RollerCoaster Tycoon Adventures

RollerCoaster Tycoon Adventures combineert de RollerCoaster Tycoon-serie met de gemoderniseerde gebruikerservaring van de mobiele titel RollerCoaster Tycoon Touch, allemaal aangepast voor Nintendo Switch. Dat levert vooral een game op die leunt op cartoony graphics, vooraf gebouwde achtbanen, en een versimpeling van de core gameplay.

Zo heeft elke attractie al zijn eigen in- en uitgang en hoef je geen wachtrijen te maken. Dat je hier geen rekening meer mee hoeft te houden is op zich prettig, zolang er een pad naar de attractie loopt kunnen de bezoekers naar binnen. Attracties een andere naam geven is er niet bij, dus al gauw staat je park vol met Spinner 1, Wooden Custom 2 en Bathroom 6. De mogelijkheid om de game geheel in het Nederlands te spelen is overigens aanwezig.

RollerCoaster Tycoon Adventures

Vuilnismannen, monteurs en entertainers komen niet uit de lucht vallen, hiervoor moet je gebouwen neerzetten. Deze gebouwen komen met een bepaald werkgebied. Je hoeft dus niet per werknemer aan te geven welke paden hij moet bewandelen, maar je hebt wel meer lelijke gebouwen in je park staan. Met name de schoonmakers doen hun werk goed. Als je zorgt dat elk pad onder het werkgebied van zo’n afvalopruimer valt, dan zijn je gasten altijd vol lof over de netheid van het park. Maak je verder geen zorgen over de lonen van je medewerkers, want dat kun je nergens aanpassen of terugzien.

Dit soort versimpelingen zijn tekenend voor RollerCoaster Tycoon Adventures. Niet langer kun je uitgebreid de tevredenheid van elke individuele gast inzien, je moet het doen met een denkballonnetje dat sporadisch boven een bezoeker verschijnt. Je kunt je bezoekers niet selecteren, verslepen, of de naam van een celebrity of familielid geven. Over het algemeen zijn de bezoekers ook wel erg snel tevreden en is het bijna onmogelijk om een park te verpesten.

RollerCoaster Tycoon Adventures

Dit komt ook doordat je bij het entreegeld van het park en de attracties aan de hand wordt genomen. Je ziet direct of de prijs laag, precies goed, of hoog is. Blijf je tussen goedkoop en precies goed, dan kom je nooit in geldnood en blijven de betalende bezoekers binnenstromen. Hoe groter je park, hoe meer bezoekers, hoe meer je vrijspeelt aan vergunningen en attracties.

De game kent een korte Tutorial en een drietal Modes: Adventure, Scenario en Sandbox. Die laatste twee spreken voor zich: in Scenario krijg je een specifiek scenario waarin je een bepaald doel moet halen en in Sandbox kun je grenzeloos een park maken. Adventure is de verhaalmodus. Hierin bouw je een park van de grond af op en krijg je af en toe een beslissing voor je kiezen. Denk dan aan of je wilt werken met een season pass of alleen maar foldertjes wilt uitdelen, of dat je een keuze moet maken om de monteurs meer loon te geven of juist niet als ze in opstand komen. Elke keuze kan een positief of negatief effect hebben op je park. Er komen bijvoorbeeld een periode minder bezoekers, of deze zijn een periode minder snel tevreden, of andersom.

RollerCoaster Tycoon Adventures

De knoppenbesturing van de game is goed afgestemd op de Switch en na wat gewenning ook wel logisch, behalve bij het maken van achtbanen. Dit doe je door als het ware een baan te tekenen met de linker joystick waarop om de zoveel meter een witte bol wordt weergegeven. Deze bollen zijn de punten waarop je de achtbaan kunt aanpassen in zaken als hoogte, helling of schuinte, of speciale onderdelen kunt toevoegen zoals loopings en kurkentrekkers. Dit werkt niet bepaald intuïtief en vlekkeloos.

Realistisch zijn je eigen creaties ook allerminst. Een bocht van 8 graden? Geen probleem. Een looping boven aan een helling? Prima, de karretjes blijven toch altijd met dezelfde snelheid doorrollen. De baan kan zelfs probleemloos door de baan heen lopen. Jammer dat zo’n groot deel van wat RollerCoaster Tycoon leuk hoort te maken, gewoon niet leuk is. Bovendien zorgt het neerzetten van je eigen creatie in een park voor de nodige lag, zeker docked. Handheld blijft de game een stuk vloeiender.

"Becoming a RollerCoaster Tycoon has never been easier!" is een van de slogans van Adventures. En dat is precies waar het mijns inziens mis is gegaan. Om een zo mooi mogelijk pretpark te bouwen is deze game een schot in de roos – zolang je geen eigen creaties wilt neerzetten. Voor je het weet heb je een prachtig park in elkaar geknutseld, vol met de vele beschikbare decoraties. Als pretparksimulator is RollerCoaster Tycoon Adventures echter te versimpeld en als achtbaan builder schiet de game helemaal tekort. En dat is toch waar het ook om zou moeten draaien.

Gespeeld en exclusief verkrijgbaar op Nintendo Switch.