FIFA 19

Je kent het verhaal: iedere morgen komt de zon op, ieder jaar komt er ook weer een nieuwe FIFA uit. Het is alweer deel nummer 31 uit de serie, hoe heeft EA de boel deze keer aangepakt?

Wat direct opvalt bij het spelen van een potje is hoe het tempo van de game flink omlaag is gegaan. Spelers zijn een stuk langzamer aan de bal geworden en zijn minder in staat om een hele strakke bal van 30 meter al rennend zonder problemen aan te nemen. EA heeft van FIFA 19 een iets realistischer spel gemaakt dan voorgaande delen, op zijn minst als het om speltempo gaat. Er zijn ook andere manieren waarop de ontwikkelaar heeft getracht de game een realistischer imago te geven, hoewel dat op enkele vlakken hard lijkt terug te slaan.

FIFA 19 is ook meer fysiek geworden. Het doet een beetje denken aan een deel of 7 of 8 geleden, waarbij de engine van FIFA overhoop is gehaald en daarmee werd voorkomen dat spelers en/of ballen dwars door elkaar heen konden clippen. Negatief gevolg daarvan was dat spelers voortdurend tegen elkaar aanliepen en op hilarische wijze naar de grond gingen, vaak ook op cruciale momenten. Het is nu in FIFA 19 niet zo erg als toen, maar doordat EA streeft naar meer realistischere fysieke duels is het weer steeds makkelijker geworden om een speler te stoppen door er gewoon te staan. Met een schouderduwtje is natuurlijk niets mis, maar vaak worden spelers al dan niet onbewust gestopt door obstructie en negen van de tien keer doet de scheidsrechter er niets mee. Frustrerend.

Vreemd is het ook dat ondanks de focus op fysieke physics, kopduels nog steeds min of meer een kwestie van kop of munt lijken te zijn. Natuurlijk zijn er wel variabelen die je een klein voordeel geven, zoals lengte en positionering, maar het gebeurt nog steeds veel te vaak dat een 20 centimeter-kortere aanvaller magisch een kopduel wint terwijl hij achter zijn mandekker staat. Ook op andere momenten kloppen de physics gewoon niet, zoals wanneer een speler in staat is door een vreemde voetbeweging een kanonskogel uit stilstand te leveren.

Spectaculair is het wel hoor, zo’n hard schot. Misschien is dat ook wel een beetje het doel van EA, meer spektakel creëren. Ik weet nog dat er in FIFA 12 een achievement/trophy zat om een omhaalgoal te scoren. Ondanks dat ik tientallen, zo niet honderd uur in die game heb zitten, staat die achievement tot vandaag nog steeds vergrendeld op mijn account. FIFA 19 heeft die achievement niet, maar al zou dat wel het geval zijn geweest, dan zou dat waarschijnlijk mijn eerste ontgrendelde achievement zijn geweest, en dat is echt niet door mijn fenomenale skills. Het is soms hilarisch, maar vaak toch wel treurig, hoe makkelijk het is om op een dergelijke spectaculaire manier het doel te vinden. Sterker nog, het gebeurt niet eens alleen bij schoten op doel. Er komt een hoge bal op je af en je wilt snel de bal doorkoppen naar je teammaat drie meter verderop? FIFA bepaalt voor je dat een omhaalpass in dat geval écht wel de beste optie is.

Dat is een beetje het punt. FIFA 19 bepaalt veel voor je, veel te veel. Je ziet je medespeler de ruimte in lopen en je hebt net de diepe pass gegeven? Diezelfde medespeler zal op onverklaarbare wijze zijn sprint op het cruciale moment stoppen. Je wilt met een centrale verdediger de spits dekken omdat het overduidelijk is dat daar de voorzet naartoe zal gaan? Dan vind je het vast geen probleem als je vier keer op de knop voor 'speler wisselen' moet drukken om de speler die je wil controleren te bereiken. En tegen die tijd ligt de bal vaak alweer in het net. Het komt zelfs letterlijk voor dat je de linkerbovenhoek van het doel hebt gekozen om te schieten, en de bal zeilt rechts het doel langs. Dan hebben we het dus over spelers met statistieken van 80+, het is om je haren van uit je hoofd te trekken.

Maar goed, er is meer dan alleen gameplay in de FIFA-games en dus heeft EA modes en licenties aan de game toegevoegd. Het paradepaardje van FIFA 19 is misschien wel de toevoeging van de Europese toernooien, de UEFA Champions League, Europa League en de Super Cup. De licentie lag tot dit jaar bij de grote concurrent PES, en misschien was dat ook wel het plan van FIFA: de belangrijkste licentie van de concurrent wegnemen. Het is wel leuk hoor, om voor de wedstrijd de Champions League-hymne te horen, het geeft een speciale sfeer. Maar uiteindelijk is het niet veel meer dan dat, een paar nieuwe logo's en liedjes die in de game zijn verwerkt. Champions League-duels worden wel verzorgd door een nieuw Engels commentaarsduo, dat ironisch genoeg meer namen van Eredivisie-spelers heeft ingesproken dan het normale commentaarsduo, ondanks dat Nederlandse deelname aan het toernooi tegenwoordig niet meer verzekerd is.

Een andere toevoeging is de uitbreiding van kick-off mode. Samen een potje FIFA spelen op de bank blijft natuurlijk één van de hoogtepunten van het spel, en EA heeft dit gelukkig ook door en heeft de mode wat extra's meegegeven. Vaak is één speler toch wat beter dan de andere, dus je kan hem bijvoorbeeld een 2-0 achterstand meegeven. Afstandsschoten tellen dubbel? Prima. Alleen maar mogen scoren met het hoofd of omhalen? Zoals eerder benoemd, ook dat is geen probleem. Echter, FIFA had al eerder een soortgelijke mode, Lounge Mode. Een paar delen geleden werd deze mode onverklaarbaar verwijderd en nu wordt het in principe geherintroduceerd met minder opties dan de vorige mode. Je kan je afvragen of het dan nog wel een verbetering is.

Qua gameplay zijn er nog wel wat verbeteringen te vinden in FIFA 19. Zo kan je je schoten nu timen, door nog een keer op de schietknop te drukken wanneer je speler de bal raakt. Zo geef je je schoten meer kracht en nauwkeurigheid mee. Het is een 'easy to learn, hard to master'-principe dat er vooral in bijdraagt dat je niet zo makkelijk meer scoort van een meter of 30 van het doel.

En dat is fijn. Maar er staan nog steeds van die standaard FIFA-dingetjes tegenover. Spelers die alleen maar zitten te staren naar een losse bal en weigeren de bal te pakken. Keepers die het ene moment supernatuurlijke reactietijden hebben en het volgende moment een blunder maken. Spelers die niet in staat zijn van een bal weg te lopen, bijvoorbeeld omdat ze buitenspel staan. Dat soort dingetjes. FIFA lijdt al jaar en dag aan slordigheden zoals deze, en over de jaren heen wordt het alleen maar meer frustrerend. Als nu niet het moment is om er eens iets aan te doen, wanneer dan wel?

• Realistischer speeltempo
  • Alle licenties die je maar wensen kan
  • Vaak goed sfeertje