Mario Tennis Aces

Na het ernstig middelmatige Mario Tennis Ultra Smash voor Nintendo Wii U, komt Camelot voor Switch met Mario Tennis Aces. Na de online demo waren mensen erg tevreden met de stijl, de gameplay en functies. De volledige game houdt dit gevoel vast en biedt een Mario Tennis-game zoals we die al jaren niet hebben gekregen.

Mario Tennis Aces Shot

Mario Tennis Aces biedt de snelle actie van Mario Tennis en introduceert elementen uit fighters. Tenminste, de game voelt aan als fighter. De introductie van een 'energy gauge' voegt hier veel aan toe. Met deze energie kun je Zone Shots, Zone Speed, Trick Shots en Special Shots gebruiken. Zone Shots zijn een soort super-smashes, waarmee je een snel smashshot slaat. Zone Speed stelt je in staat de tijd te vertragen, zodat je een slag van je tegenstander makkelijker kan terugslaan (zeer handig voor Zone Shots en Special Shots!). Trick Shots laten je een bal die buiten je bereik is toch terugslaan, mits je timing en afstand ten opzichte van de bal klopt. Special Shots zijn te gebruiken met een volle energy gauge en zijn eigenlijk een soort Super Zone Shot. Enorm moeilijk om te counteren, maar word je gecountered ben je wel de pineut.

Er zit een zekere balans in die spelers, mits ze een beetje oefenen, de gelegenheid geeft sterke aanvallen te gebruiken en deze toch te counteren. Het voelt gebalanceerd, zeker wanneer je de singleplayer hebt doorgespeeld. De singleplayer keert namelijk eindelijk terug, al is het niet zoals in de oude dagen. Het is geen 'normale' rpg-modus, maar een reeks uitdagingen die je op diverse tennis-banen laat oefenen met het mikken van je ballen, het counteren van sterke slagen en het gebruiken van de genoemde technieken. Ergens is dat jammer, maar het dient wel als goede voorbereiding op de multiplayer. Wat ook nieuw is en bijdraagt aan de fighter-elementen zijn breekbare tennis rackets. Wanneer je een Zone Shot of Special Shot met slechte timing (te vroeg of te laat) probeert terug te slaan, dan raakt je tennis racket beschadigd of zelfs gebroken. Ga je door alle tennis rackets heen, dan verlies je de game onder de noemer 'K.O.' Hier komt de singleplayer weer terug, want daar leer je de timing kennen en krijg je genoeg oefening in het terugslaan van de speciale slagen.

Mario Tennis Aces Singleplayer

Dit speelt allemaal lekker weg en voegt een zekere tactiek toe, want ook energie-management is een belangrijk onderdeel geworden. Voor wie dit allemaal niet ziet zitten en gewoon een traditioneel potje tennis wil spelen, geen probleem. Classic Tennis verwijdert deze speciale slagen, breekbare tennis rackets en laat je gewoon met slices, drop shots, lobs en smashes aan de game gaan. Hier is het psychologische aspect weer belangrijker, wat weer een andere (vermakelijke) ervaring biedt. Ook worden hier de karakteristieken van de personages belangrijker. De personages zijn onderverdeeld in de categorieën Power, Speedy, Tricky, Technical, Defensive en All-Round. Personages met power slaan harder en geven meer knockback, terwijl personages die Tricky zijn een enorm curve-effect mee kunnen geven aan de ballen. Elk type heeft voor- en nadelen die op de diverse baansoorten (gras, gravel, court) beter of slechter tot hun recht komen.

Voor wie graag zelf in actie komt is er de swing modus. Hierin pakt elke speler een enkele joy-con en moet via bewegingen zelf tennissen. Denk aan Wii Sports Tennis, maar dan met Mario en meer soorten slagen. Ook heb je hier de mogelijkheid om zelf je personage te bewegen en kun je kiezen tussen drie modi: Regular Ball, Big Ball en Rally Challenge, die alle drie wel redelijk voor zich spreken. Het voelt als de minst diepgaande modus, maar voor feestjes of andere gelegenheden wel als vermakelijk om eens te doen. Het 'pick up and play' gehalte is in deze modus zeker het hoogst.

Mario Tennis Aces Karakters

De afgelopen dagen heb ik ook online kunnen spelen en gelukkig heeft Nintendo geleerd van de demo. Waar ik, en met mij vele anderen, in de demo nog veel last had van lag, haperingen en heel veel foutmeldingen, gaat dat in de uiteindelijke game een stuk beter. Lagloos zelfs, op een klein momentje her en der na. De performance is dus zeker verbeterd en dat is erg positief. Een day-one patch heeft de problemen nog verder aangepakt. Online kun je rooms maken voor vrienden of met willekeurige mensen spelen. Speel je met vrienden, dan kun je de regels aanpassen aan hoe je zelf wil. Welke stadiums je kiest, wel of geen K.O. en ga zo maar door. Deze opties heb je met willekeurige mensen helaas niet.

Met willekeurige mensen speel je altijd een snelle game (een tiebreaker) die slechts tot zeven punten loopt. Daarnaast heb je per definitie K.O. aanstaan en slechts één racket tot je beschikking. Ook worden tennisbanen willekeurig gekozen, waardoor je ook regelmatig op banen tennist met obstakels (zoals een mast van een ship of vijanden die over het veld lopen en je bal van baan doen veranderen). Het maakt online met willekeurige spelers tot een teleurstellende ervaring. Waarom Nintendo heeft besloten slechts twee opties vrij te geven (singles of doubles, standard of simple) is een raadsel. Laat ons op zijn minst obstakels uitzetten en kiezen voor een game die gaat tot één of twee sets. Helaas zijn die opties gelimiteerd tot spelen met vrienden. Nintendo komt wel met maandelijkse online toernooien zoals we die kennen van de demo, een veel leuker concept, maar ook daar zijn de opties beperkt. Het is ook jammer dat er geen stats worden bijgehouden. Het zou leuk zijn om te kunnen zien welke match-up je goed ligt, hoeveel punten je wint met speciale moves, hoeveel defensive plays je maakt en noem maar op. Online speel je ook niet voor punten buiten de toernooien om, dus een gevoel van progressie is er ook niet echt.

De game is hartstikke leuk om te spelen, de cast van speelbare personages is divers met verschillende speelstijlen (en wordt in de komende maanden gratis uitgebreid!) en de tennisbanen bieden ook een aangename diversiteit. De game wil je uiteindelijk voornamelijk in multiplayer spelen. Offline zit dat goed en heb je alle opties tot je beschikking, online is dat helaas beperkt tot spelen met vrienden. De ervaring in het spelen met willekeurige mensen is teleurstellend. De opties zijn veel te beperkt en de matches die je speelt niet lang genoeg om echt spannend te worden. Het is te hopen dat Nintendo daar wat aan gaat doen, want buiten de online toernooien en zo nu en dan een potje met vrienden zal je mij weinig online vinden in Mario Tennis Aces, terwijl de potentie echt aanwezig is.

• Nieuwe gameplay-elementen voegen veel toe
  • Leuke cast personages
  • Veel opties om mee te spelen