Rise of Industry

Ik ben een fan van mangementgames, en al toen ik jong was heb ik Transport Tycoon helemaal grijsgespeeld. Nu vermaak ik me regelmatig met de open source-variant van die game (OpenTTD) maar nu is er een spirituele opvolger op de markt: Rise of Industry, waarbij je ook met allerlei goederen rondleurt om zo steden te helpen groeien, je concurrentie in de luren probeert te leggen en er voor zorgt dat gemeenteraden een oogje dichtknijpen wanneer je die zoveelste vervuilende fabriek neerzet.

RoI1

Wanneer ik Rise of Industry voor de eerste keer start word ik begroet door een gigantische map met dingen die ik nog herken van Transport Tycoon: één gigantische landmassa met hier en daar een dorpje of een stad, plekken met natuurlijke grondstoffen en met een aantal watermassa’s in de vorm van een zee die de hele map omringt en rivieren die door de landmassa kronkelen. Enige verschil wanneer je op het eerste gezicht kijkt is dat de pixelart plaats heeft gemaakt voor een minimalistische artstijl, met driehoekige bomen en simpele kleuren voor de assets.

Die artstijl is één van de grootste pluspunten van Rise of Industry. Niet alleen de wereld, maar vrijwel alles maakt gebruik van die artstyle waardoor overzicht houden op je productie een stuk makkelijk wordt. Boven elke fabriek en boederij kun je zien wat je aan het produceren bent, en wanneer de achtergrond rood kleurt weet je dat het ergens in de productieketen aan schort zodat je het makkelijk kan oplossen. Het is simpel, elegant en het zorgt ervoor dat de game niet te druk wordt wanneer je bedrijf uiteindelijk groter wordt en je meerdere dingen over de map in de gaten moet houden.

Want je bedrijf wordt groter met alle dingen die je kan produceren. Aan producten ontbreekt het niet in Rise of Industry: van auto's tot frisdrank en van plastic tot speelgoed, Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken. Die veelzijdigheid is leuk als je je op een bepaald gebied wil specialiseren tijdens een campaign, en je focussen op een specialisatie wordt ook beloond met een speciale lay-out voor je hoofdkwartier.

RoI2

Zeker is dat er voor ieder wat wils is en naarmate de steden ook groter worden door de toevoer van goederen, willen ze meer geavanceerde producten waardoor je ook aangemoedigd wordt complexere productieketens op te zetten. Je kan tot op zekere hoogte zelf kiezen welke producten dat zijn doordat je kan kiezen welke winkel er in een stad komt, zodat je niet in een hele nieuwe tak van industrie hoeft te investeren. De research tree zorgt er daarnaast voor dat je voor de échte goudmijntjes meerdere soorten industrie opgezet moet hebben en dat dit veel onderdelen, tijd en geduld kost.

Het nadeel aan al deze producten is dat je alles vrijspeelt via dezelfde weg, namelijk door onderzoek. hoe snel je kan uitbreiden naar een nieuwe tak van industrie hangt volledig af van hoeveel geld je toewijst aan het onderzoeksbudget. Ook kun je, afzonderlijk van tijd en geld, zonder problemen naar een andere tak van industrie wisselen en zeker in de latere fases van het spel is het gewoon een kwestie van hoeveel geld je in staat bent over de balk te smijten om je onderzoeksbudget een boost te geven. De overgang en uitbreiding naar andere takken van industrie had wat organischer mogen zijn, bijvoorbeeld als beloning voor wat je al hebt.

Naast het aansmeren van goederen is het natuurlijk ook de kunst in Rise of Industry dat dit zo efficient mogelijk gebeurt. Je kan je goederen vervoeren via truck, trein, boot en zelfs zeppelin, maar het kost nogal wat moeite om uit te vogelen hoe dat precies moet. Er is een tutorial die je de basisstappen uitlegt, maar zelfs dan is het nog niet duidelijk welke stappen je precies moet doorlopen om een zo’n efficient mogelijke keten te maken.

Ik kwam er pas laat achter dat je bijvoorbeeld goederen direct van de boederij naar de afzetmarkt kan brengen en daarbij het warenhuis kan overslaan – waardoor ik meer ruimte over had voor de productie van mijn speelgoedfabrieken. Ook het importeren en exporteren van goederen aan de staat en het uitbreiden van steden wordt niet duidelijk uitgelegd. Het leren van een complexe game als Rise of Industry gaat met vallen en opstaan en de feedback dat iets fout gaat had veel beter mogen zijn dan alleen een pop-up berichtje aan de rechterkant van je scherm.

RoI3

Wanneer je dat eenmaal onder de knie hebt en je je weg in het spel weet te vinden kun je er (als dat je ding is) ontzettend veel plezier aan beleven om het vervoer en de productie zo efficient mogelijk te maken, maar uiteindelijk komt dit neer op in één groot menu te kijken of je meer winst hebt gemaakt dan de afgelopen maanden. Wanneer het niet naar wens is plemp je nog een aantal fabrieken neer om de winst omhoog te krikken of kies je een andere afzetmarkt, maar uiteindelijk is de manier waarop je het oplost voor vrijwel elke industrievorm in de game hetzelfde. Dat is zonde, want wanneer je fruit produceert krijg je natuurlijk weer met hele andere problemen te maken dan wanneer je bijvoorbeeld staal produceert en de game had dit beter mogen reflecteren.

Hoewel de trailer je belooft dat je je competitie flink in de weg kan zitten en dat je een sterk PR-team achter je moet hebben staan om ervoor te zorgen dat gemeenten niet gaan protesteren, merk je hier in de praktijk weinig van. Je hebt vrij weinig mogelijkheden om je tegenstanders dwars te zitten behalve met veilingen voor goedkopere bouwkosten of een hogere prijs voor een bepaald product, en de gemeenten maken er vrijwel nooit een probleem van als je de zoveelste vervuilende fabriek neerzet zolang die goederen maar binnenkomen. Het was leuker als de AI – zowel je tegenstanders als de neutrale spelers – wat actiever was geweest.

Dat neemt niet weg dat de kern van Rise of Industry ontzettend solide is: een sterke UI, een fijne artstijl, een enorme veelzijdigheid aan goederen en dus ook meerdere manieren om je naar de top te werken als een echte tycoon. Maar wanneer je écht de beste van de beste wil worden met de meest efficiënte handelslijnen, dan wordt het heel moeilijk om uit te zoeken hóe je dat precies moet doen en wanneer je dat eenmaal weet, zijn de zetten die je moet doen vrij eentonig. Rise of Industry is een game waar je je zeker een aantal uren mee kan vermaken en voor de échte tycoonliefhebbers een wereld van plezier kan bieden, maar zeker als je niet in die laatste catagorie valt dan kan je al snel klaar zijn en de boel opdoeken in Rise of Industry.

Gespeeld op pc. Ook verkrijgbaar voor macOS.

Roi4