Code Vein

Dark Souls, Bloodborne, Sekiro, Nioh: er zijn al heel wat uitdagende games uitgekomen. Leer van je fouten, probeer die boss of dat stukje level nog maar eens. Na het uitgeven van de Souls-games komt Bandai Namco met een eigen ontwikkelde game: Code Vein.

Tijdens de tutorial maak je je eigen personage. Code Vein heeft een van de meest uitgebreide characterbuilders die ik gezien heb. Alleen de Sims heeft nog meer opties. Natuurlijk kun je een man of vrouw spelen, maar daarna kun je compleet los op alle facetten van het gezicht, kleding en accessoires. Er is al een subreddit om de gecreëerde personages te showen. Bekende helden uit games en anime zie je daar terug, zoals Samus Aran. Of een lopende dildo, omdat het kan. Het enige nadeel dat ik hier kan noemen is dat vooral kapsels clippingproblemen hebben in de game. Als je iemand met lang haar hebt dan gaat dat in sommige gevallen dwars door de kleding heen.

Code Vein - Scene (Foto: Bandai Namco)

Code Vein is een Souls-game. Er zijn natuurlijk wel wat verschillen. Allereerst zit er een verhaal in de game. De wereld is weer eens gedoemd. De mensen die een enorme ramp hebben overleefd hebben tekort aan alles. Nog erger, er heerst iets waardoor sommigen Revenants worden: vampieren die alleen kunnen overleven op bloed. Als ze dood gaan komen ze weer tot leven, maar er is steeds de kans dat ze een stukje van hun herinneringen kwijtraken. Totdat ze zich niet eens meer herinneren dat ze ooit mens waren. Dan zijn het Lost geworden: demonen die moorden voor bloed.

Jij bent een Revenant. Alleen jij bent speciaal. Elke Revenant heeft namelijk unieke skills aan de hand van zogenaamde blood codes. Maar jij kunt elke blood code overnemen, je kunt wisselen van speciale skills. In Code Vein krijg je deze codes natuurlijk door bazen te verslaan, maar er zijn er ook genoeg te vinden door geheugenfragmenten van Lost te vinden en die te combineren. Een stuk van het verhaal wordt ook door deze fragmenten uitgelegd. Je krijgt meer achtergrond over de verschillende NPC’s en AI-teamleden die je ontmoet. Vooral het achtergrondverhaal van teamlid Mia deed me wel wat.

Code Vein - Fight 2 (Foto: Bandai Namco)

In Code Vein hoef je niet alleen te vechten. Er is multiplayer, je kunt een noodsignaal uitzenden en dan komt er een andere speler om co-op te spelen. Maar als je niet online wil spelen dan zijn er nog de AI-teamleden. Je mag een teamlid meenemen, en je kunt sinds de laatste patch op elk veilig rustpunt wisselen. Mia is bijvoorbeeld ranged, maar soms is een meer tanky aanvaller die klappen kan uitdelen een stuk handiger. Je speelt naarmate het verhaal vordert steeds meer teamleden vrij, uiteindelijk heb je een stuk of zes om uit te kiezen. Maar als je alleen wil gaan dan kan dat ook, je mag Code Vein compleet solo spelen zonder hulpjes.

Qua moeilijkheidsgraad is Code Vein eigenlijk gemaakt voor mensen die games als Dark Souls te moeilijk vinden. De standaard tegenstanders die je tegenkomt worden later vooral wat lastiger door bijvoorbeeld schilden die ze dragen, maar de echte moeilijkheid zit ‘m in de bazen en de ambushes. Dat zijn plekken in een level waar er een val gezet is en er plotseling vijanden verschijnen in waves. Dan is de hoeveelheid en combinatie van vijanden soms best pittig. De bonus die je krijgt is dan wel de moeite waard. Soms is dat verdomd veel Haze waarmee je je items, skills en level kunt upgraden of soms krijg je een nieuw sterk wapen.

Code Vein - Boss (Foto: Bandai Namco)

Het voordeel voor mensen die niet zo diehard zijn in Dark Souls en co: je hebt je AI-teamlid nog als hulp. In veel gevallen zijn ze goed, maar soms had ik wel van: nee, niet in range staan van die aanval van die boss! Als een AI mêlee is, dan zal hij zich altijd mêlee gedragen, al komt er een hele overduidelijke explosie bij de baas. Hij rent niet uit de gevaarlijke radius. Maar over het algemeen helpen ze je goed genoeg. Als jij dood bent en zij hebben nog genoeg leven dan schenken ze je nog wat van hun levensmeter, zodat je een tweede kans krijgt. Mijn favoriet ga ik niet zeggen, want dan spoiler ik een deel van de fun. Mia is een goede tweede, omdat ze ranged is, is ze bij bazen vaak nuttig en niet meteen dood. Al is daar in ieder geval één uitzondering op: Mia heeft weinig bescherming tegen alles wat vuur, bliksem, gif of wat dan ook is. Als je dan in een level dat de City in Flames heet rondloopt weet je wie je beter niet kunt inzetten…

Je personage in Code Vein heeft skills tot zijn beschikking door al die verschillende blood codes. Je mag maar een code activeren, maar je kunt buiten een gevecht altijd wisselen. Die speciale skills zijn eerst nog gebonden aan de code, maar als je deze vaak genoeg gebruikt of met items upgrade, kun je de skills altijd gebruiken, ook als je de betreffende blood code op dat moment niet geactiveerd hebt. Hierdoor heb je tig builds te proberen. Een nadeel is dat het met al die skills snel onoverzichtelijk wordt. Het menu waar je skills aan knoppen toekent laat alle skills zien, je kunt maar beperkt sorteren.

Code Vein is zo lastig als je het zelf wil maken. Geef je jezelf een AI-genoot mee, wil je blood codes wisselen of juist bij een build blijven? Dat maakt deze game zo ideaal voor Souls-beginners, en lekker lastig als je meer wil (of kan). De enorm uitgebreide creator is mooi, al mogen de clippingproblemen van bijvoorbeeld het kapsel in de game nog wel opgelost worden. De omgevingen en de standaard monsters zijn ook soms wat saai, zeker als je weet dat de Unreal Engine 4 gebruikt is. Het zou een stuk beter kunnen. De laadtijden zijn soms aan de lange kant. Het speelt als een zonnetje, waarbij timing niet zo strict is als bij een Souls-game. De verschillende builds van blood codes zijn in balans en het verhaal heeft zijn momenten. Een aanrader voor niet alleen Souls-liefhebbers, maar ook voor mensen die twijfelen of ze die moeilijkheidsgraad aan durven. Code Vein is uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.