World War Z

World War Z is een coöperatieve third-person shooter waarin vier spelers het in verschillende classes opnemen tegen enorme hordes zombies. De game speelt zich af in het universum van de gelijknamige film uit 2013, al worden er nieuwe verhalen verteld vanuit verschillende perspectieven van overlevenden in verschillende metropolen over de hele wereld.

Degenen die de film World War Z hebben gezien herinneren zich waarschijnlijk allemaal wel de beruchte muurscène, waarin duizenden zombies te zien zijn die de muren van Jeruzalem (in werkelijkheid gefilmd op Malta) bestormen. Diezelfde vibe is ook aanwezig in de game-versie van WWZ, zodra je weer eens op een bepaalde locatie jezelf samen met je (mens- of computergestuurde) teamgenoten enkele minuten lang moet verweren tegen golven van rennende lijken.

Dat is ook meteen een vrij uniek aspect van de vijandelijke A.I. in het spel, behalve als gewetenloze moordmachines op je afrennen zijn de zombies in staat om over en op elkaar te klimmen om bijvoorbeeld hoger gelegen gebieden te bereiken. Volgens de ontwikkelaar kunnen er 1000 zombies tegelijk getoond worden op het scherm en na enkele intense schermutselingen lijkt daar niets aan overdreven. In eerste instantie draait World War Z om het in veiligheid brengen van andere overlevenden, wat meestal neerkomt op het veilig escorteren van een groep mensen of het 'ingraven' op een bepaalde locatie om verschillende zombie-hordes af te kunnen weren met behulp van turrets en valstrikken.

Het feit dat je in de campaign heen en weer reist tussen verschillende werelddelen zorgt dat er genoeg variatie te vinden is qua strijdtonelen, maar het maakt de hoofdpersonages ook meteen een stuk minder memorabel. Het zijn niet meteen de meest aangrijpende verhalen die er verteld worden, te meer omdat de hele premisse al zo uitgekauwd is, en als je dan steeds moet switchen tussen (sub-)verhaallijnen is er weinig ruimte voor enige binding met het personage dat je speelt. Nu was een verhaalgedreven spel sowieso niet wat ik verwachtte van World War Z en is het vooral de multiplayer waar het spel zou moeten shinen.

De meest voor de hand liggende vergelijking qua co-op shooters is Left 4 Dead. Net als in die game heeft World War Z ook speciale vijanden met unieke vaardigheden. Zo is er een soort uit de kluiten gewassen 'pouncer' die spelers in zijn greep houdt tot een teamgenoot hem of haar te hulp schiet, en een 'hazmat'-zombie die giftige wolken achterlaat. Het zijn allemaal niet echt grootse bossfights en de meeste 'speciale' zombies zijn erg makkelijk te verslaan. Het zijn dan ook vooral de enorme hoeveelheden gewone zombies die voor de uitdaging zorgen. Gelukkig zijn ook de speelbare personages redelijk uniek qua uitrusting en valt er aardig wat te levelen. Zo is er bijvoorbeeld de Hellraiser class die begint met een shotgun, een granaatwerper en C4-explosieven. Op latere levels worden perks vrijgespeeld die een op een bepaalde manier zorgen voor een bonus, zoals dubbele schade met een bepaald wapen of self-heal wanneer je als medic een teamgenoot oplapt.

In de multiplayer zijn vijf gamemodi te vinden die allemaal enigszins op elkaar lijken. In het leuk gevonden PvPvZ kunnen twee teams het tegen elkaar opnemen terwijl ondertussen de zombie-zwermen beide teams aanvallen, wat zorgt voor een interessante edge aan de traditionele team deathmatch. Met een beetje goede timing en samenspel kun je ervoor zorgen dat je tegenstanders op den duur overrompeld worden door zombie-waves. Daarnaast vinden we bijvoorbeeld Swarm Deathmatch waarin zoveel mogelijk zombies uitgeschakeld moeten worden en klassieke modi als Domination en King of the Hill.

Gameplaytechnisch werkt alles redelijk naar behoren maar er is niets wat er echt uitspringt qua kwaliteit. Daarbij laat de hoeveelheid content momenteel nog te wensen over. Het aantal maps valt behoorlijk tegen en ook de campaign is in luttele uurtjes uit te spelen. Wat experimenteren met verschillende classes kan even leuk zijn maar een lang leven zal de game waarschijnlijk niet beschoren zijn. Zoals vaak geldt bij dit soort games komt World War Z het best tot zijn recht als je een vaste groep hebt om mee te spelen. Voor de campaign en spelen met willekeurige mensen heeft het spel wat mij betreft te weinig te bieden, zowel qua hoeveelheid content als het vermaak dat World War Z de speler voorschotelt.