Anthem

Anthem is pas de derde shared world loot shooter van zijn soort. Dat er zo weinig zijn komt misschien wel door de enorme inzet die van de ontwikkelaar wordt vereist om zo'n game te maken en gaande te houden. Deze games hebben altijd opstartproblemen, maar EA en Bioware lijken niets te hebben geleerd van Destiny en The Division en levert met Anthem de meest incomplete versie van dit concept.

Anthem speelt zich af in Bastion, een fictief land met een paar steden die omringd zijn door een vijandelijke omgeving. De jungle om de steden heen wordt bevolkt door gevaarlijke insect-achtige monsters genaamd de Scar. Daarnaast is er ook The Dominion, een autoritaire factie die de steden aanvalt om antieke en gevaarlijke relieken te stelen.

Binnen deze setting speel jij als een freelancer, een huursoldaat die ingehuurd kan worden om allerlei klusjes te klaren. De game begint met simpele ondernemingen, maar al snel raak je verzeild in een groter complot en neem je het uiteindelijk op tegen de leider van The Dominion. Het verhaal van Anthem is relatief goed vergeleken met die andere shared world shooters. Het is tenminste coherent en de personages zijn relatief goed uitgewerkt. De dialogen hebben ook een beetje van die Bioware stijl en zijn goed geschreven. Toch komt het niet echt in de buurt van oudere Bioware-games omdat de verhaalelementen in een online-game zoals deze simpelweg niet zo belangrijk zijn en telkens naar de achtergrond worden gedrukt.

Het grootste pluspunt van de game is de Javelins, de Iron Man-achtige exosuits waarmee je speelt. Je hebt vier verschillende klassen en ze zijn allemaal leuk om mee te spelen. Mijn favoriet is de Interceptor, een pijlsnelle exosuit waarmee je vrij drie keer mag springen en dashen. Je raast als het ware door slagvelden en sloopt tegenstanders met melee-aanvallen. Ook de zware Colossus beviel mij goed, dit exosuit voelt erg krachtig aan en kan hele groepen vijanden vernietigen met zijn vaardigheden. Een minder aspect is dat de klassen nog niet zo goed gebalanceerd zijn, Storm en Colossus domineren op dit moment in de moeilijkste activiteiten.

Helaas houdt het hier zo'n beetje op met de positieve punten, want Anthem is voor de rest matig tot slecht of simpelweg niet af. Mijn grootste ergernis is de laadtijden. Elke keer als je een missie wil inladen, met andere mensen samen wil spelen of terug wil gaan naar Fort Tarsis (de stad waar je missies accepteert) moet je door lange laadschermen. Je kunt in de tussentijd niet zoals in Destiny met je uitrusting spelen, je kunt enkel wachten. Sterker nog, als je je uitrusting wil wijzigen moet je ook daarvoor door een laadscherm. Door al dat wachten wordt de flow van de game telkens onderbroken.

De exosuits zijn zoals gezegd goed, maar de missies die je met ze onderneemt zijn dat niet. Qua design is de game gewoon totaal niet creatief. De doelen zijn altijd erg simplistisch: je moet objecten verzamelen, waves vijanden verslaan of locaties voor een bepaalde tijd verdedigen. Het voelt al heel snel alsof je telkens hetzelfde zit te doen. De locaties waarin je dit doet zijn mooi als het gaat om resolutie en detail, maar ze hebben amper artistieke flair. Het is uiteindelijk een vrij generieke wereld.

Een ander belangrijk punt is dat de loot in deze loot shooter niet goed genoeg is. Je hebt te weinig uniek aanvoelende wapens en skills die echt je speelstijl veranderen. Verder is het teleurstellend dat er relatief weinig mogelijkheden zijn om aan het uiterlijk van je exosuit te sleutelen. Je hebt veel keuze in kleuren en texturen, maar weinig opties in echt andere exosuit-onderdelen. Wellicht dat dit punt in de loop der tijd gefixed wordt door updates en DLC, maar de basis is in ieder geval zwak.

Dat geldt al helemaal voor de endgame. Ook al grind je de zogenoemde Masterwork wapens, het is niet alsof je er op dit moment echt wat aan hebt. Er is eigenlijk gewoon helemaal geen endgame. Je kunt de 'Grandmaster' (GM) moeilijkheidsgraad toetakelen en in die stand contracten of oude missies doen. GM1 is op zich nog wel prima, maar de hogere GM2 en 3 zijn nutteloos. Ze geven geen betere loot en zijn niet leuk om te spelen omdat je verstoppertje moet spelen voor vijanden en langzaam vanaf een afstandje alles moet toetakelen. Je speelt de game plotseling als een cover shooter zonder cover shooter mechanieken, iets dat veel afbreuk doet aan de verder aardige gameplay van Anthem.

Je hebt daarnaast nog een paar Strongholds, speciale missies met een baas aan het eind, maar dat is het dan ook wel. Destiny had snel een raid en The Division kreeg Dark Zones. Anthem heeft op dit moment zo goed als niets. In mei pas komt er een endgame evenement genaamd 'cataclysm', maar het is op dit moment onduidelijk wat dat inhoudt en of het leuk gaat zijn. Dat een game als Anthem niet af voelt is geen verrassing, maar de hoeveelheid content bij de lancering is extreem karig. Dit soort loot-games zijn erg afhankelijk van een goede endgame, en het feit dat Anthem op de korte termijn zo goed als geen heeft is opmerkelijk. Ik heb tot nu toe niet eens iets over de vele bugs gezegd, want in principe neem ik dat een complexe game zoals deze niet erg kwalijk.

Voor een game zoals deze wordt vaker gezegd dat je een jaartje moet wachten en dat de ontwikkelaar de kans moet krijgen om het concept uit te bouwen. Het probleem is alleen dat Anthem wel heel slap van start is gegaan. Het moet zich dus opwerken van slecht naar middelmaat, laat staan hoeveel tijd nodig gaat zijn om het goed of geweldig te maken. Het zou me daarom niets verbazen als Anthem langzaam als een nachtkaarsje uitgaat en niet al over een jaar zijn vage belofte inlost. Jammer, want die exosuits zijn tof.