuigend. Dat is bijzonder maar tegelijk ook wat eng.

Gemini Man junior
Vanavond in een nieuwe aflevering van 'The Fresh Prince of Bel-Air'

Een andere innovatie is de framerate. De standaard is al bijna zo'n 100 jaar om een film te vertonen in 24 beeldjes per seconde. Dat is overtuigend genoeg voor de mens om te geloven dat men naar echte beelden zit te kijken. Het benadert echter niet de werkelijkheid. Een aantal jaar geleden deed Peter Jackson al een poging om het publiek te laten wennen aan 48 beeldjes per seconden met The Hobbit. Dit ging gepaard met wisselende reacties. Men vond de beelden wat soapachtig overkomen. Ook leek alles versneld afgespeeld te worden. Ang Lee gaat met Gemini Man nu een stap verder naar 60 beeldjes per seconde. Persoonlijk zag ik het verschil tussen 48 en 60 niet. Wat niet te betwisten valt is dat het beeld er ongekend scherp van wordt. Maar de actiemomenten voelen nog altijd onnatuurlijk aan. Ook bij deze vertoning lijkt het of de beelden versneld worden afgespeeld. Dat is natuurlijk niet waar, maar toch voelt het onnatuurlijk. Mogelijk moeten we nog een aantal films wennen, maar ik betwijfel of dit een techniek is die verder dient te worden nagestreefd.

Verder is de film weinig bijzonder te noemen. De actie is niet bijzonder, op een goede actiescène met motoren na. De villain (Clive Owen) is weinig memorabel (zelfs niet geloofwaardig te nemen als bad guy). Het is een echt niemendalletje. Als je de film wilt zien, doe dit dan voor de techniek en zoek ook een bioscoop waarbij de film speelt in één van de genoemde variaties.