Date a Live: Rio Reincarnation

Ondanks het feit dat de titel erg hint naar een dating-sim is Date a Live: Rio Reincarnation geen dating-sim. De Date A Live-franchise bestaat uit drie anime series en een animefilm. Ondertussen zijn er op PlayStation 3 twee visual novels uitgekomen. Alleen deze hebben nooit een westerse release gezien. Date A Live: Rio Reincarnation is een vervolg op deze twee games en is in 2015 al uitgekomen in Japan. Vier jaar later mogen wij aan deze visual novel beginnen.

Als je net zoals ik niet eerder Date a Live hebt gezien of gespeeld, dan is het erg handig dat in Date a Live: Rio Reincarnation alle drie de visual novels gebundeld zijn. Het is dan ook aan te raden te beginnen met Rinne Utopia, dan Arusu Install te spelen om dan met Rio Reincarnation te eindigen. Wil je alleen met het laatste deel beginnen, dan is er nog de optie om een hele lap tekst te lezen over wat er in hoofdlijnen gebeurd is in de eerste twee delen. Dat duurt een klein half uur. Het enige dat je dan mist zijn de kleinere details van de eerste twee delen. Heb je de vorige delen wel gespeeld, dan kun je meteen in Date a Live : Rio Reincarnation duiken zonder al dat leesvoer.

Date a Live: Rio Reincarnation - Conversation (Foto: IdeaFactory)

Het verhaal van Date a Live in een notendop. In de toekomst is het weer ellende en zijn er grote rampen gebeurd. Deze rampen, bekend als Spacequakes, werden veroorzaakt door het verschijnen van mysterieuze entiteiten die bekend staan als Spirits. Als deze kwaad worden dan veroorzaken ze zo’n ramp. Jij speelt Shido Itsuka, een gemiddelde middelbare scholier. Je ontmoet een Spirit genaamd Tohka Yatogami die alle hoop in de mensheid verloren heeft. Shido leert dat hij alleen het vermogen bezit om de kracht van een Spirit in te dammen. Om de wereld te beschermen en de Spirits blij te houden, gaat Shido op date om de Spirits te helpen en zo verdere rampen te voorkomen.

Welk van de drie gebundelde Date A Live-spellen je ook kiest, ze spelen allemaal hetzelfde. Ze hebben alleen een andere Spirit als hoofdrolspeelster in het verhaal. Elke game speelt zich over een bepaald aantal dagen af. Over het algemeen vinden verhaalgebeurtenissen plaats aan het begin en einde van elke dag, met veranderingen, zowel kleine als grote, afhankelijk van de keuzes die Shido tot nu toe heeft gemaakt. Tussen de verhaalgebeurtenissen zitten vrije tijdsegmenten - en hier krijg je als speler het meeste te doen.

Date a Live: Rio Reincarnation - Map (Foto: IdeaFactory)

Elke dag krijgt Shido de kans om te spreken met allerlei personages uit de Date A Live-serie. Er zijn dialogen waar je keuzes moet maken. Sommige van de NPC’s hebben weinig of geen invloed op het hoofdverhaal, maar de Spirits hebben dat wel. Door ervoor te kiezen om tijd door te brengen met de buitenaardse waifus en bij hen verschillende antwoorden te geven verander je de uitkomst van het verhaal. Er zijn ‘game over’-eindes, maar die zie je wel aankomen. Sterker nog, als je voor de 100% wil gaan zul je ook die eindes moeten opzoeken. De ‘True Ending’ zit natuurlijk ook ergens in een van de verhaalpaden verborgen. Als je later een ander pad wil kiezen dan kun je het spel opnieuw spelen vanaf dat punt, om zo te zoeken naar die True Ending.

Visual novels moeten het erg hebben van de verschillende verhaalpaden en de visuals. Gelukkig is artiest Tsunako gevraagd door ontwikkelaar Idea Factory om de personages van Date a Live te maken. Ze werkte eerder voor Idea Factory, en heeft bijvoorbeeld ook Hyperdimension Neptunia en Fairy Fencer F geïllustreerd. Tsunako maakt vooral schattige personages. Verwacht je meiden met enorme borsten, dan moet je naar andere visual novels zoeken.

Date a Live: Rio Reincarnation is een leuke visual novel geworden. Een leuk verhaal, heel veel verschillende eindes en schattige graphics. Het is misschien wat raar om in een game meerdere dates te regelen, maar het is zo geschreven dat het nooit awkward wordt. Ik was zelf nieuw in d efranchise en dan is het een erg goede zaak dat de vorige games meteen gebundeld zijn. Het enige dat ik wel kan aanraden is tussen de verschillende delen even wat anders te spelen, anders wordt het wel wat eentonig omdat alle drie de games zo op elkaar lijken. Ben je een fan van visual novels, dan is Date a Live: Rio Reincarnation een mooie bundel. Heb je niets met vooral veel tekst, dan gaat deze game je niet op andere gedachte brengen. Of je moet heel verlegen zitten om een date.

Gespeeld op PlayStation 4. Ook verkrijgbaar voor pc.