Crackdown 3

Crackdown 3 was voor meer dan vijf jaar in productie, meerdere keren uitgesteld, meerdere keren op de E3 en op gamescom speelbaar geweest en meerdere keren qua releasedatum verschoven. En nu hij eindelijk speelbaar is, heeft de hele wereld iets van, is dit het nou? Ja, en ik heb er elk moment van genoten.

De opzet van Crackdown 3 is net zo simpel als zijn voorgangers. Tien jaar na deel 2 is er een stroomtekort over de hele wereld en de enige stad met nog voldoende stroom is New Providance. Iedereen wil daar natuurlijk naartoe, dus pikt het bedrijf Terra Nova ze persoonlijk op door middel van ‘People Movers’. Eenmaal aangekomen is het allemaal wat minder rooskleurig dan er in de vakantiegidsen stond en het is aan jou om uit te zoeken wat de ware bedoelingen zijn van Terra Nova.

Ik kan je vertellen, dat is weinig goeds. Net als de vorige delen is het jouw taak om weer orde te scheppen in deze chaos en dat doe je door middel van het scheppen van meer chaos. Terra Nova heeft er goed over nagedacht hoe ze een stad moeten runnen. Net als een echte stad is het bedrijfsmatig verdeeld in divisies, van transport tot beveiliging en van industrie tot aan technologie. Elizabeth Niemand, die aan het hoofd staat, heeft bij elke divisie een leider naar voren geschoven die dient als luitenant. Aan jou de taak om deze luitenanten allemaal uit de weg te ruimen voordat je de gehele stad kunt bevrijden. Net zoals in de vorige delen.

Dit lukt je niet zomaar. De luitenanten zijn natuurlijk zwaar bewapend en dulden over het algemeen geen tegenspraak. Ook dit keer zal je je personage moeten upgraden in de vijf statistieken die elke personage heeft. De groene lenigheidsorbs vindt je overal door het level heen, maar vooral op plekken die moeilijk bereikbaar zijn. De overige vier (schieten, explosieven, vechten en auto) verkrijg je door of tegenstanders te vermoorden met wapens, explosieven of te slaan, of stunts uit te voeren met je auto. Net zoals in de vorige delen.

Langzaam maar zeker wordt je steeds sterker en kun je de vijanden steeds beter aan. En jongen, dan begint de pret helemaal. Het verzamelen van alle groene orbs bevredigt mijn OCD gigantisch. En omdat je gaandeweg het spel steeds leniger wordt, kun je steeds bij andere plekken waardoor je steeds iets te doen hebt. Dit keer zijn er 750 verstopt, dus je kunt er helemaal op los gaan. Samen met de 250 hidden orbs, die al je stats een boost geven, is het zoeken van die krengen het meest verslavende wat ik de afgelopen maanden gedaan heb. Net zoals in de vorige delen.

De gameplay is ook veranderd. Waar je in de vorige delen zelf moest richten, heb je nu een auto lock-on functie waardoor supersimpel wonderen vijanden tegelijk aan. En dat gebeurt ook. De Xbox One is krachtig genoeg om zoveel vijanden in je beeld te toveren die allemaal tegelijk op je schieten waardoor het op de tv op een grote chaos lijkt, maar je nooit het gevoel hebt dat je de controle verloren bent. Net zoals in de vorige delen.

Dat is ook meteen de enige vernieuwing. Qua gameplay biedt Crackdown 3 helemaal niets nieuws. Voor het verhaal hoef je het ook niet te doen, dat is een dertien in een dozijn verhaaltje. De multiplayer staat helemaal los van de solo campagne. Bizar genoeg is er in de multiplayer geen enkele vorm van progressie en zijn er maar drie modi om een beetje variatie te houden. Het lijkt erop dat alle ontwikkeltijd in het slopen van gebouwen is gaan zitten. Zonde.

Daarentegen, ik heb mij prima vermaakt met het single player gedeelte van Crackdown 3. Het schieten was heerlijk, de orbs verzamelen kietelde mijn OCD, de snelle gameplay zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt en in New Providance is er altijd wel wat te doen. Het was een goede stap van Microsoft om deze game in zijn geheel bij de Xbox Gamepass te doen, want 60 euro is een game, die bijna niets nieuws biedt vergeleken met zijn voorganger, niet waard. Maar door het semi gratis te maken, is Crackdown 3 een dikke voldoende waard.