NBA 2K19

Vorig jaar was NBA 2K18 een kleine teleurstelling. Dat kwam niet door de graphics, de audio, de besturing of de hoeveelheid content. Nee, dat kwam door microtransacties in het kwadraat. Sterker nog, om de game echt online leuk mee te kunnen doen moest je wel geld uit gaan geven. Dat of 12 uur per dag spelen, en dat is exclusief de mobiele game waar je ook nog Virtual Currency kon grinden voor de console-versie. De ogen waren dit jaar vooral gericht op dat aspect van NBA 2K19: wat hebben ze gedaan aan die bijna verplichte microtransacties om VC te kopen?

Microtransacties in een patch
Laat ik daar dan ook meteen mee beginnen. Ik kreeg de game op de preorder-releasedag, 7 september. De hoeveelheid VC die per potje te verdienen zijn waren opgeschroefd, dus het leek alsof 2K daadwerkelijk wat met het commentaar had gedaan. Een paar dagen geleden kwam er een patch. Opeens is de grind weer erger gemaakt, het werd niet eens genoemd in de patch-notes. Gadverdamme. Nu kreeg deze smerige verandering vanuit de community (en bedankt Reddit) veel aandacht en belooft de maker deze weer terug te draaien. Echt, ze verdienen al zo veel aan de game, en als mensen bijvoorbeeld in MyTeam wat boosterpacks gaan kopen is dat leuk voor de inkomsten, maar laat de casual spelers lekker casual 60 euro uitgeven voor de game en het daarbij laten. Dat ze de aanpassing na er flink wat reviews online zijn gegaan pas erin gooien spreekt ook niet voor ze. Ik snap dat je winst maken, maar dat kan ook op andere en vooral nettere manieren.

Eenmaal, andermaal, niet in Nederland
Door alle commotie rondom lootboxes en co heeft 2K Games in ieder geval in ons land onder andere de auction house in de MyTeam van NBA 2K19 uitgeschakeld. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om te voldoen aan de interpretatie van de Wet op de kansspelen door de Kansspelautoriteit. En als we het er niet mee eens zijn, dan moeten we klagen bij de overheid. Maar voor nu staat er een waarschuwing op het scherm van het auction house dat het voor ons niet te gebruiken valt. Nu snap ik een ding niet: card packs die je koopt in MyTeam om je team samen te stellen zijn de daadwerkelijke lootboxes, je weet niet welke kaarten van spelers je krijgt als je deze met de ingame currency koopt. In de auction house weet je precies op welke spelerskaart je biedt, je weet alleen niet of je de bieding gaat winnen.

NBA 2K19 - Auction House in The Netherlands (Foto: 2K Games)

Weinig nieuws onder de zon
Genoeg over de ingame currency en de bijbehorende microtransacties, er moet gespeeld worden. En gelukkig is NBA 2K19 weer als vanouds fantastisch in de presentatie, de gameplay en content. Toch knaagt er wat bij de normaal wel ambitieuze ontwikkelaar Visual Concepts: NBA 2K18 gaf ons onder andere veel gameplay-verbeteringen en de nieuwe 'Neighbourhood' om te verkennen en in rond te hangen. NBA 2K19 pakt dat alles en verbetert het wat, maar grote nieuwe verbeteringen of nieuwe content is er niet te vinden. Natuurlijk, er is al heel veel, maar de ontwikkelaars hebben toch geen jaar uit hun neus lopen eten mag ik hopen? Of zijn ze iets groters van plan waardoor dit een overlappingsjaar moest worden? Natuurlijk zijn er wel dingen gedaan. De veranderingen op een rijtje:

Minder clippen, net zoveel sfeer
Grafisch zijn vooral de animaties in NBA 2K19 verbeterd. Clipping kwam voor in NBA 2K18, maar dat hebben ze aangepakt. Er gaan geen handen meer door de bal heen bijvoorbeeld. Gelukkig maar, want daardoor ging de hit-detectie van het padje en kon je bijvoorbeeld een bal alsnog niet stelen. Dat is nogal lullig als dat komt door een bug dan door een goede tegenspeler. Voor de rest is het sowieso allemaal al prachtig, elke keer word ik blij als ik een game start, de cheerleaders het veld op komen, de commentatoren beginnen en het publiek als een uitzinnige uit hun dak gaan als de spelers het veld op komen. De presentatie blijft erg goed, ondanks de minimale wijzigingen.

NBA 2K19 - LeBron James (Foto: 2K Games)

Takeover
De grootste verandering in NBA 2K19 is het takeover-systeem. Het is de subtielere versie van de "He's on fire" van de klassieker NBA Jam. Als een speler in je team in een flow komt, bijvoorbeeld veel scoort, dan bouwt er een meter op. Als het een stuk minder gaat door veel missers gaat de meter juist weer naar beneden. De bedoeling is natuurlijk die meter vol te krijgen. Wanneer deze geactiveerd wordt dan komt er een badge onder desbetreffende speler en krijgt hij nieuwe bewegingen voor een periode om echt een verschil te maken in de wedstrijd. Het nieuwe systeem is een leuke toevoeging en gelukkig niet zo arcade als NBA Jam, het moet natuurlijk wel 'realistisch' blijven.

Stealen
Het stelen van de bal in NBA 2K19 is een stuk beter geïmplementeerd. Vroeger moest je met perfect timing de steel-knop indrukken, maar zelfs dan was er een kans dat het niet lukte. Dit jaar is er een systeem dat kijkt naar de situatie en berekent of de speler met de bal in een kwetsbare positie staat. Je moet als verdediger dus echt kijken wanneer het stelen een kans maakt. Het is gemakkelijker en vooral eerlijker geworden om te stelen, zodat je als verdediger niet het gevoel hebt met een kansspelletje mee te doen. Als verdediger heb je sowieso meer voldoening in NBA 2K19. Dit keer kunnen aanvallers bijvoorbeeld lastiger een lay-up scoren omdat er veel betere hit-detectie is en je meer kunt stelen.

NBA 2K19 - Shot Meter (Foto: 2K Games)

Over lay-ups gesproken, eindelijk hebben deze ook een shot-meter. In voorgaande NBA-spellen was het altijd maar de vraag waarom een lay-up mis ging, je had compleet geen idee van de timing zoals bij een driepunter. Dit keer is er een metertje te zien wanneer je het best los kunt laten, zodat daar ook minder kans en meer skill om de hoek komt kijken. De shot-meter is vernieuwd, maar wil je deze toch als in NBA 2K18, dan is dat in te stellen. Dan zie je het weer braaf onder de voeten.

MyTeam
Dan zijn er nog allerlei tweaks en veranderingen, naast de sluiting van de auction house in Nederland. In MyTeam zijn er bijvoorbeeld nieuwe modi te vinden. Pack & Playoffs en Supermax zijn verwijderd, en daarvoor in de plaats zijn er MyTeam Unlimited en Triple Threat. In de eerste speel je met jouw beste team tegen de lineup van andere spelers. De prijzen zijn onder andere Reward Tokens en card packs. Het is mij nog niet gelukt, maar mocht je ongeslagen zijn in twaalf potjes dan krijg je een Player of the Month card. Triple Threat is drie-tegen drie maar dan in singleplayer tegen de computer. Je kunt tegen elk van de dertig teams in de NBA moeten, dat wordt besloten door de uitkomst van een Pachinko-achtige loting.

NBA 2K19
is op zich staand weer een topper. Maar als je NBA 2K18 al bezit is er eigenlijk niet heel veel om te kopen. Natuurlijk, zoals bij elk sportspel zul je wel moeten als je online mee wil doen, maar als je alleen in de singleplayer-content blijft valt dit nieuwe deel wat tegen in grote veranderingen of verbeteringen. Het stelen en het takeover-systeem zijn duidelijk merkbaar, en dat je nu voor elke poging op basket de shot-meter kunt gebruiken is erg handig. Dat een bedrijf als 2K Games zo smerig doet over microtransacties is echt schandalig. Eerst het aantal te verdienen punten verhogen zodat reviewers en vroege vogels zeggen dat het niet zo erg is als vorig jaar. Een patch later is er opeens, het stond niet in de patch notes, een puntenverlaging van 30% en moet je weer als een malle grinden om genoeg punten te verdienen. Uhm, wat dachten ze, dat niemand dat zou merken? Het wordt weer terug gedraaid, als we de maker nog moeten geloven, maar dit soort praktijken geeft wel een deuk in het vertrouwen. NBA 2K19 is uit op PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc.