Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr

Ik ben altijd te porren voor een game die Warhammer als thema heeft, en ook van het 40.000-equivalent ben ik niet vies. NeoCoreGames is de laatste die de licentie van Games Workshop mag gebruiken en komt met Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr, een Action-RPG in de stijl van games zoals Diablo en Torchlight.

Warhammer1

Zoals de titel al zegt speel je in Martyr als een inquisitor, de hoogst geplaatste agent van de geheime dienst in het Imperium. Tijdens een expeditie kom je een verloren gewaand schip tegen, de Martyr, dat een duister geheim met zich meedraagt.  Tijdens de campaign kun je ook allerlei side missions spelen waarbij je informatie moet ontfutselen of, zoals het een echte Inquisitor betaamt, iedere afvallige van het Imperium of Man uit de weg ruimen.

Voordat je aan het spel begint heb je de keuze uit drie verschillende classes: de psyker, de crusader en de assassin. Met deze drie classes heb je drie unieke speelstijlen met hoe je Martyr gaat spelen: de Crusader is je standaard tank, de assassin doet denken aan de rogues uit andere RPGs met haar snelheid en mogelijkheid om belachelijk veel damage te doen, en de psyker is de spellcaster voor degenen die dat aanspreekt. Hoewel elke class wel gebonden is aan een speelstijl door hun eigen unieke talent trees, is de game niet echt restrictief in termen van gear: de game heeft wapens in allerie soorten en maten zoals bijlen, zwaarden, lasergeweren en machinegeweren, die vrijwel door alle classes gebruikt kunnen worden.

Wanneer je begint met het eigenlijke spelen zie je ook gelijk het grootste pluspunt: als er een game is die de atmosfeer van het Warhammer 40K-universum goed weet over te brengen is het Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr wel. De ruimteschepen en de omgevingen zijn rijkelijk voorzien van gotische elementen waar het Imperium om bekend staat, en wanneer je er op los begint te schieten is het een festijn van bloed en ledematen. Dat de Inquisitors niet met zich laten sollen mag duidelijk zijn, maar dat geldt ook voor de vijanden. De volgelingen van de Chaos God hebben zich volop verspreid over de Martyr en zien er stuk voor stuk gruwelijk en ranzig uit.

Warhammer2

En voor de mensen die graag met anderen de volgelingen van de Chaos God willen afslachten heeft Martyr ook nog een uitgebreide multiplayer. Spelers kunnen zowel co-op als PvP met elkaar doen, er is een matchmaking-systeem, je kunt je eigen cabal starten waarmee je vrienden bij elkaar in één groep hebt en er zijn ook nog eens leaderboards, waarbij spelers de controle kunnen winnen over een sterrenstelsel en prestigeuze titels kunnen krijgen. Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr smeekt je om samen met je vrienden content te doen en biedt daar ook uitgebreide mogelijkheden voor. Niet alleen in de features van de multiplayer zelf, maar ook omdat je met de drie verschillende classes elkaar mooi kan aanvullen in een party.

Maar hoewel het visueel allemaal fantastisch is wanneer je rond begint te schieten, ook merk je dan gelijk op dat Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr qua gameplay wat ongepolijst is en soms behoorlijk tekort schiet.  Om te beginnen ligt het tempo voor een ARPG behoorlijk laag. Daar moet je mee leren leven (en NeoCore heeft bewezen dat een trage ARPG behoorlijk veel plezier kan opleveren, zie de Van Helsing-serie) maar het zijn vooral de intervallen tussen het vechten en het lopen die ik frustrerend vind. Wanneer ik een ARPG speel wil ik het liefste aan een stuk door kunnen knallen, en in Martyr duurt het soms wel even voordat je het volgende hoopje vijanden gevonden hebt. Dat je soms ook een stukje van de map moet teruglopen helpt daar niet echt bij. Verder heeft de game met regelmaat technische mankementen: het geluid valt soms weg en het is me af en toe overgekomen dat vijanden in bepaalde plekken van de map vast blijven zitten waardoor het wel heel makkelijk wordt om ze af te maken.  

Bovendien is er nogal een verschil tussen de kleinere groepjes vijanden en de grotere bazen. Van de kleinere groepen kan je inderdaad verwachten dat ze met een vloek en een zucht neergaan, maar vooral bij de champions en de elites er een grote sprong in moeilijkheidsgraad te merken. Ik zeg moeilijkheidsgraad met een gebrek aan een betere woorden - de damage die ze veroorzaken bij je Inquisitor is prima te overzien en het is dat ze voornamelijk veel meer kunnen incasseren dan dat ze kunnen uitdelen. Tijdens een missie was ik zeker meer dan vijf minuten bezig om één mob neer te krijgen, en het is niet de enige die te lijden heeft onder het Bullet Sponge-effect.

Warhammer3

Martyr heeft een acceptabele campaign, maar een groot punt van irritatie voor mij waren de dialogen met de NPCs en de kreten van de Inquisitors zelf. De gesprekken ogen ongeinspireerd en vooral de Crusader heeft voice lines die cringy kunnen zijn. Verder is het aantal kreten wat je hoort van zowel je Inquisitor als dat van je vrienden en vijanden beperkt, waardoor je de voice overs al snel zat bent. De sidemissions naast de campaign zijn zeker vermakelijk, zeker door de enorme vrijheid die je hebt in het kiezen ervan, maar er zijn slechts een heel beperkt aantal missietypes en maps, waardoor je dit ook snel gezien hebt en je af en toe een grind-gevoel krijgt wanneer je met behulp van side missions je character wilt levellen.

Voor de mensen die erg van Warhammer 40K houden kan Martyr een leuke ARPG zijn, en zeker omdat Martyr eigenlijk de enige game is met de licentie van Games Workshop die dat genre gebruikt. Qua bronmateriaal en artstijl is de game geweldig en voelt het op en top Warhammer 40K, en met de uitgebreide multiplayer in de vorm van co-op kun je ook met vrienden een lekker potje meppen. Maar Martyr kampt ook zeker met problemen: de game oogt af en toe ongepolijst door de bugs en het trage niveau stapt toch af van de snelle, dynamische gameplay die we gewend zijn van ARPG zoals Diablo. Het is zeker niet de beste game in zijn genre, maar Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr is bloederig, melancholisch en staat toch zeker garant voor een aantal uren pret voor Warhammer 40K-fans.

Pluspunten
Minpunten
  • Grafisch trouw aan 40K en erg stijlvol
  • Drie classes met elk een unieke speelstijl
  • Uitgebreide multiplayer
  • Speeltempo erg traag
  • Sterkere vijanden zijn bullet sponges
  • Voice acting en dialogen ondermaats
  • Bugs
Verkrijgbaar voor pc, binnenkort ook beschikbaar voor PlayStation 4 en Xbox One.