Jurassic World: Fallen Kingdom

Het is over een weekje precies 25 jaar geleden dat de eerste Jurassic Park-film uitkwam in de Amerikaanse bioscopen. Sindsdien heeft de franchise zijn goede en slechte dagen gekend met een hoogtepunt in 2015, toen de reboot Jurassic World werd uitgebracht. Het werd een van de meest succesvolle films van de afgelopen jaren en zorgde voor een hele nieuwe fanbase. Dino's zijn nog steeds hot, want regisseur J.A. Bayona brengt nu Jurassic World: Fallen Kingdom

Jurassic World: Fallen Kingdom: Chris Pratt als Owen Grady

Het is drie jaar geleden sinds de verschrikkelijk gebeurtenissen in het luxueuze resort. Het eiland is verlaten, maar de overlevende dino's zijn nog steeds op het eiland aanwezig. De reden dat niemand zich meer op het eiland durft te begeven is niet de aanwezigheid van de dino's, maar een slapende vulkaan die plotseling weer actief is geworden. Terwijl het eiland op springen staat, wordt Claire, die nu leiding geeft aan een groep met het enige doel om dinosaurussen te redden, voor de keuze gesteld: de dino's op Isla Nublar laten sterven door de vulkaanuitbarsting of met de middelen van miljonair Eli Mills de laatste soorten te redden. Daarvoor is alleen wel één persoon nodig, de expert op het gebied van Raptor-training, Owen Grady. Samen met wetenschapper Zia en computernerd Franklin gaan ze op expeditie om Owen's Raptor Blue te vinden. Lukt het ze om de dieren te redden of is er hier meer aan de hand?

Regisseur Bayona lijkt heel goed te weten op welk gebied hij zich begeeft, namelijk dat van Steven Spielberg. Het is zelfs veilig om te zeggen dat Bayona in zijn regie van deze film nog meer op Spielberg lijkt dan dat de beste man dat zelf doet de laatste jaren. Door middel van een combinatie van indrukwekkend beeld en geluid wordt het publiek de stuipen op het lijf gejaagd, terwijl er ook genoeg ruimte is voor oogverblindende actie. Dit is te danken aan het feit dat er ook voor deze film, net zoals bij de andere films in de franchise, veel gebruik is gemaakt van practical effects. Dit wil zeggen dat er daadwerkelijk modellen zijn gebouwd van de dino's om de acteurs in de mogelijkheid te stellen om te kunnen acteren met materiaal dat zo dicht mogelijk bij een echte dino in de buurt komt. Het zorgt ervoor dat het acteerwerk naar een hoger niveau wordt gebracht. Een uitblinker daarin is de piepjonge Isabella Sermon als Maisie, die in deze film haar debuut maakt. Van deze jonge actrice valt nog veel te verwachten, want ze steelt op veel momenten echt de show.

Jurassic World: Fallen Kingdom: Isabella Sermon als Maisie

De film zit ook nog eens tjokvol met verschillende dino's, waardoor het niet alleen maar een kindvriendelijke opvolger wordt van een nog kindvriendelijkere voorganger. In tegendeel, er zijn zelfs meer momenten om het angstzweet over de rug te voelen kruipen dan bij de eerste film, ook bij de ouders die waarschijnlijk net zo hard van binnen aan het juichen zijn als de kinderen. Door het verhaal in zijn totaliteit minder voorspelbaar te maken hebben Colin Trevorrow (die Jurassic World regisseerde) en Derek Connolly een universum gecreëerd waar alles kan en mag en wissen daardoor de grenzen uit die zijn aangebracht door de vorige films. Fallen Kingdom opent de mogelijkheid om de aankomende jaren nog genoeg te zien van de dinowereld, ook al lijkt dat soms wat vergezocht na twee mislukte parken waarin die dieren centraal stonden. De schrijvers weten deze gebeurtenissen te koppelen aan een belangrijke vraag; zijn wij wel de belangrijkste soort hier op aarde?

Jurassic World: Fallen Kingdom: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Isabella Sermon

Jurassic World: Fallen Kingdom levert knotsgek spektakel voor alle leeftijden. Liefhebbers van het origineel uit 1993 kunnen hun hart ophalen en nieuwe fans kunnen zich weer helemaal rot schrikken en zich verwonderen over de wereld van dinosauriërs. Dat daarbij de film soms wat langdradig kan aanvoelen en het knotsgekke misschien iets te gek wordt, is bij deze vergeven. Welcome to... Jurassic World!