Xenon Racer

Xenon Racer is een futuristische arcade racegame van de hand van de Italiaanse ontwikkelaar 3DClouds en uitgegeven door de Nederlandse uitgever Soedesco. Het is het jaar 2030 en wegvoertuigen gaan in de ban. De officiële racebond stelt een seizoenspauze in om topteams tijd te gunnen voor de transitie naar vliegende voertuigen. Om dit gat te overbruggen organiseren producenten van rijdende hybride auto's een onofficieel kampioenschap voor beginnende coureurs. Aan jou de taak om kampioen te worden.

xenon racer

Ja, Xenon Racer is een racegame met een heus achtergrondverhaal, dat verder ook op de achtergrond blijft. Belangrijker bij een dergelijke game is natuurlijk de gameplay. We willen snelheid, uitstekende controle en spannende races. Wat we krijgen met de Switch-versie is echter een zeer zwakke port met de nodige gebreken.

De basis van Xenon Racer is simpel. Met een rotgang scheur je door steden als Miami, Tokyo, Dubai of Boston, op het perfecte moment gebruikmakend van de boost die je verkrijgt door te driften en over speciale pick-ups te rijden. Het kampioenschap bestaat uit zo’n dertig races waarin je veelal eerste moet worden om door te gaan. En dat is een hele uitdaging, tegenstanders zijn lastig te verschalken en de snelheid is zo hoog dat je banen echt moet leren kennen voordat je de perfecte lijn kunt rijden.

xenon racer

Helemaal onmogelijk wordt het als de game geplaagd wordt door een slechte framerate, logge controls en lange wachttijden. Want dat is waar de Switch-versie mee kampt. Bij een racegame wil je een stabiele framerate van het liefst 60 fps. Nou is de Switch niet de krachtigste console op de markt, maar Fast RMX en Mario Kart 8 halen dit bijvoorbeeld prima. Niet Xenon Racer; de 30 fps wordt met moeite gehaald en drops zijn meer regel dan uitzondering. Vergelijk bovendien eens de screenshots met de graphics zoals getoond in de (Switch!) launchtrailer onder deze review. Zo zien de versies voor de andere consoles en pc er misschien uit, maar de Switch-versie mag hier nog niet in de schaduw van staan. Op de Switch zelf en in beweging ziet de game er overigens wel nog wat beter uit dan op de screenshots.

xenon racer

Gecontroleerd op hoge snelheid het parcours over racen wordt nog lastiger gemaakt door de controls. Er zit de nodige vertraging tussen de knoppeninvoer en wat er gebeurt op het scherm. Dit maakt het juist aansnijden van een bocht of het razendsnel reageren op een onverwachte U-bocht erg lastig. De bocht door scheuren werd voor mijn gevoel iets te vaak de bocht door schuren – via de vangrails welteverstaan. Langzaam zie je ook de levensmeter van je auto leeglopen. Is die leeg, dan word je een paar plekken teruggezet. Zie dan nog maar eens in te halen, in een veld met tegenstanders die zelf totaal geen schade lijken te krijgen.

Ben je geen eerste geworden, dan moet je de race opnieuw doen. Nadat je eerst even wat te drinken hebt gepakt, de vaatwasser hebt uitgeruimd en de was hebt opgevouwen. Want de laadtijden zijn lang, tot wel een minuut. En dat na elke race, voor elke race en bij het opstarten game.

xenon racer

Dat de Switch-port veel te wensen overlaat, weet ook de ontwikkelaar. 3DClouds heeft zijn excuses aangeboden en is druk aan het patchen. Er zijn in de twee weken dat de game uit is al drie patches uitgerold. Bovenstaande problemen zijn hier echter nog niet mee opgelost, wel zijn de pop-in-problemen die in de originele release zaten voor het grootste gedeelte verdwenen. Er staat nog een vierde patch op de planning. Hierin zal een performance-modus zitten die de framerate op 30 fps vastzet. De ontwikkelaar geeft het dus nog niet op, al betwijfel ik of deze (versie van de) game nog te redden is.

xenon racer

Denk je alle problemen weg, dan houd je een middelmatige racer over. Er zijn nog wat rubberbanding-problemen. Het ene moment lig je een paar honderd meter voor op de rest, het andere word je met een rotgang ingehaald en ontstaat er een gat dat met geen mogelijkheid dicht te rijden is. De auto’s zien er op zich leuk uit en zijn naar wens aan te passen, van wieldop tot achtervleugel. Deze aanpassingen zijn niet alleen cosmetisch, maar beïnvloeden ook het rijgedrag van de auto. Bovendien is er genoeg content met de uitgebreide campaign en verschillende offline en online gamemodi. Niet dat ik die laatste heb kunnen testen, want er is werkelijk niemand online. En terecht, eigenlijk.

De Switch-versie van Xenon Racer raad ik eigenlijk niemand aan. De draagbaarheid weegt niet op tegen de slechte prestaties, framedrops en ellenlange wachttijden. Wil je een futuristische arcade racegame voor de Switch, dan is Fast RMX een uitstekend alternatief dat je ook nog eens voor een betere prijs koopt. Als je kiest voor de PlayStation 4-, Xbox One- of pc-versie tel dan zo'n twee punten bij het cijfer op. Op die platformen is Xenon Racer een stuk vermakelijker, al overstijgt die ook hierop de middelmatigheid niet.

• Veel content
  • Auto's uitgebreid aanpasbaar
  • Slechte prestaties op Switch