Blu-ray: Jumanji: Welcome to the Jungle

De cultklassieker Jumanji uit 1995, met Robin Williams in de hoofdrol, is een fantastische familiefilm die menig filmliefhebber nog lang is bijgebleven. Het verhaal ging over een magisch bordspel waarin een ongelukkige worp van dobbelstenen de kracht van de jungle kon oproepen. Nu, ruim 20 jaar later, is er dan eindelijk een vervolg gekomen: alleen keert de jungle van Jumanji dit keer niet terug in het welbekende bordspel, maar in de vorm van een retro spelcomputer. Het resultaat is te zien in Jumanji: Welcome to the Jungle, een humoristische en vermakelijke actiefilm die gelukkig niet te veel leunt op het origineel.

Wanneer vier middelbare scholieren een oude videogame genaamd Jumanji ontdekken waar ze nog nooit van hebben gehoord, worden ze meteen de junglewereld van het spel ingetrokken. Stuk voor stuk veranderen de scholieren in de game-personages die ze zelf hebben gekozen: Dr. Smolder Bravestone (Dwayne ''The Rock'' Johnson), Franklin 'Mouse' Finbar (Kevin Hart), Professor Sheldon 'Shelly' Oberon (Jack Black) en Ruby Roundhouse (Karen Gillan). Al snel ontdekken ze dat je Jumanji niet zomaar speelt - je moet het zien te overleven. Om het spel te verslaan, moeten zij met slechts drie levens de gevaarlijkste avonturen van hun leven ondernemen, anders kunnen ze voor eeuwig in de game vast blijven zitten ...

Regisseur Jake Kasdan, bekend van de komedie Bad Teacher (2011), weet de juiste snaar te raken met zijn versie van Jumanji. Met een geheel nieuwe cast en twee cabaretiers aan boord - waarbij vooral Jack Black de show weet te stelen -  heeft het jungle-avontuur continu een leuke humoristische insteek. Vooral de transformatie van de tieners in hun in-game personages is hilarisch uitgewerkt. Zo verandert de onzekere nerd naar een spierbundel en wordt het mooiste meisje van de klas ineens een dik oud mannetje. Deze combinatie van humor en actie weet de film te redden, aangezien het verhaal zelf natuurlijk vrij weinig om handen heeft en ook de geduchte tegenstander van het viertal  - de maniac Van Pelt (Bobby Cannavale) - weinig voorstelt.

jumanji wttj

Verder ziet de wereld van Jumanji er prachtig uit. De speciale effecten zijn verbluffend te noemen en de jungle heeft een mooie kleurrijke uitstraling die perfect overkomt op de beeldpresentatie van de (4K) blu-ray uitgave. De wereld van Jumanji: Welcome to the Jungle voelt verder niet aan als een remake, maar echt als een vervolg, omdat er genoeg veranderingen zijn doorgevoerd in het verhaal en er maar in kleine mate wordt gerefereerd naar het origineel. Dit zorgt ervoor dat het vervolg dus ook prima te bekijken is voor publiek dat onbekend is met de familiefilm uit 1995.

Hoewel Jumanji: Welcome to the Jungle nooit zal kunnen tippen aan het origineel, is het een zeer vermakelijke opvolger. Het is fijn dat deze humoristische actiefilm weinig pretenties heeft behalve dat het iets leuks wil neerzetten en dit dan ook zeker weet te bereiken. Dit is af en toe een welkome aanvulling in de films die heden ten dage uitkomen in Hollywood!

Verder is de 4K blu-ray uitgave erg fraai vormgegeven. De film in deze uitgave is zowel te bekijken op een 4K blu-ray disc als een gewone blu-ray disc, en tot slot is er zelfs nog een code bijgevoegd om de film digitaal te bekijken. De beeldkwaliteit van beide schijfjes is van een zeer hoog niveau en de kleuren zien er dan in alle scènes ook mooi en levendig uit. Ook de DTS-HD Master Audio 5.1 geluidstrack weet te imponeren door alles uit de speakers te halen. Via het hoofdmenu zijn daarnaast ook een aantal extra's te bekijken waarbij eigenlijk alleen de making-of echt iets weet toe te voegen.