Blu-ray: The Greatest Showman

Bij een film als The Greatest Showman, waar er een reclamecampagne omheen gebouwd wordt rond het feit dat de film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, moet daar gelijk een kanttekening gezet worden. Als daar echter omheen gekeken kan worden, blijft de kijker over met een verfrissende musicalfilm, die alles doet wat er verwacht wordt van een film die vroeg in het jaar de toon moet zetten in de bioscoop. Regisseur Michael Gracey maakt zijn regiedebuut en moest zeven jaar vechten om groen licht te krijgen voor het project, dus de bloed, het zweet en de tranen zitten er voorlopig al in. Nu die al die andere ingrediënten nog.

The Greatest Showman draait om Phineas T. Barnum, een jongen van lage komaf. Terwijl zijn vader, die kleermaker is, en hij net het hoofd boven water weten te houden wordt Phineas smoorverliefd op Charity, een meisje dat uit een zeer vermogende familie komt. Als Phineas' vader overlijdt en hij moet overleven op straat, blijft hij schrijven aan Charity. Ondertussen komt hij steeds dichter bij het idee wat later zou leiden tot de beginselen van de showbusiness. Barnum was een visionair die zich van niets wist te ontwikkelen tot het brein achter de grootste show van de wereld, een betoverend spektakel en de viering van zijn levende fantasie. Een voorstelling die een wereldwijd publiek aansprak en in vervoering bracht. Terwijl het succes oneindig lijkt te zijn, nemen de protesten toe en lijkt Barnum zijn oorspronkelijke doel uit het ogen te verliezen. Zou hij dan zelfs blind zijn voor de gevaren van het moment dat je alles hebt wat je ooit had gewild?

Zoals gezegd moet er dus snel afscheid worden genomen van de bewering dat de film is gebaseerd op waargebeurde verhalen. Als er namelijk écht goed gekeken gaat worden naar de geschiedenis die om Barnum heen hangt blijft er weinig over om voor te klappen en omheen te dansen. Zo zou hij zijn personeel hebben uitgebuit als slaven en schijnt hij in zijn show de meest gekke dieren aan elkaar genaaid hebben om vervolgens te presenteren als curiositeit. Als dat allemaal los gezien kan worden van de film en er genoten kan worden van het acteerwerk van onder andere Hugh Jackman, is er in ieder geval genoeg te genieten aan de film. De liedjes zijn van de hand van Benj Pasek en Justin Paul, die ook de Oscarwinnende soundtrack van La La Land verzorgden. Ditmaal wordt er gekozen voor een meer poppysound, en daar kan de cast dan ook goed mee omgaan.

Het is jammer dat er in een krappe 100 minuten over zaken heen wordt gesprongen die juist enorm interessant hadden geweest. Er wordt onder andere heel gehaast omgegaan met het feit dat het Amerikaanse volk het voor een groot deel niet eens was met de figuren die Barnum neerzette in zijn circus, maar ondanks die aanwijzing wordt er voor de rest totaal niet ingegaan op de andere verschillen en opvallendheden onder het circuspersoneel. De 'familie' waar Barnum het over heeft krijgt bijzonder weinig verdieping, terwijl ze wel een grote rol spelen in de liedjes. Zo is er het Oscargenomineerde 'This Is Me', waarin de Bearded Lady, gespeeld door nieuwkomer op het witte doek Keala Settle, de manier waarop mensen met haar omgaan bekritiseert.

Opvallend is ook de ontvangst die de film van het publiek kreeg in tegenstelling tot de critici. Alhoewel de recensies op z'n zachtst gezegd niet erg goed waren, trok de film volle zalen over de hele wereld en schoot de soundtrack in veel landen naar de toppositie. Ook in Nederland was de film een bioscoophit en stond 'This Is Me' en een aantal andere nummers van de soundtrack een aantal weken in de Top 40. Het is waarschijnlijk toe te schrijven aan de vrolijkheid die de film uitstraalt, en een combinatie van de acteurs en actrices die een rol spelen. Vooral Zac Efron zal er voor gezorgd hebben dat veel dames wel een bezoekje naar de bioscoop zagen zitten.

Op de blu-ray zijn een aantal extra featurettes te vinden en de videoclips van alle nummers. Daarnaast is er een sing-along mogelijkheid. Als de gedachten dus even op nul moeten en er genoten kan worden van een musical die ervoor zorgt dat alle onrust in de wereld vergeten wordt, is The Greatest Showman een goede optie. Zeg nou zelf, Hugh Jackman kan toch eigenlijk alles? Van circusdirecteur tot Wolverine, alleen hij al is een reden om deze film te gaan bekijken.