Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 9 zorgde voor een nodige reboot in de bloederige fighter-serie. Mortal Kombat X ging er op door en was een prima fighter. Hoe is Mortal Kombat 11? Nou, in sommige dingen slaan de makers door, en dan heb ik het niet over de hoeveelheid gebroken botten en kapotte organen.

Het verhaal van Mortal Kombat 11 gaat door na de enorme rotzooi die is achter gelaten in het eerdere deel. Het is een ver vergezocht verhaal, met tijdslijnen die door elkaar heen lopen, eerdere gevallen vechters doden die opeens niet meer dood zijn en meer. Het toffe aan het verhaal is dat oud en nieuw elkaar tegenkomt, bijvoorbeeld de jonge Johnny Cage en de ondertussen verstandiger geworden Cage. Dat levert heerlijke sarcastische gesprekken op. Die gaan ook door in de gevechten, bij de start komt er toch een persoonlijke touch om elkaar te taunten, net zoals bij Injustice. Sowieso gaan alle filmpjes naadloos over in gevechten, zoals we gewend zijn van Netherrealm Studios.

Mortal Kombat 11 - Scorpion  (Foto: Warner Bros Interactive)

Mortal Kombat 11 doet een paar dingen erg goed. De makers hebben geleerd van Mortal Kombat 9, Mortal Kombat X, Injustice 1 en Injustice 2 en hebben daar hun voordeel mee gedaan. Ben je niet bekend met deze games, dan is er een enorm uitgebreide tutorial-menu. Echt elke scheet wordt er uitgelegd, van het standaard bewegen en blokken tot de timings van combo’s. Hierdoor is het voor iedereen nuttig, niet alleen beginners. Ze laten bijvoorbeeld door een zandloper zien hoe snel je op knoppen met drukken om een combo te maken, er zijn duidelijke demo’s die het je precies voordoen. Dit zou verplicht moeten zijn bij elke fightgame.

De gevechten gaan erg vloeiend, de makers hebben bijvoorbeeld het stamina-systeem uit Mortal Kombat X weer verwijderd. De pijnlijk uitziende X-Ray moves zijn nu ook verdwenen, maar wees gerust, als je van brekende botten en veel bloed houdt dan zijn er nu de Fatal Blows. Deze kun je alleen uitvoeren als je health onder de 30% gaat. En je mag deze maar één keer gebruiken in de hele match. Dat scheelt weer, want die X-Ray moves waren zeker tof om te zien, maar door de lengte ervan was de flow van het gevecht compleet weg. Laat staan als je er meerdere in een match te zien kreeg.

Mortal Kombat 11 - Finish him (Foto: Warner Bros Interactive)

Wat er ook uit is, is de Breaker. Je kunt dus geen combo’s stoppen door deze in te zetten. Nu zijn langere combo’s veel minder belangrijk in Mortal Kombat 11. Het gaat veel meer om snel een aanval doen of een reeks korte combo’s. Dat is wel even wennen en ik kreeg dan in het begin ook veel retry te zien omdat de AI wel wist dat lange combo’s proberen geen nut heeft. De moeilijkheidsgraad op hard was misschien ook wat eigenwijs, maar uiteindelijk heb ik er de aftiteling van de verhaalmodus mee gezien. En ja, de eindbaas is naar goede Mortal Kombat-gewoonte weer een overpowered asshole waarbij je je na de eerste paar pogingen moet inhouden om de controller richting muur te gooien.

Uiteindelijk klikt die nieuwe vechtstijl en weet je dat je met simpele combo’s veel verder komt. En óf je die nodig hebt in de rest van de content! Verhaalmodus op hard is een ding, maar zo gauw je aan de Towers begint dan wordt het pas echt heftig. De torens hebben elke keer een twist, altijd in het voordeel van de tegenstander. Dus ik probeer een Raiden-toren die alleen op Hard te doen is. Naast Raiden zelf, die al niet grappig doet, krijg je ook elektrische schokraketten, bliksem en meer van de arena op je dak. En daarmee komt het grote probleem van Mortal Kombat 11 aan het licht.

Mortal Kombat 11 - Baraka vs Raiden (Foto: Warner Bros Interactive)

De towers in Mortal Kombat 11 hebben een systeem waarbij je ook ‘konsumables’ kunt meenemen. Zo is er een toren waar er vampirische raketten uit de lucht komen. Als deze me raken dan krijgt de tegenstander weer wat levensmeter. Er is geen raket die naar de tegenstander gaat, maar gelukkig heb ik een konsumable die een schild om me heen gooit tegen deze specifieke raketten. Deze is op cooldown, dus eenmaal gebruikt weet ik dat ik in ieder geval wel een keer geraakt ga worden. Op zich niets aan het handje. Het probleem? Deze konsumables vind je over het algemeen in de terugkerende Krypt.

De Krypt is een stelsel van gangen, deuren, puzzels en heel, heel veel kisten. Deze kisten maak je open met Koins, Hearts, of Souls. Drie valuta om random items te krijgen, zoals konsumables. Een kist die hearts nodig heeft is op safe een nieuwe fatality, maar je hebt er 250 van nodig. Dat zijn 250 fatalities, brutalities tijdens het vechten in de Towers of soms vind je het bij een dood lichaam in de Krypt zelf. De ingame valuta die je voor de verschillende kisten nodig hebt is bijzonder hoog. Voordat je die allemaal bij elkaar hebt ben je wel even bezig. Dan is alles uit die kisten ook random, dus je hebt geen idee of wat je krijgt nuttig is voor de tijdelijke uitdagingen. Ik wacht nog op een shock-proof drankje of iets dergelijke om de Raiden-uitdaging te voltooien. Ik heb nog 1 uur en dan is die challenge tower weer weg.

Mortal Kombat 11 - Scene (Foto: Warner Bros Interactive)

Dan heb ik het nog niet gehad over het enorm uitgebreide Variation-systeem. Je kunt enorm veel customization toepassen op je vechter. Dat gaat van een op maat gemaakte movesset tot kleding en wapens. Deze kunnen door te levelen weer extra bonusslots krijgen om verbeteringen in te stoppen. Prima, erg leuk dat ik compleet los kan gaan met mijn favorieten. Toch is er dat terugkerende probleem: alles in de Krypt is random. Nu vind ik Noob Saibot een fijne vechter, maar ik heb het meest voor Jacqui Briggs, een personage die ik eigenlijk niet wil gebruiken. Je hebt dus extra gear nodig om die Towers fatsoenlijk te kunnen doen, maar die krijg je door kisten te openen in de Krypt. En waarmee open je die kisten? Met Koins. En die krijg je pas als je de soms wel erg lastige Towers verslaat. De cirkel is rond.

Nu moet je die Towers bijna noodgedwongen doen met een personage waar je wel bonussen voor hebt gekregen. Uiteindelijk krijg je wel spullen voor je favoriet, uiteindelijk krijg je het juiste kledingstuk, uiteindelijk krijg je het gewilde element om in een bonusslot te stoppen. Maar die ene Tower Challenge is er nu en misschien heb ik de spullen pas over een paar dagen. Nu kun je ook wat items krijgen, helaas ook random, uit vijf dagelijkse AI-matches. Ik heb echt geen idee wat er leuk aan is. Je maakt een team van drie verdedigers voor als iemand jou online wil aanvallen. Zelf ga je een andere speler online uitdagen. Dan moet je drie aanvallers kiezen die dan computergestuurd tegen de verdedigers van de andere speler gaan vechten. Ik stond er bij en ik keek er naar. De uitkomst is volgens mij random, of anders is de uitleg enorm beroerd. Dit zou misschien leuk zijn voor een mobile game, maar om achter mijn console te zitten kijken naar een random computergestuurd gevecht: nee.

Het roster van Mortal Kombat 11 is enorm gevarieerd. De tijd dat Scorpion, Sub-Zero en Noob Saibot simpele re-skins waren is allang voorbij, maar ze zijn nu echt helemaal anders in looks en stijl. De vechters uit Mortal Kombat X blijf ik tof vinden, met D’Vorah als meest briljante en origineelste vechter. De nieuwe gezichten doen me nog niet zo heel veel. Geras heeft amper een persoonlijkheid, Cetrion en Kollektor blijven ook al niet echt hangen bij me. Door DLC krijg je Shao Kahn erbij. Die is dan wel weer tof om mee te spelen. Lang niet zo overpowered als eerst, maar zeker een gast waar ik me meer in wil verdiepen. Wie wil er nou niet met een enorme hamer tegen de kaak van een tegenstander slaan?

Conclusie
Mortal Kombat 11 is snel, veel en bloederig. Snel omdat het vechtsysteem nog verder verbeterd is en sneller gaat. Veel omdat er enorme bak aan content is te vinden. De tutorial is een voorbeeld van hoe het zou moeten, met elke hulp die je jezelf kunt wensen. Het verhaal is vergezocht, maar vermakelijk, zeker met de ego’s die uit allerlei tijden botsen. En dan zijn er de Tower Challenges en Krypt om je uren in te verliezen. Ook veel omdat er heel veel aanpassingen mogelijk zijn. Niet alleen kleding en bijbehorende bonussen, maar ook aan je move-set. Bloederig, omdat het Mortal Kombat is, wat dacht je dan?

Het grote probleem? Alle items en aanpassingen zijn te random. Iedere fan heeft zijn favorieten en voordat je geared-up bent voor de Towers ben je al een enorme grind verder. Niets is frustrerender dan een gewild item te zien die je zou krijgen als je een tijdsgebonden Tower zou halen. Maar die kun je niet halen omdat je specifieke items mist omdat de Krypt zo random is. De makers zijn doorgeslagen in het loot-systeem. Netherrealms is goed in het maken van fighters, dat is in Mortal Kombat 11 zeker te zien maar laat ze alstublieft wegblijven van RPG’s.

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar op Nintendo Switch, Xbox One en pc.