Orange is the New Black - seizoen 6

Eindelijk is het nieuwe seizoen van de Netflix-komedie Orange is the New Black verschenen op de populaire streamingdienst. Trouwe kijkers hebben er meer dan een jaar op moeten wachten, maar met weer dertien afleveringen in het vooruitzicht is er gelukkig niets te klagen. Onze eerste indruk? Na het iets te ambitieuze vorige seizoen waarin in dertien afleveringen de gebeurtenissen van een paar dagen verteld werden, gaat het zesde seizoen weer terug naar een soap-achtige verhaaltelling. Nieuwe personages maken hun intrede, en ook oude personages worden in de schijnwerpers geplaatst. Netflix levert weer een perfect seizoen af om binnen no-time te bingewatchen!

In het einde van seizoen vijf zagen we hoe een noodhulpteam de Amerikaanse vrouwengevangenis Litchfield Penitentiary bestormde. Seizoen zes begint een week na deze heftige gebeurtenis, waarin de vrouwen van Litchfield letterlijk en figuurlijk uit elkaar zijn gescheurd. Alle gevangenen uit Litchfield worden ondergebracht in een strengere gevangenisfaciliteit met maximale bewaking. De vrouwen moeten omgaan met hun nieuwe rol als ''de nieuwkomers'', en proberen kosten wat het kost te navigeren door onbekende regels en een gewelddadige strijd tussen twee verschillende celblokken. Vriendschappen worden getest en nieuwe loyaliteiten - of de Litchfield-dames het nou willen of niet - worden gevormd. Dit alles omdat de vrouwen onder ogen moeten komen met de consequenties van de gevangenisrel uit het vorige seizoen. Zullen zij een deal maken met de openbaar aanklager en zich tegen elkaar keren, of blijven de hechte banden tussen de Litchfield-dames standhouden?

Gelukkig weet Orange is the New Black een terugkeer te maken naar waar de show zo goed in is: op een vermakelijke, licht-komische wijze de misstanden van het Amerikaanse gevangenissysteem aankaarten. Dit alles terwijl er een soap-achtig duel plaatsvindt tussen twee kampen: Celblok C en D waarover de rivaliserende zussen Carol (Henny Russell) en Barbara (Mackenzie Phillips) het bewind voeren. Het is aangenaam dat er wordt teruggegaan naar nieuwe bad guys nu de Litchfield-dames niet meer deel uitmaken van de gevestigde orde in de gevangenis. De dames worden nu juist allemaal als groentjes gezien; een stel zwakkelingen die het maar goed voor elkaar hadden bij de minimale bewaking van Litchfield Penitentiary. Ook wordt er op grappige wijze ingespeeld op de actualiteit, zo wordt er gedoeld op het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump en wordt het resultaat duidelijk van de Black Lives Matter-beweging.

orange is the new black - season 6

Als kers op de taart worden liefhebbers van de serie getrakteerd met een finale-aflevering van een kleine anderhalf uur. Er is dus meer dan genoeg tijd voor iedereens favoriete personage. Dit is tegelijkertijd ook de keerzijde van Orange is the New Black: er wordt haast krampachtig vastgehouden aan de personages uit vorige seizoenen. Zo is er te veel screentime voor cipier Joel Luschek, en ook de repetitive drama's van de hoogopgeleide blondine Piper Chapman hebben we nu wel gezien. De komedie weet dit echter goed te maken door vermakelijke en originele achtergrondverhalen van onze favoriete gevangenen. En met een keiharde en bitterzoete finale verlangen we uiteindelijk toch weer naar volgende zomer, waar we weer kunnen kijken naar een nieuw seizoen van Orange is the New Black.