Sonic Mania Plus

Sonic Mania kwam vorig jaar al uit, deze was alleen maar via de digitale winkel te verkrijgen. Ben jij nog van de "ik koop alleen fysieke games" dan kun je nu dan eindelijk ook kennismaken met een van de betere Sonic-games. Sonic Mania Plus heeft daarnaast nog wat extraatjes. De digitale versie kost 20 euro, deze fysieke Sonic Mania Plus kost een tientje meer. Je krijgt er nu twee extra personages met Mighty the Armadillo en Ray the Squirrel en een Encode Mode. Het zijn niet alleen digitale bonussen, je krijgt er een art-boekje bij.

De Encode modus levert je elke keer weer net een andere variant van een level, mocht je de normale levels uit je hoofd kennen. Dat is alleen maar leuk omdat je dan toch uitgedaagd wordt elke keer dat je de missie speelt op te blijven letten. Mighty en Ray komen uit de arcade-versie. Mighty the Armadillo is erg sterk en heeft een schild op zijn rug. Daarmee kan hij op zijn rug vallen en de grond laten beven. Zijn schild werkt ook tegen kogels en als hij zich in zijn schild terug trekt, dan kan hij eenmaal schade teniet doen. Ray is een vliegende eekhoorn en kan net zoals Knuckles zweven. Het verschil is dat hij zichzelf met wat moeite hoger de lucht in kan gaan, zodat hij erg lang kan vliegen. Het levert allemaal net weer andere gameplay op, en een paar personages meer zijn natuurlijk nooit weg als ze daadwerkelijk verschillen.

Sonic Mania Plus - Competition 4p (Foto: SEGA)

Sonic Mania Plus is een nostalgische trip als het gaat om de graphics en muziek. De makers hebben goed gekeken naar wat Sonic in zijn beginjaren zo tof maakte en hebben daar gebruik van gemaakt. De techniek heeft niet stil gestaan, dus er is meer detail en animatie te zien. En dat terwijl de game in breedbeeld speelt, handig om net wat verder in een level te kunnen kijken. In een snel spel hoort een vloeiende beleving en de framerate heeft dan ook nergens problemen. De muziek komt ook zo uit de jaren 90 gerold. Dus ben je fan van de oudere 2D Sonic-games, dan past dit zeker in je straatje.

De levels zelf zijn goed doordacht. Als je eens stopt met rennen is dat omdat je zelf een inschattingsfout maakt. Er zijn twaalf zones met elk weer een ander thema. Elk level in een zone bestaat weer uit snelle parcours met obstakels en verschillende mogelijkheden om bij het einde te komen. Er is dan ook gedacht aan de verschillende personages en hun vaardigheden. Sonic ploegt als een snelle blauwe egel over het land, maar bijvoorbeeld Tails kan weer andere gebieden in een level verkennen door zijn helikopterstaart. Sterker nog, je wordt beloond als je de tijd neemt om deze mogelijkheden te verkennen. Je komt nieuwe levels tegen die voor specifieke personages gebouwd zijn.

Sonic Mania Plus - Ray (Foto: SEGA)

Er zijn nog verschillende modi zoals Time Attack en Competition. Maar er zijn meer redenen om levels meerdere keren te spelen. Sonic noemt ze toepasselijk Secrets. Hiermee unlock je allerlei perks en vaardigheden voor je personages. Zo is er de Insta-Shield uit Sonic 3 te krijgen, of je wisselt Tails in voor Knuckles in een potje co-op.

De Switch-versie van Sonic Mania Plus zal ook voor kortere speelsessies wordt gebruikt. Jammer dat SEGA er niet aan gedacht heeft dat je dan misschien wat eerder wil opslaan. Je moet een stage die uit meer levels bestaat, helemaal uitspelen voordat je jouw voortgang vast kan leggen. Het was handiger geweest als je bijvoorbeeld per level had kunnen opslaan.

Sonic Mania Plus is een ode aan de oude Sonics. Het is niet voor niets gemaakt in samenwerking met fans en dat is toch te zien in onder andere het leveldesign. Een slimme zet van SEGA om de game alsnog fysiek uit te brengen. Naast een extra modus die voor variatie in de levels zorgt en twee nieuwe personages voor nog meer afwisseling is er nog een artboekje voor de verzamelaar. Het is good old Sonic, in een hedendaags jasje. Hopelijk heeft SEGA hier van geleerd en kunnen ze ook op eigen kracht weer een juweeltje maken. Voor nu vermaak ik me prima met deze Sonic.

• Nostalgische presentatie
  • Doordacht leveldesign
  • Veel variatie door modi en personages