Nintendo Labo VR

Nintendo Labo is een reeks software gecombineerd met kartonnen knutsels, Toy-Con. Je speelt de spellen met deze Toy-Con, maar de software biedt ook manieren om zelf games te maken en te leren hoe de software en Toy-Con precies werken. De reeks is voornamelijk gericht op kinderen en dat is met deze VR-set niet anders.

Nintendo Labo VR

Laat ik dan ook beginnen met zeggen dat als je je zorgen maakt over de kwaliteit van VR, het wil vergelijken met andere VR-brillen, je druk maakt over de resolutie of het niet kunnen aanpassen van de lenzen en weet ik wat allemaal, dan is Nintendo Labo VR niet voor jou. Zoals ik al zei: Labo is voornamelijk gericht op een jongere doelgroep en dat is met Labo VR niet anders. Het dient als eerste introductie tot VR, om op een speelse manier de interesse te wekken. En dat lukt erg goed.

Nintendo Labo VR bestaat uit vijf Toy-Cons (los verkrijgbaar in aparte sets of als bundel) met enkele kleine accessoires erbij. Deze hebben allemaal eigen minigames en bouwtijden. In totaal kostte het me zo'n vijf a zes uur om alles in elkaar te zetten onder leiding van de simpele en heldere instructies van Nintendo. Na elke Toy-Con kun je uiteraard eerst kiezen om te spelen en experimenteren. Er zijn 64 bite-sized spelletjes waarin je simpel kunt experimenteren. Deze zijn gemaakt in de Toy-Con Garage en is iets wat de speler ook zelf kan maken. We hebben in het verleden al gezien wat voor moois mensen hierin kunnen maken, dus het is wachten op de geweldige creaties in VR.

De echte lol haal je uit de complete spelletjes van de Toy-Con. Mijn twee favoriete Toy-Con zijn de Olifant en de Blaster. De headtracker maakt het mogelijk om rond te kijken, maar wil je de diepte in dan wordt dit niet geregistreerd. Met de Olifant en de IR-camera in één van de Joy-Cons wordt het mogelijk gemaakt om toch met de diepte te spelen. Hiermee kun je met allerlei tools 3D-tekeningen maken of spelen met puzzelbanen voor knikkers. De Blaster daarentegen maakt optimaal gebruik van de headtracker en plaatst je in een on-railshooter. Met een echt herlaadmechanisme dat op slimme manier verwerkt is in de Toy-Con zelf voelt deze ook het best in de hand.

De camera plaatst je direct in een onderwaterwereld, waarin je foto's moet maken van alle natuur om je heen. Je verliest jezelf gewoon even in het moment. De vogel laat je rondvliegen in een typische Nintendo-omgeving en is te combineren met de Wind-Pedal, zodat je sneller kunt vliegen. Persoonlijk vond ik deze Toy-Cons iets minder, deels omdat de toepassingen wat minder uitgebreid zijn, maar ze bieden wel weer andere ervaringen. Het enige nadeel van al deze pakketten is dat er geen hoofdband bij zit. Als je dit niet zelf toevoegt (wat wel kan uiteraard), dan moet je constant je Toy-Con met switch vasthouden voor je hoofd. Dit kan enigszins vermoeiend zijn als je langer speelt.

Uiteindelijk kwam de echte waarde van het pakket naar voren toen familie op bezoek kwam. Ik liet ze Nintendo Labo VR even uitproberen en de verschillende mogelijkheden zien. Het gevolg was veel gelach, veel lol en een hoge interesse in hoe het allemaal werkt. We gingen samenwerken om dingen te tekenen, de verschillende Toy-Con gingen rond en niemand die zich druk maakte over de technische aspecten van het apparaat. Zo zie je maar. Nintendo heeft voor alles in het pakket uitleg gegeven met snelle video's en lollige dialogen, zodat men kan leren hoe alles werkt en in elkaar steekt. Dit is compleet optioneel, maar voegt waarde toe aan het pakket. Kinderen kunnen opgaan in VR, krijgen uitleg en hebben daarnaast gewoon veel content om mee aan de slag te gaan.

Daar zit de waarde voor Nintendo Labo VR. Het is een lage instap met hoge waarde en potentie voor vermaak. Voor de echte VR-liefhebber zal Nintendo Labo VR weinig nieuws doen of met baanbrekende momenten komen. Is dit echter één van je eerste VR-ervaringen, dan komt voor het gemak, de prijs en de content eromheen weinig in de buurt van de kwaliteit van Nintendo Labo VR.