Dead or Alive 6

We hebben er lang op moeten wachten. Eerst was er Dead or Alive 5, later kwam er Dead or Alive 5: Ultimate, en weer later Dead or Alive 5: Last Round. En dan hebben we het nog niet over de Plus- versie op PlayStation Vita en de gratis Dead or Alive 5: Ultimate - Core Fighters. Eindelijk is het dan nu zo ver: Dead or Alive heeft een officieel zesde deel. Ontwikkelaar Team Ninja heeft het nog zo gezegd: ze wilden meer serieus genomen worden en wilden het sexy imago meer naar de achtergrond brengen, zodat de game niet meteen afgeschreven zou worden op esport-toernooien. Tijd om de arcadestick weer tevoorschijn te halen en te zien of het bij praatjes blijft.

Het verhaal van Dead or Alive 6 gaat weer verder en er is weer een nieuw toernooi om de beste vechters bij elkaar te brengen. Waarom de makers elke keer weer kiezen voor de manier waarop het verhaal verteld wordt is voor mij een raadsel. Je krijgt een verticale tijdslijn en op de horizontale lijn kun je erg korte scenes of gevechten kiezen, elk vanuit het perspectief van weer een andere vechter. Op zich nog te overleven, maar de verhaalperspectieven lopen bij sommige personages compleet dood. In de zeven jaar tijd tussen deel 5 en dit deel hebben we gezien dat verhalen in vechtspellen toch beter gebracht kunnen worden.

Dead or Alive 6 - Mila (Foto: Koei Tecmo)

Het vechten in Dead or Alive 6 is weer als vanouds sterk. Mocht je het systeem niet kennen: het beloont snelle acties en je reactietijd. Als je de tegenstander kunt ‘lezen’ dan heb je een voordeel. Wat bedoel ik daarmee? Als je ziet dat iemand een bepaalde aanval wil doen kun jij een ‘hold’ als tegenaanval proberen. Een hold counter je met een throw en je raadt het al, een throw counter je met een aanval. Je moet dus leren hoe de verschillende bewegingen bij elk personage er uit zien en snel reageren met de juiste tegenaanval. Aanvallend moet je juist weer variëren, zodat je niet te voorspelbaar wordt. Dit ‘Triangle System’ is een psychologisch spelletje dus, zeker omdat je geen vuurballen, bliksemschichten of wat dan ook kunt schieten om op afstand te blijven.

Er is wat nieuws geïntroduceerd in het vechten, de break-meter waarmee je simpel supers kunt uitvoeren. Ook is er een hold aan de meter gekoppeld waarmee je altijd een aanval countert, welke dan ook. Handig voor nieuwkomers die het makkelijker onder de knie kunnen krijgen, maar online gaat het je uiteindelijk weinig helpen tegen een veteraan die wel weet wat hij doet met bovenstaand Triangle System. Het is dus zeker niet overpowerend en brekend in een online gevecht.

Dead or Alive 6 - Kasumi (Foto: Koei Tecmo)

Grafisch is Dead or Alive 6 een van de mooiere vechtspellen. Er zit zoveel detail in de vechters en omgeving, het is fantastisch. Alles beweegt natuurlijk, ja alles, ook van de dames. Het is een verbetering op de al goede engine van het vijfde deel, al merk je soms bij de supers of worpen dat de boel vertraagt. Het is geen 5fps, maar het is wel zichtbaar. Hopelijk kunnen ze dit in een patch nog fixen, want vertragingen in een gevecht zijn echt jammerlijk.

De grootste vijand van Dead or Alive 6 is de angst om te vernieuwen. Na zeven jaar zou je verwachten dat er van alles veranderd is, maar alleen de break-meter is nieuw in de gameplay. Zelfs het roster heeft de vaste groep weer, behalve Rachel, die vast als DLC nog langskomt. De personages uit Virtua Fighters zijn er ook niet meer, maar er is al DLC aangekondigd met twee vechters uit King of Fighters. Er zijn welgeteld twee nieuwe vechtersbazen. De bestaande vechters hebben over het algemeen dezelfde moves, taunts en kostuums als in DoA5. Sterker nog, de kostuums die te unlocken zijn komen ook uit dat spel. Er zijn enkele nieuwe arena’s, maar de bijna verplichte gym, tempel en worstelarena zijn er weer bij. De nieuwe arena waarin je vecht op een schip is dan wel weer tof, inclusief kraken als stage hazard.

Dead or Alive 6 - Brad (Foto: Koei Tecmo)

Dead or Alive 6 heeft twee nieuwe modi. De eerste is een Combo Trial, zodat je je vechters beter leert kennen, buiten de standaard tutorial om. DoA Quest is een soort challenge waarin je zo’n honderd gevechten hebt met allerlei objectives. Die zijn natuurlijk zo gesteld dat je meer leert van het vechtsysteem zoals throws en holds. Het is vooral erg handig om beter te worden in de game zelf en als bonus krijg je nog nieuwe kostuums ook. Blijkbaar moest de Tag Mode wijken voor deze modi, want die is er niet meer. De makers geven aan dat dit komt omdat de grafische engine er onder gaat lijden.

Iets wat ook hetzelfde gebleven is in Dead or Alive 6 is de hoeveelheid DLC. De eerste DLC-ronde is al aangekondigd. Naast nieuwe vechters zijn er weer kostuums. Gezien de seizoenspas 90 euro kost (auw) verwacht ik weer veel kostuums. Of het net zo overdreven wordt als Dead or Alive 5 weten we natuurlijk niet, maar blijkbaar wordt er veel aan verdiend waardoor ze het in ieder geval nog dunnetjes over doen.

Dead or Alive 6 - Kasumi Wedding Dress (Foto: Koei Tecmo)

Het is jammer, maar Dead or Alive 6 is Dead or Alive 5 met wat tweaks. Ondanks dat men zegt het van de grond af te hebben gebouwd is het resultaat nog steeds hetzelfde voor ons gamers. In die jaren is er veel gebeurd en Team Ninja durft niet mee te gaan of verder te innoveren. De basis van de game is nog steeds erg tof. Grafisch is het weer prachtig, de offline modi zijn er om beter online te worden en zeker het Triangle System met daarbij de reactiesnelheid die je moet hebben blijft een mooi iets. Het is alleen ongelofelijk dat er in al die jaren aan ontwikkeltijd bijna niets aan nieuwe ideeën toegevoegd is. Of de game wat in de eSport gaat betekenen zoals de makers wilden valt te bezien, want uiteindelijk is er niet veel veranderd.

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar op Xbox One en pc.